Annons

eos 1, eos 1N eller 1N RS? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan,

funderar på ett andra kamerahus och gillar lite stabila prylar. Kan en eos 1 eller en 1N vara ett bra alternativ? Har fått korn på en riktigt billig 1N RS som säljaren säger att han fotat teater och en del annat med. Kanske har gått 250 rullar enligt säljaren. Kan det vara en bra deal? Något man ska akta sig för?

Verkar som att sökarbilden kanske blir mörk eftersom man lär förlora 2/3-steg vilket också gör alla objektiv "slöare". Någon som har erfarenhet?

Fallgropar?

1NRS

1NRS ska man nog passa sig för om man inte vill förlora upp till 1 bländarsteg i exponering, det är ju inte kul att upptäcka att 2.8 objektivet igentligen bara kan användas på motsvarande 3.5 pg.a kameran, om du fattar hur jag menar..eller?

har hört detta från en del som ägt kameran, satsa hellre på 1N med booster om du inte vill ha 10fps som rs har, 1N med booster har ju iallafall 6 som räcker gott och väl.

Vad ska du ha kameran till?
Är det inte alltför specifikt så klarar du dig med en billigare kamera.

Jag kan rekommendera Eos 1N en mycket kompetent kamera.Plåtar man mycket sport kan det vara roligt med en RS, annars är det ingen ide´ att köpa en sån och sökarbilden blir ju som sagt mörk.

Skillnaden i pris mellan begagnade Eos1N och Eos3 är inte så stor. Jag valde 3:eek:r för att de har betydligt bättre blixtljusmätning. De är båda (1N och 3 )lika robusta och tåliga för väta enligt Canons ingenjörer. På min ena 3:a glimmar metallen fint där det är skavt.

pl2se skrev:

Verkar som att sökarbilden kanske blir mörk eftersom man lär förlora 2/3-steg vilket också gör alla objektiv "slöare". Någon som har erfarenhet?
Det är väl spegeln som är halvgenomskinlig. Det för att det inte ska bli svart i sökaren då man exponerar. Sedan har väl kameran en betydligt snabbare motor.
Men inte "förlorar" du väl några bländarsteg på köpet. Det tror jag inte riktigt på.

Det stämmer att ljusförlusten genom spegeln är 2/3-steg på Eos 1N RS. En annan nackdel med den kameran är att boostern inte går att ta av. Inte så kul att ha med sig vid fjällvandringar t ex.

Om inte jag har helt fel för mig så är spegeln fast i RS versionen vilket gör att inte allt ljuset som kommer in i kameran når filmplanet utan "fastnar" i spegeln.

Eos hit o dit

Hej i ditt fall ska du lätt köpa en Eos 1N annars har canon ju Eos 33an eller 30 om du är intreserad av ögonstyrning, Den vanliga Eos1 är lite gammal nu och är inte precis övertekniskt utrustad, har en sån själv. Eos1n rs har jag bara hört klagomål på angående ljusstyrka osv och den är nog en bra bit dyrare än de andra 2 som bör ligga mellan 3500 och 8000kr beroende på skick och om det ingår en booster. Jag hade köpt en Eos1n om jag var du den kan du alltid lita på.

Mvh / martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar