Annons

Eos 1D mk2 , 5D eller 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Les_paul

Medlem
Hej
Jag har nu en Eos 400D som jag tänkte byta upp mig från.
Frågan är bara bara till vilken?
De som står på önskelistan är:
Canon Eos 1D mk2
Canon Eos 5D
Canon Eos 50D

Vad tycker ni?
Mvh Philip
 
Beror ju på vad du vill fota... Och hur mycket pengar du vill lägga. Personligen hade jag velat haft 5D, men det betyder ju inte att det är rätt för dig.
 
Vad ska du använda kameran till?

Hej,

Jag uppdraderade precis till en 50D, är grymt nöjd måste jag säga. Om du ska uppgradera behöver du veta ett par saker,
-Vad ska du fotografera
-Vilka objektiv har/behöver du
Vad får det kosta

5D är ju en kamera som egentligen inte kommer bli gammal, men sen 5d MII kom så är dom lätta att få tag på beg.

Hoppas du hittar den som är bäst för dig :)
 
Jag ska fota mkt porträtt och konserer.
Kommer nog användas mkt i studion osv.
De objektiv som jag har nu är:
Canon 50mm 1,8II
Sigma 105mm 2,8 Macro
Sigma 20-40 2,8

Och min ekonomiskagräns kommer stanna vid 10 000
Mvh Philip

Hej,

Jag uppdraderade precis till en 50D, är grymt nöjd måste jag säga. Om du ska uppgradera behöver du veta ett par saker,
-Vad ska du fotografera
-Vilka objektiv har/behöver du
Vad får det kosta

5D är ju en kamera som egentligen inte kommer bli gammal, men sen 5d MII kom så är dom lätta att få tag på beg.

Hoppas du hittar den som är bäst för dig :)
 
Jag ska fota mkt porträtt och konserer.
Kommer nog användas mkt i studion osv.
De objektiv som jag har nu är:
Canon 50mm 1,8II
Sigma 105mm 2,8 Macro
Sigma 20-40 2,8

Och min ekonomiskagräns kommer stanna vid 10 000
Mvh Philip

Då är det 5d som gäller. Det är egentligen bara till tele som 50d är bättre. 1d har vädertätning.
 
Försök att få prova en 5D och 1DII samtidigt och jämföra snabbhet, bildkvalitet på samma motiv, vikt, handhavande mmm.
 
Jo jag tänkte det, men det är inte så lätt.
För de jag kollade på är ju begagnade och ägaren brukar inte ha de båda liggandes antar jag ;)
Men anledningen till att jag tvekar till 5D är att den kan vara lite slö med sina 3b/s medan 1D mk2 kör 8 b/s.
Men o andra sidan har 5D 12mpx och Idmk2 8?
Är inte riktigt säker hur långt 8 mpx räcker i utskriftsformat
Mvh Philip
 
Jag tror 8mpix räcker långt.
Men 5D har FF sensor och om du ska fota porträtt och studio tror jag inte det behövs mer än 3b/s. Bytte själv från 400d till 5D.
 
Tänkte om man ändå skulle vara flexibel och kunna fota tex. sportevenemang osv.
Men bildmässigt mellan 5D och 1Dmk2?
Vilken har minst brus vid höga iso?
 
5D funkar nog för sport också men blir rejält piskad av en 1D MK2. Då tänker jag på autofokus, snabbhet och vädertätning (det regnar ibland på fotbollsmatcher i sverige) :). Brus vet jag inte men jag tror att 5D är bättre där. Men säkert bara marginellt. 5D är mindre och smidigare, väcker kanske inte lika mycket uppmärksamhet vid gatufoto.
Jag älskar bilderna som min 5D tar!
 
Okej, valet är ju valfritt såklart, jag trodde dock att summa summarum skulle bli en 5D dock. Med porträtt, studio och konserter, i det avseende ser jag ingen fördel med 1DII. Men autofokusen är ju 1D II paradgren men ren bildkvalité mot 5D ligger den i lä. Tror till o med 400D står sig bra i bildkvalité mot 1DMKII.

Men ja, båda är bra kameror, och 105 macrot blir ju bra till porträtt på båda husen, med en liten skillnad i reell upplevd brännvidd...

Men 20-40 2.8 vet jag inte hur det presterar så kanske är bra att ta den säkra sidan å ha en lite beskuren sensor, dock är ju annars alltid 20mm vidvinkel skoj...
 
Haha
Då var vi tillbaka på ruta ett
Jag har fått massa positiva om 5D och om 1DmkII
Och den ena som säger si och så...
Verkligen svårt val nu...
Men bildkvalitén är det viktigaste...

Jag får summera vidare fram tills lönen kommer ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.