Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
eos 1n
- Trådstartare Langsor
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
EOS 1n är mer högljudd än EOS 5.. En hel del faktiskt.
Båda kamerorna är fina och har funnits i min ägo en gång i tiden. Köper du en EOS 5 så kommer du alltid att fundera över hur en EOS 1n är.. Köper du en EOS 1n så kommer du aldrig att fundera över hur EOS 5 är
Båda kamerorna har fallit en del i pris under det senaste 6 månaderna, men fortfarande är det ungefär dubbla priset som gäller. Dock tycker jag att fördelarna hos EOS 1n uppväger prisskillnaden väl.
EOS 1n över EOS 5
+ exp komp + tider/bländare i 1/3 steg
+ 100% sökare
+ konstruktionsmässigt
+ slutaren (hållbarhet)
+ handhavandet
+ AF-hastighet
+ AF-område (ljuskänsligare)
(-) Vikten (med booster)
- Ingen inmatningsratt på boostern/vertikalgreppet
(-) Ljudnivån
Summa summarum... Köp EOS 1n, du lär inte titta i backspeglen sedan..
Båda kamerorna är fina och har funnits i min ägo en gång i tiden. Köper du en EOS 5 så kommer du alltid att fundera över hur en EOS 1n är.. Köper du en EOS 1n så kommer du aldrig att fundera över hur EOS 5 är
Båda kamerorna har fallit en del i pris under det senaste 6 månaderna, men fortfarande är det ungefär dubbla priset som gäller. Dock tycker jag att fördelarna hos EOS 1n uppväger prisskillnaden väl.
EOS 1n över EOS 5
+ exp komp + tider/bländare i 1/3 steg
+ 100% sökare
+ konstruktionsmässigt
+ slutaren (hållbarhet)
+ handhavandet
+ AF-hastighet
+ AF-område (ljuskänsligare)
(-) Vikten (med booster)
- Ingen inmatningsratt på boostern/vertikalgreppet
(-) Ljudnivån
Summa summarum... Köp EOS 1n, du lär inte titta i backspeglen sedan..
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Langsor skrev:
fördelar nackdelar med eos1n och eos 5
lite vs fråga! mest undrar jag nog hur "högljud" är eos 1n?? har läst endel om båda men kan inte bestämma mig ricktigt så vill ha era åsikter!!
mvh/Thomas
**
Eftersom eos5 tenderar att ligga på "höga" beg,priser så skulle jag inte ha ngr argument att välja den,,,
Att eos1n låter mer, hmm, jo den gör nog det men frågan är om den lilla skillnaden spelar roll!?!
En eos100 är däremot så mycket tystare att skillnaden tydligt märks...
Inget snack om att eos5 ÄR en mycket kompetent kamera men långt ifrån med samma stabila kvalitetkännsla som eos1n!
-Eos1n har bättre AF, känns mer ergonomisk i handen, bättre material, "tätare", fler funktioner, "100%"-sökare, nästan inget dyrare än eos5 men oftare proffsanvänd som givetvis är ett stort minus,,etc
Mvh Niclas.
Ps, hittar ni två lika fina av dessa hus så kostar inte eos1n mer än max runt 15% mer, då finns ingen anledning att välja annat än eos1n enl mig
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Langsor skrev:
okej tackar för snabba svar!! har hittat en billig eos 1n så kanske blir den om den inte redan är såld ska ringa ikväll ingen som svarar nu!! vad kan vara ett "bra" pris för en eos 1n??
**
Hmm.-)
Inte många skulle ge mer än max4000,- för ett eos1n hus i perfekt skick idag (utan booster),,
Om då ett eos5 hus i samma skick kostar runt 3000,- så anser jag inte att valet är svårt, OM pengarna finns såklart
Delade meningar om beg pris är spännande eftersom marknaden sätter värdet,,
Såg tex ett för ett par miniuter sedan för 3800,-NOK inkl booster,, men det var ju i Norge det
mvh Niclas.
Ps, ett eos1n+booster i perfekt skick tror jag är myycket trögsåld för 5900,-sek,, Jag tror att genomsnittet med booster i fint skick går för mellan 3 och 4 tusen.
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
paco skrev:
Är 6900:- mycket för en EOS 1n? Med booster, utan optik. (pantbanken Masthuggstorget, Göteborg)
Jag skulle vilja säga att det är mycket för mycket. MEN den garanti du får är ju värt en del om den fungerar!
MAX4500,-sek privat om den är i PERfekt skick,,
MEN det är ju vad JAG tycker mig se som marknadsvärde just nu.
Mvh Niclas.
Jeppe
Aktiv medlem
Niclas och jag är inte överens
Eller jo... lite.. 4500:- utan booster och då 5500-6000 med booster... Så vi är kanske överens ändå
De annonser jag har sett skvallrar om lite högre priser.. Men det är klart.. de är kanske svårsålda för det priset.. Jag fick 7000:- för min för 8 månader sedan..(med booster) i nyskick
Eller jo... lite.. 4500:- utan booster och då 5500-6000 med booster... Så vi är kanske överens ändå
De annonser jag har sett skvallrar om lite högre priser.. Men det är klart.. de är kanske svårsålda för det priset.. Jag fick 7000:- för min för 8 månader sedan..(med booster) i nyskick
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
En detalj som jag har upplevt som en skillnad mellan 1n och 5 är att 1n reagerar betydligt snabbare vid avtryck. Den känns mer omedelbar i alla ledder.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Niclas och jag är inte överens
**
Ja, vi är nog inte heelt oeniga
Det var ett fint pris du fick!
Som säljare så bör man inte stressad sälja ut varan och som köpare så skall man inte stressa med att köpa just den varan osv,,
Den som är smart och orkar vänta in den högt betalande köparen/lågt prissättande säljaren är den som gör den bästa affären
Mvh Niclas, som inte är ngn bra köpare men bättre säljare)