Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 1 funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

jinxed

Medlem
tja!
jag vet inte riktigt om jag är i rätt del av forumet nu, men testar iaf.

Det är så att jag är riktigt sugen på att skaffa mig en begagnad analog eos 1:a men är lite förvirrad.
Jag har kollat mest på eos 1n och eos 1 RS, drömmen är ju en eos 1vHS men så långt räcker nog inte budgeten.
Problemet är att jag vet mycket lite om vad skillnaderna mellan 1n och 1 RS egenltigen är?

hur snabba är de?
när kom de ut på marknaden?
vad är det för typ av batterier till dem?
Funkar de med Speedlight ex blixtar?
Hur tåliga är de?


vill köpa en för att kunna ha en riktigt snabb eos kamera för att bla kunna fota extremsporter under lite sämre förhållanden, tex kyla.
tittar jag på rätt kamera ens?

mkt tacksam för hjälp!
//Anders
 
EOS 1n RS har fast spegel, vilket gör att du inte får någon sk. viewfinder blackout, vilket kan vara en fördel om man ska plåta action. Nackdelen är att den stjäl 2/3 steg, så sökarbilden blir lite mörkare. RS-modellen är dessutom i seriebildstagning (upp till 10fps, vid konternuerlig AF). Det är det enda som skiljer den mot en vanlig 1N.

1994-95 kom modellerna, och man kan kolla åldern (om man är intresserad) genom det tryckta sereienummret i filmkammaren.

1N använder 2CR5 Litium, men 1N RS använder 8 st AA, eller ett Ni-CD Pack (E-1). Väljer du 1N HS istället (1N med booster) så gäller samma batterier som till RS-modellen.

Ja, de funkar med Speedlite EX. EX-blixtarna går ner i TTL-läge, eftersom EOS 1N inte har E-TTL.

EOS 1-serien är extremt tåliga.
 
Jeppe skrev:
EOS 1n RS har fast spegel, vilket gör att du inte får någon sk. viewfinder blackout, vilket kan vara en fördel om man ska plåta action. Nackdelen är att den stjäl 2/3 steg, så sökarbilden blir lite mörkare. RS-modellen är dessutom i seriebildstagning (upp till 10fps, vid konternuerlig AF). Det är det enda som skiljer den mot en vanlig 1N.

1994-95 kom modellerna, och man kan kolla åldern (om man är intresserad) genom det tryckta sereienummret i filmkammaren.

1N använder 2CR5 Litium, men 1N RS använder 8 st AA, eller ett Ni-CD Pack (E-1). Väljer du 1N HS istället (1N med booster) så gäller samma batterier som till RS-modellen.

Ja, de funkar med Speedlite EX. EX-blixtarna går ner i TTL-läge, eftersom EOS 1N inte har E-TTL.

EOS 1-serien är extremt tåliga.


Nja enligt manualen:

"When the main swithc is set to RS, the RS mode will be set and the following will be set automatically:

(1) One Shot autofocus will be set
* Ai Servo autofocus cannot be set ."


Vilket innebär att den aldrig kan köra 10fps med kontinuerlig autofokus, utan med one-shot.


/Zoran
 
Tack så mycket för alla bra svar,har defenitivt fått lite mer klar het i saken nu!
är nog mest sugen på 1nRS, just pga. av den fasta spegeln. Och att den är så snabb!Priset är det ju inga större fel på heller.

undrar vad ett NiCD pack är för något?
kändes dock lite drygt att ha en kamera som går på vanliga batterier. Är väldigt nöjd med min eos 300d som har väldigt bra batteristyrka och som är så lätta att ladda upp.
/Anders
 
Jag skulle rekommendera Eos 1N HS eller Eos 3 HS. Snabba så det räcker, tro mig. Dessutom slipper du att spegeln stjäler ljus. 2/3-steg som 1N RS stjäler är rätt mycket. Det är också skönt att kunna skruva av boostern ibland, det kan man inte med Eos 1N RS.

Observera att motivet måste vara stillastående för att 1N RS ska nå upp i 10 bilder per sekund. Eos 3 HS och 1V HS är snabbare för rörliga motiv.
 
Batterier

jinxed skrev:
Tack så mycket för alla bra svar,har defenitivt fått lite mer klar het i saken nu!
är nog mest sugen på 1nRS, just pga. av den fasta spegeln. Och att den är så snabb!Priset är det ju inga större fel på heller.

undrar vad ett NiCD pack är för något?
kändes dock lite drygt att ha en kamera som går på vanliga batterier. Är väldigt nöjd med min eos 300d som har väldigt bra batteristyrka och som är så lätta att ladda upp.
/Anders

Tänk på att en analog kamera inte drar i närheten så mycket batterier som en digital. Manualen till EOS 1n anger cirka 30 rullar per batteri med normalgrepp, och 60 rullar per uppsättning batterier (8 AA) med boostern (d.v.s. 1nHS). 1nHS ger 6 bilder per sekund, och du förlorar inte 2/3 steg i ljusstyrka som med 1nRS. Men en fast spegel är iofs inte bara till för få högre hastighet, man ser ju exakt vad man fotar också.
 
Re: Batterier

Som du kanske ser på mångas berättelser, hur du än gör så kommer du göra fel. Eller om du hellre vill se det, hur du än gör så kommer du göra rätt.

Själv har jag inte direkt någon exakt specifik fotonisch jag gillar att plåta. Det betyder att det en del blir lite action (hundar som springer/leker), och ibland "semi-action" (plåta barn) och ibland ingen action alls (naturfoto, blommor, osv).

Varje gång jag är ute i skogen och märker att jag vill ha lite lite mer ljus men bara har 50 eller 100 ISO film, då är jag glad att jag inte går miste om det där 2/3-steg ljusbortfallet.

Men ibland vill man följa något springande med längre slutartid för att få känsla av rörelse, och då hade en fast spegel varit rätt trevligt.

Men hur jag än vrider och vänder, och trots att 1N RS varit min pojkdröm, har jag ändå satsat på 1N HS. Den är snabb nog för de flesta tillfällen jag råkar ut för. Det känns som att jag gjort rätt.

Någongång ska jag väl kasta bort 3 papp bara för att få min pojkdröm uppfylld, men först vill jag ha en digitalare.

Mina 5 ören.
 
jinxed skrev:

är nog mest sugen på 1nRS, just pga. av den fasta spegeln. Och att den är så snabb!
Den fasta halvgenomskinliga spegeln är väldigt trevlig. Jag har en EOS RT som är en tidigare EOS-modell med sådan spegel. Den klarar 5 bilder per sekund, men jag tror aldrig att jag har använt serietagning på den. Snabbheten hos EOS-1n RS är alltså inte det viktigaste, tycker jag.

En nackdel med EOS-1n RS jämfört med den vanliga EOS-1n är att RS-modellen har en fast booster. På den vanliga 1n kan man montera bort boostern om man vill få kameran lite mer kompakt och lättare.

PD
 
verkligen tacksam för all hjälp!Kan verkigen inte mkt om sånt här!
Ljusbortfallet är ju väldigt jobbigt alltså.
Och att man inte kan montera bort boostern på 1 nRS eftersom jag antar att man lätt kan råka trycka lite för länge,och vips så försvann halva rullen!
Och att den bara är riktigt snabb på stillastående mål är inget jag är intresserad av!
Kommer att fota mkt snowboard och skidåkning, alltså sekvenser i kalla temperaturer, det var lite därför jag ville ha en riktigt snabb och tålig kamera.

Så dessa gäller alltså:

Eos 1nHS
Eos 13HS
Min pojkdröm är nog 1vHS men den har jag verkligen inte råd med,annars hade väl den varit ett väldigt bra alternativ?

Ang. batterier: Tänkte inte så långt som att de digitala naturligtvis måste sluka mycket mycket mer än de analoga,Är som nämnt nybörjare nr. ett!
//Anders
 
booster

Jag har aldrig kört med 1nRS men på 1nHS kan man välja ett antal "shooting modes" 6 bps, 3 bps, 1 bild per avtryckning, 2 s fördröjning och 10 s födröjning. Har hänt att jag råkat glömma stänga av 6 bps någon gång och tagit tre-fyra likadana bilder på något stillastående, lite störigt, men man måste alltså aktivera höghastighets-läget (som jag dessutom rätt sällan använder).
 
Vågar man skriva att man tills nyligen hade 2 st Eos 1V HS... :) En helt fantastisk kamera.

Men både Eos 1N HS och Eos 3 HS är grymma. Jag skulle helst valt 3:an eftersom kameran har E-TTL-blixt och bättre autofokus. Motorn till Eos 3 har dessutom samma knappar som kamerahuset vilket är en fördel när man ska ställa in kameran och samtidigt hålla kamerna i höjdgreppet.

Men Eos 1N HS är också en fullt professionell och grym kamera.

En del tror att Eos 3 skulle vara mindre proffsig än Eos 1N, glöm det. De har samma spec när det gäller slutare, tålighet och tätning. Eos 3 håller för tuffa tag.
 
jinxed skrev:
Ljusbortfallet är ju väldigt jobbigt alltså.
Nej, det tyckar alltså inte jag. Sökaren i min EOS RT är fullt tillräckligt ljus, och jag har svårt att tro att sökaren i EOS-1n RS är sämre. Att man slipper spegelslammer, spegelvibrationer och att sökaren blir mörk när man tar bilden är en stor fördel.

Och att man inte kan montera bort boostern på 1 nRS eftersom jag antar att man lätt kan råka trycka lite för länge,och vips så försvann halva rullen!
Att man inte kan montera bort boostern gör bara att man inte kan göra kameran mindre och lättare, men det kan ju vara jobbigt nog.

Det går att ställa in kameran för enbildstagning så man inte behöver riskera att bränna hela rullen.

PD
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.