Annons

EOS 20D och E-TTL II och E-TTL I

Produkter
(logga in för att koppla)

eric.u

Medlem
Hej..
Tänkte fråga lite om extern blixt till eos 20d.

20d har ju e-ttl 2. Och detta stödjer jue den stöddigt dyra 580EX blixten.

Om man nu skulle välja en något billigare blixt från sigma eller liknande, som stödjer e-ttl 1.
Vad förlorar man då?

Har sett att Sigma har en 500 blixt som har e-ttl 2 då borde man ju få samma effekt som canons 580?

Så efterlyser jämförelse e-ttl 1 och 2 samt sigma 500 och canon 580.

Vad sägs?
obs, e nybörjare och vill gärna ha svar på svenska (mindre fack språk) :)

Mvh eric
 
ETTL2 är en ren kamera förbättring, alla blixtar som klarar ETTL funkar på samma sätt.

Det 580 klarar bättre är att den kan ge tillbaka blixtens färgtemperaturvärde till kameran ( ljuset blir olika mycket vitt beroende på laddning och blixtstyrka) samt att den kan ta hänsyn till brännviddsförlängninen på kameran ( dvs 1.6 på 20D) för att minska ljuskonen så man inte slösar på ljus på sånt man ändå inte får med i bilden.
 
Så rent bildmässigt, har de betydelse för bilden att blixten ger tillbaka värdet på färgtemperaturen från blixten till kameran (580)?

Och just den här nya Sigma EF-500 DG Super II (Canon EOS även E-TTL II) från cyberphoto
http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php

Ger den inte brännvidskompensation oxå?

Att slösa eller inte, känns kanske som att de kvittar för mig iaf, bara bilden får de ljus den behöver.

jag menar, 580n är ju 2500 dyrare än sigmas nya. hmm? är det värt det liksom?
 
Tror inte att den kompenserar för bränvidden, men det är å andra sidan ett rätt litet problem. Alla tidigare av canons blixtar ( 420, 550) klarade sig utan det också.

ETTL2 är att kameran tar en bild innan förblixten och en med förblixt för att räkna ut lite extra om vart blixten lyser upp och om det reflekteras väldigt mycket i blanka föremål så att den kan räkna bort det i ljusmätningen samt att den har koll på fokusavståndet för ytterligare beräkningar.

Har inte testat sigman själv men jag har bara hört gott om dem.
 
Men då borde ju sigman stödja det, det står ju cyberphoto att den stödjer canon E-TTL 2. Då borde den ha de funktioner du berätta om här, med eventuella reflektioner vid förblixt, och ljustmätning?

Hmm.. låter som att sigman gör samma jobb som 580, dock med någr lägre ledtal samt lite snävare utlysningsvinkel. Och att den slöser lite med ljuset vid olika brännvider..

rätt ?

tackar för dom snabba svaren :)
 
Sigma EF 500 DG kompenserar inte för sensorstorleken och denna kompensering ingår inte i E-TTL II algoritmen.

Som det skrevs tidigare. Alla blixtar som klarar E-TTL kan också användas för E-TTL II. Sedan så har 580EX ett antal andra funktioner som inte har med E-TTL II att göra utan ligger utanför E-TTL II.

Jag vet inte om jag tycker att uttrycket "slösar med ljus" är speciellt upplysande :)-). Hur som helst så verkar det vara hyfsat många som tycker att brännviddskompensationen inte fungerar speciellt bra på 580EX.

Du kan gå på Sigman, jag har den och jag tycker att den är helt tillräcklig. 580EX är i och för sig mindre och mer robust, men är också dyrare.

--jalle



eric.u skrev:
Men då borde ju sigman stödja det, det står ju cyberphoto att den stödjer canon E-TTL 2. Då borde den ha de funktioner du berätta om här, med eventuella reflektioner vid förblixt, och ljustmätning?

Hmm.. låter som att sigman gör samma jobb som 580, dock med någr lägre ledtal samt lite snävare utlysningsvinkel. Och att den slöser lite med ljuset vid olika brännvider..

rätt ?

tackar för dom snabba svaren :)
 
Jag kan bekräfta att brännviddskompensationen är något skum på 580EX. Det verkar som om blixten ställer in "ett steg" kortare brännvid än den borde med min 20D. Den kanske kompenserar lika mycket på en 1,6-kamera som en 1,3.

Bra och dyr är den i alla fall, men ett bra alternativ till både den och sigman är att köpa den äldre 550EX som just nu går att få tag på billigt (visserligen några hundra dyrare än Sigman men ändå).
 
Glöm inte att 580ex går att vinkla bakåt snett uppåt under vertikalt fotande. Största skillnaden kanske - mellan 550 och 580. Samt snabbare uppladdning då också.

//M
 
Jag köpte en Metz 54 till min dåvarande kamera Canon Powershot Pro-1, när jag använde blixten på Pro1 så ställde blixten in sig på samma brännvidd som det som stod på objektivringen. Då Pro1 har ett fast objektiv så antar jag att canon hade haft godheten att kompensera för brännvidds/utsnittsfaktorn. När jag sedan bytte till en 20D så var jag för det första tvungen att köpa en ny adapter (~3-400 kronor) för att blixten skulle fungera och sedan så ställer blixten in sig på det värde som står på objektivet m.a.o. den struntar i 1.6 faktorn. Jag tycker mig uppleva blixten inte når lika långt med 20D som med den gamla så det känns som en försämring. Jag valde mellan 420 och Metz 54 (som var samma pris vill jag minnas) , om jag hade valt 420 så kanske jag inte hade haft en bättre blixt idag men jag hade sluppit lägga ut pengar på en ny adapter och hade kanske haft ett bättre utgångsläge om jag köper en 580 och vill ha 420/580 som slavblixt.

Så om jag inte hade haft någon blixt idag så hade jag definitivt köpt 580.
 
MortenG skrev:
Glöm inte att 580ex går att vinkla bakåt snett uppåt under vertikalt fotande. Största skillnaden kanske - mellan 550 och 580. Samt snabbare uppladdning då också.

//M

Hur snabb upladning mellan blixtarna har en canon 580ex?
Sigma 500 super hade ju mellan 4 och 6 sekunder beroende på batterier. det lät ganska länge tyckte jag.

mvh eric
 
eric.u skrev:
Hur snabb upladning mellan blixtarna har en canon 580ex?
Sigma 500 super hade ju mellan 4 och 6 sekunder beroende på batterier. det lät ganska länge tyckte jag.

mvh eric

Beror på hur mycket du laddar ur då avfyrar blixten, dvs hur stark blixten är. Men från helt urladdad till full laddning vill jag minnas 25% snabbare än 550ex, som i sin tur tar kanske 3-4 sec, beroende på batterier.

här är en bra site för eos blixtar

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html

//M
 
MortenG skrev:
Beror på hur mycket du laddar ur då avfyrar blixten, dvs hur stark blixten är. Men från helt urladdad till full laddning vill jag minnas 25% snabbare än 550ex, som i sin tur tar kanske 3-4 sec, beroende på batterier.

här är en bra site för eos blixtar

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html

//M

Okey, efter att ha slumläst igenom en del av de som stod om sigma blixten versus canons 550.
Så verkar de ändå som att canons blixt är hästlängder bättre..
återigen, de finns inga genvägar.. men lite skånedialekt. *ler*
 
Kvalitetsmässigt är det nog inget tvivel om det, men bildmässigt så är jag inte lika övertygad:)

--j


eric.u skrev:
Okey, efter att ha slumläst igenom en del av de som stod om sigma blixten versus canons 550.
Så verkar de ändå som att canons blixt är hästlängder bättre..
återigen, de finns inga genvägar.. men lite skånedialekt. *ler*
 
JalleS skrev:
Kvalitetsmässigt är det nog inget tvivel om det, men bildmässigt så är jag inte lika övertygad:)

--j

Mmm.. jag vill inte köpa något dåligt men jag vill helst slippa lägga 4500 på en blixt, det är mycke pengar i min värld.. eller ska man spara då hellre å köpa en 580, har de då varit värt de dubbla priset.. hmm.. alla dessa val *leR*
 
eric.u skrev:
Men då borde ju sigman stödja det, det står ju cyberphoto att den stödjer canon E-TTL 2. Då borde den ha de funktioner du berätta om här, med eventuella reflektioner vid förblixt, och ljustmätning?

Hmm.. låter som att sigman gör samma jobb som 580, dock med någr lägre ledtal samt lite snävare utlysningsvinkel. Och att den slöser lite med ljuset vid olika brännvider..

rätt ?

tackar för dom snabba svaren :)

Ett tips att tänka på ifall du satsar på Sigma är att köpa "Super"-varianten och inte "ST". Då får man wireless-kotroll samt slavfuktion. Det hade jag på min urgamla Sigma 430 Super innan ens Canon visste vad det var. Helt suveränt.

/Zoran
 
Skämt å sido så resonerar jag på följande sätt:

* Du får två Sigmablixtar för priset av en 580. Det gör att du kan faktiskt skaffa dig två och använda en som slav.

* Det är mest "tåligheten" och robustheten (samt smidigheten i hanteringen) som kostar extra på 580. Sigman är tillräckligt smidig för att det inte ska vara ett problem och jag använder inte min utrustning under sådana förhållanden så att jag behöver den extra robustheten.

Med den prisskillnad som det är fråga om så tycker jag att Sigman är ett riktigt bra köp. De svenska priserna på Sigmablixten är bland de bästa som jag hittar på nätet. Det är ingen ide att köpa från ex.vis USA (som jag gjorde när jag köpte min Sigma för 2 år sedan, då kostade den 2.800 från Cyber om jag inte minns fel).

Sedan så ska det dock erkännas att min Sigma gick sönder efter 2 månader (men det gick ju på garantin).

--jalle

eric.u skrev:
Mmm.. jag vill inte köpa något dåligt men jag vill helst slippa lägga 4500 på en blixt, det är mycke pengar i min värld.. eller ska man spara då hellre å köpa en 580, har de då varit värt de dubbla priset.. hmm.. alla dessa val *leR*
 
Tack Jarl..
Känner att jag har ju köpt en fin kamera och vill ju göra den rättvisa så att den kan prestera de den kan.

Lite granna grundar sig min oro i om man ska köra allt original canon eller om man vågar sig på tredjeparts delar.

SKulle man till exempel håna kamerans bildkvalite genom att sätta på ett Tokina 24-200 och en Sigma 500 super blixt?

ja.. men de känns ju iaf som att sigma 500 super är ett köp jag inte behöver skämas för *ler*..

mvh eric
 
eric.u skrev:
Tack Jarl..
Känner att jag har ju köpt en fin kamera och vill ju göra den rättvisa så att den kan prestera de den kan.

Lite granna grundar sig min oro i om man ska köra allt original canon eller om man vågar sig på tredjeparts delar.

SKulle man till exempel håna kamerans bildkvalite genom att sätta på ett Tokina 24-200 och en Sigma 500 super blixt?

ja.. men de känns ju iaf som att sigma 500 super är ett köp jag inte behöver skämas för *ler*..

mvh eric

Som jag sa, jag hade en Sigma 430 Super. Jag var lite sur att man inte kunde vinkla blixthuvudet åt sidan.

Så jag inforskaffade mig en Canon 540ez. Besvikelsen var stor när jag märkte att jag inte kunde använda den som slavblixt.

Sigman har aldrig svikit mig. Har bara presterat utmärkt. Skulle inte tveka att skaffa mig en Sigma igen.

/Zoran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.