Annons

EOS 20D: Serienummer och bildräknare

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Hej

Jag skickade in min nya EOS 20D till service för det var ett fel på den när jag fick den. Nu har jag fått tillbaka en kamera men jag är inte säker på att det var den jag skickade. När jag skickade in den hade jag tagit ca 300 bilder men nu står bildräknaren på nästan 9000... Går det att få reda på vilken kamera man fick från början?

du borde ju ha kvar serie numret på ngt papper.
jag tror att räkne verket kan förändras om man sätter i ett annat minnes kort, det står i en tråd ngn stans om jag inte minns fel...

Jepp,som Mandi sa så ändras räknaren om man stoppar i ett annat minneskort,så du kan nog vara lugn att de inte plåtat en sisådär 8000 bilder med den...=)

Testade ett annat minneskort och då fortsatte räknaren med numret efter det sista numret på det andra kortet, så det kan inte bero på minneskorten.

Har kvar kartongen. Det står ett nummer men det är inte lika många siffror på det.Det står dock inte samma nummer på min G6:a och kartongen till den heller.

Jo, det är samma nummer på G6:an och kartongen till den ser jag nu. Det står flera nummer och jag hade kollat på fel nummer.

Hmmm det står flera nummer på EOS-kartongen också och ett av dem stämmer. Men jag skickade in kartongen också...

Stene_68 skrev:
Testade ett annat minneskort och då fortsatte räknaren med numret efter det sista numret på det andra kortet, så det kan inte bero på minneskorten.

För att räkneverket ska påverkas av minneskortet måste kortets nummer vara högre än kamerans.
// Jonas

Inget kvitto eller liknande där serienumret framgår?

Regisrerat kameran på Canons hemsida? Då anger man ju serienumret.

Bara en tanke.

Titta i EXIF-datat för bilderna du tagit innan du skickade in kameran.
Varje bild innehåller kamerans serienummer.

Så här står det i min manual:

"Continiuos

The file numbering continues in seqence even after you raplace the CF card."

Kameran är inställd på det.

Arne S skrev:
Inget kvitto eller liknande där serienumret framgår?

Regisrerat kameran på Canons hemsida? Då anger man ju serienumret.

Bara en tanke.

Inget på kvittot. Men jag har föräkrat den. Försäkringsbolaget borde väl ha numret? Får ringa i morgon.

OK har fått fram serienumret i programmet som följde med kameran. Frågan är bara om jag har kvar några gamla RAW-filer. :( Får kolla i papperkorgen och på min externa hårddisk.

Hakar på med en annan fråga om ni inte misstycker:

Finns det ngt sätt att se antal tagna bilder med kameran (canon 10D)? Misstänker att min numrering inte stämmer till 100%.

mvh
PG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar