Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma...

Produkter
(logga in för att koppla)

Trracer

Aktiv medlem
Har krängt lite bilder till grannarna i sommar, mest på deras barn och liknande, printat på min skrivare. Sen ville företaget som min lillebror jobbar på ha lite nya bilder på deras anställda till hemsidan samt eventuellt även lite enklare produktfoto. Så nu går jag och funderar på om man eventuellt ska regga en enskild firma. Är det värt det hela? Det kommer ju inte röra sig om stora pengar, iallafall för stunden. Mest är väl F-skatt intressant, så man kan köpa lite fotogrejjer och dra momsen. Hur fungerar det egentligen? Har ni några allänna tips?

1. Regga företaget hos patent och registreringsverket (ca 600 kr)

2. Momsregistrera hos skattemyndigheten och då får du
uppge om din omsättning kommer att under eller överstiga ett visst
belopp för att avgöra vilken redovisningsperiod du får för momsen.
1 gång i manaden eller vid deklarationen i maj.

3. Ansök om f-skatt sedel. Då får du åter igen uppskatta din omsättning och du får då ett belopp att betala varje månad baserat på din preliminära
uppskattning av årsomsättning. Detta skall betalas oavsett om du får in mer eller mindre vissa månader och vid slutet på året/deklarationen justeras
underskott/överskott så allt blir rätt

Jag tyckte att det blev jobbigt att betala skatt varje månad oavsett om man fick in pengar
eller ej så jag lyckades med en mkt försiktig uppskattning och därmed lågt belopp varje månad.
Då vill det iofs till att man lägger undan pengar (både skatt och moms) till deklarationen.
Momsavdrag gillas inte heller enligt min erfarenhet om man har väldigt låga eller inga
intäkter
Tänk även på att om du till firman köper in saker av privatpersoner så finns där ingen moms
att dra av.
Lite av mina erfarenheter av mina två småbolag.
/Stefan

Driv din verksamhet på hobbybasis istället. Om du tror att det bara är att handla och dra moms så är du lite farligt ute. Det är så att du måste ha inkomst också, d.v.s. att du måste göra positivt resultat på din firma. Skattemyndigheten kan nämnligen sköntaxera om du inte visar att verksamheten drivs seriöst och i vinstsyfte. Då kan du bli återbetalningsskyldig för all moms som du dragit upp till 10 år tillbaka i tiden. Det kan ju vara något att tänka på om så där 5-7 år.

// Johan //

Jag tycker att det är helt rätt att börja tänka firma tankar men man får se upp så man sköter sina papper så man inte trasslar till det med skatt+moms. Har precis betalat klart skulder på en firma jag hade som jag skötte lite slarvigt på slutet, men tänker såklart ge mig på nya projekt. Annars blir man väl sittande på sitt jobb som lönearbetande åt någon annan som gör profit på en resten av livet.
/Stefan

Man behöver inte registrera företaget hos patent och registreringsverket. Kan ju vara intressant om du vill typ skydda ett specifikt firma namn eller liknande.

Själv har jag enskildfirma och jag har inte registrera företaget och då blir det ju gratis att starta firma.

Trracer skrev:
Har ni några allänna tips?

När jag pratar med kollegor och bekanta i branschen så får jag en känsla av att skattemyndigheterna börjat bli tuffare mot enskilda firmor vars huvudsakliga syfte är att finansiera inköp av prylar.

Varför inte ringa skattemyndigheten där du bor och fråga hur de bedömer enskilda firmor?

Jo att man inte kan dra av för hur mycket som helst vet jag, men man kan ju iallafall köpa in lite förbrukningsvaror momsfritt, såsom bläckpatroner, papper eller kopieringstjänsterna. Men jag ska nog ta och fundera lite mer och bolla med lite folk jag känner som har egen firma.

Vad är rimligt att ta betalt av grannarna för tillexempel en kopia i 20x30, efter utförd fotografering? Antingen skriver jag ut själv eller skickar till ett onlinelab.

Trracer skrev:
Vad är rimligt att ta betalt av grannarna för tillexempel en kopia i 20x30, efter utförd fotografering?

Mina grannar är så goa och trevliga att de skulle få fotograferingen gratis och kopian till självkostnadspris om det var för privat bruk.

Johan mittemot hjälpte mig nyligen att baxa upp ett 80 kilo tungt ventilationsaggregat två trappor. Han debiterade inte en krona!

gors skrev:
Mina grannar är så goa och trevliga att de skulle få fotograferingen gratis och kopian till självkostnadspris om det var för privat bruk.

Johan mittemot hjälpte mig nyligen att baxa upp ett 80 kilo tungt ventilationsaggregat två trappor. Han debiterade inte en krona!

Bra svar, man måste inte nödvändigtvis vara så pengagirig jämt..

Faktiskt var det grannarna som envisades att dom skulle betala. Men de får bli självkostnadspris så jag slipper ligga och oroa mig för att jag är så girig.

Faktiskt, jag hatar att ta betalt av vänner och bekanta, men när vännerna mer eller mindre tvingar en att ta emot pengar så får man väl göra det... ibland iaf...beror på vad det gäller.

Om jag inte kommer ihåg helt galet nu så får man tjäna upp till 50.000:- på hobbyverksamhet utan att ha firma registrerad: Man tar upp inkomsten i deklarationen och får skatta för den. Dock får man dra av de inköp och kostnader man haft.

Så har du tjänat 40.000 på ett år och köpt kamera för 25.000 och lite film och framkallning för 10.000 så skattar du bara för 5.000.

Så har du tjänat 40.000 på ett år och köpt kamera för 25.000 och lite film och framkallning för 10.000 så skattar du bara för 5.000
Rolig sak, den där broschyren, allt över 2000kr räknas som köp dyrbar utrustning och får då bara dras av 10-20% / år.

Damocles skrev:
Rolig sak, den där broschyren, allt över 2000kr räknas som köp dyrbar utrustning och får då bara dras av 10-20% / år.

Annars hade det ju blivit en statsfinansierad hobby.......tror inte Göran Persson vill betala min kamera man han får gärna!

He, nu ska jag spela lite elak och påstå att den skatt vi får betala som går till olika saker borde stå delvis i proportion till hur mycket vi drar nytta av dom olika sakerna.... samt att man borde slopa robin hood skatten. I sånt fall borde tom mina skatter räcka till en 1D, eller tom 1Ds.

Hej.

Funderar på att starta en Enskild Firma att ha vid sidan om mitt fasta jobb. Mest för att få en F-skattsedel och kunna ta frilansjobb.

Min fråga är:
Måste firman dra in pengar varje månad eller kan man ha den liggande utan någon inkomst?
Räknar med att det kan bli lite knackigt i början.

Enskild firma data / dykinstruktör (erfarenheter)

Hej!

Jag har haft en enskild firma sedan 1997 som ett sätt att finansiera mina studier på teknis och slippa stora delar av studielånen. Registreringen av firman gjorde jag bara vid skattemyndigheterna och det tog ett par minuter.

Denna ansökan blev godkänd ett par dagar senare och jag fick en F-skattsedel. Jag skickade då genast in en preliminär självdeklaration (efter tips från skattemyndigheten) där jag sa att jag inte kommer att känna några pengar alls. Jag kommer då att kunna betala all skatt i efterhand, när jag fått pengarna av kunderna, istället för en viss fast summa varje månad. Denna självdeklaration måste man skicka in i januari varje år.

När jag har haft större jobb så har jag vanligen stoppat in pengar på skattekontot på en gång. Men för att göra allt enklare för mig har den stora delen av skatten/momsen betalats in i klump i slutet av året då jag vet vad jag faktiskt tjänat.

På detta sätt gör det inget om jag inte har möjlighet att jobba under vissa tider på året då det är mycket kurser/tentor eftersom jag betalar allt i efterhand när jag har pengarna. Därför gör det inget om det går knackigt i början. Observera dock att detta förutsätter att man håller lite koll på hur mycket av pengarna som kommer in som faktiskt är farbror statens.

Vad gäller större inköp som exempelvis av datorutrustning så tror jag inte att det finns någon direkt gräns så länge som utrustningen har med verksamheten att göra och intäkterna från firman täcker denna kostad. Mitt senaste stora inköp var en server för 48000 vilket jag tog på firman (den kommer visserligen att säljas till en kund). Detta betyder (om jag inte gjort fel sedan -97) att du om du har tillräckligt med inkomster i firman kan köpa en kamera för 25 000 på firman.

Tänk dock på att dina inköp måste kunna kopplas direkt till firman. Detta är något som kommer att styra vilken form av firma du registrerar.

Registrerar du dig som exempelvis pressfotograf (om denna typ finns som enskild firma) tror jag det kan vara svårt att ta inköp till en studio på firman.

/Gulan

Om du köper en dyr pryl som tex en kamera för 25 000, då är det väl över ett antal år som du kan dra av summan och inte på ett och samma år, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar