Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1, två versioner att välja mellan, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har fel ;)

Nej.. naturligtvis finns det fina gluggar från Canon som inte innehar L-beteckningen, men dessa är enkelt räknade på ena handens fingrar..

Ex.

EF 20-35/3.5-4.5
EF 50/1.8 o 1.4
EF 85/1.8 o EF 100/2.0
EF 100/2.8 Macro

Typ.. MEN.. dessa är inga budgetgrejor precis..

(blev f.ö. 6 st, så jag är väl lite missbildad med sex fingrar ;))
 
Det var ungefär så jag tänkte...

50mm skall väl vara canons skarpaste och kostar lika mycket som två 70-200/4 L eller något!


Kan det vara så att L beteckningen snart spelat ut sin roll i takt med att fler proffs (läs:dyra) gluggar kommer ut på marknaden utan den beteckningen?!
 
Nej.. Det är fortfarande så att L-sortimentet utökas och att det ställs krav såsom damm- och fukttätning, bättre coating på glasen, m.m.

16-35/2.8L
24-70/2.8L
17-40/4L
70-200/2.8L IS
400/4L IS DO

Så nog släpper Canon L-gluggar.

Ett 50/1.4 kostar inte ens som ett ½ 70-200/4L

Proffsgluggar från Canon kommer alltid att ha L i beteckningen... Sen att det finns andra dyra och bra gluggar från Canon, det är en helt annan historia.
 
Jag tror vi pratar om olika 50 mm Jesper!


Självklart så är L gluggarna ruggigt bra objektiv, men jag tänkte att kanske gränserna kommer att suddas ut när man släpper proffsgluggar utan den beteckningen?! Att kunderna inet lika lätt kan skilja på proffsgrejer och annat förutom på prislappen!

Sen finns det väl gluggar utan L beteckningen som tål fukt, damm osv bättre än de tidigaste L gluggarna?!
 
Att 50mm är en av de skarpaste i sortimentet har ju iofs mest att göra med att det är ett av de objektiv som är enklast att konstruera och därför blir det otroligt skarpt. Detta gäller ju de flesta tillverkare.
Niklas: Vilket 50mm tänker du på som skulle betinga ett pris på ett par tusen kr? 50mm brukar ju som sagt tillhöra debilligare gluggarna i sortimentet. (Ja, med undantaget av 50 f1.0L i Canon sortimentet men det är ju liksom i en annan liga..)
 
Det var just det objektivet (50/1.0L) jag menade och jag sköms för att jag missade L beteckningen=(
 
Ok, då är jag med dig! Men jag undrar om inte deras 200 1.8L är ännu skarpare?(nu när tråden ändå spårat ut fullständigt tänkte jag...)
 
Det kommer nog snart någon webbis och flyttar diskussionen!

Vet faktiskt inte vilken som är skarpast.. Tidigare läste jag att det var 50/1.0 tror jag.. Jeppe kanske kan bryta in och rätta mig.. SLutar aldrig förvånas om hans kunskaper om i synnerhet Canon!
 
Jag har för mig att Canons 200mm 1.8L ska vara det skarpaste objektivet som canon tillverkat. Jag har för mig att jag läst det någonstans.


//Uffe
 
Faktiskt är det EF 200/1.8L USM som är det objektiv som är det som fått bäst uppmätta värden.. 4.8 i MTF. 50/1.0 är inte skarpare än vare sig 1.4:an eller 1.8:an.. bara den ljusstarkaste SLR-optiken..

Men tråden har väl inte spårat ut?

Vi diskuterar ju Canonoptik... Det var ju faktiskt trådstartaren som drog igång oss ;)
 
Jeppe skrev:
Faktiskt är det EF 200/1.8L USM som är det objektiv som är det som fått bäst uppmätta värden.. 4.8 i MTF. 50/1.0 är inte skarpare än vare sig 1.4:an eller 1.8:an.. bara den ljusstarkaste SLR-optiken..

Men tråden har väl inte spårat ut?

Vi diskuterar ju Canonoptik... Det var ju faktiskt trådstartaren som drog igång oss ;)

Jag tycker tråden har utvecklats ganska rätt, borde få en ny rubrik dock.
 
Jeppe skrev:
Japp.. jag har använt ett sigma 70-200 som jag sedemera bytade mot just ett EF 70-200/4L.

Varför?

Jo därför att Sigmat var nästan dubbelt så tungt och att de var lika skarpa på f4. Sigmas 70-200/2.8 kan man köra på 2.8 men det blir inte hejdundran skarpt över hela bildytan. Med EF 70-200/4L kan man köra full öppning utan att vara rädd att det inte ska vara skarpt.

7200:- var ett riktigt bra pris från Björn. Jag tror han kör med egen import. men naturligtvis är ju ett Sigma 70-200/2.8 + en 2x konverter mer prisvärd än ett EF 70-200/4L. Men du kan komma över ett EF 70-200/4L för 7000:- i Tyskland.

Fast Sigmas 100-300/4 ska vara ännu bättre än 70-200/2.8.

Kan du vara mer specifik på vart i Tyskland jag kan få tag på det för 7000:-?

Gärna någon butik där du själv har beställt, så man vet att man kan lita på dom.
 
www.internet-photo.de tar 757€ för ett sådant.

De är pålitliga och kan tom skicka mot postförskott. Dock tar posten typ 100:- för den tjänsten..
Såg att priset nu är höjt till 777€ ca 7200:-
 
Jeppe skrev:
www.internet-photo.de tar 757€ för ett sådant.

De är pålitliga och kan tom skicka mot postförskott. Dock tar posten typ 100:- för den tjänsten..
Såg att priset nu är höjt till 777€ ca 7200:-

7200:-!? För ett nytt, det är ju isåfall kanon och nog alternativet jag kommer välja framför Sigmas Ex 70-200 för samma pris från Björn.

Det verkar ju vara ett mer vettigt objektiv förutom bländaren..

Nu har jag några frågor dock, jag är inte så bra på tyska.

Vad är C.O.D? Är det postförskott?

Tillkommer det några avgifter förutom frakten?

MVH
Fredrik Sundström
 
COD är CASh On Delivery ja.. alltså PF

Här är deras lista över tillgängliga fraktsätt:

-Post Premium Vorauskasse (31,23 EUR)
Payment in advance / paiement en avance
-Post Premium Nachnahme (35,38 EUR
+ 10.41 EUR Überführungsentgelt*)
C.O.D. / Contre Remboursement
-UPS Vorauskasse (30,99 EUR)
Payment in advance / paiement en avance
-UPS C.O.D. Cash (42,98 EUR)
C.O.D. / Contre Remboursement
-UPS Express Vorauskasse (111,77 EUR)
Payment in advance / paiement en avance
 
Jeppe skrev:
COD är CASh On Delivery ja.. alltså PF

Här är deras lista över tillgängliga fraktsätt:

-Post Premium Vorauskasse (31,23 EUR)
Payment in advance / paiement en avance
-Post Premium Nachnahme (35,38 EUR
+ 10.41 EUR Überführungsentgelt*)
C.O.D. / Contre Remboursement
-UPS Vorauskasse (30,99 EUR)
Payment in advance / paiement en avance
-UPS C.O.D. Cash (42,98 EUR)
C.O.D. / Contre Remboursement
-UPS Express Vorauskasse (111,77 EUR)
Payment in advance / paiement en avance

Då borde det sluta runt 7500:-.. Men orig 2 är ju billigare, som jag uppfattar det så är Orig 2 - 2 års garanti, Orig 3 - 3 års garanti.

Korrekt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.