Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma...

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag ringde A-kassan igår fick jag svaret att om firma drar in mer än 1920 SEK i veckan (7680 SEK i månaden), eller är startad för mindre än 6 månader sedan, då kan man bli tvungen att lägga ner verksamheten för att få A-kassans ersättningen.

Är det nåt som ni känner igen, eller jag misuppfattade något?
/Max.

MaxZ skrev:
När jag ringde A-kassan igår fick jag svaret att om firma drar in mer än 1920 SEK i veckan (7680 SEK i månaden), eller är startad för mindre än 6 månader sedan, då kan man bli tvungen att lägga ner verksamheten för att få A-kassans ersättningen.

Är det nåt som ni känner igen, eller jag misuppfattade något?
/Max.
Jo, jag har hört det samma nyligen då en nära bekant just blev i behov av A-kassa.

För tre år sedan drev jag ett vinstgivande företag som enskild firma samtidigt som jag var anställd 50%. Hade tidigare HB men ändrade detta vid en separation och lyckades ändå omsätta några hundratusen/år och ta ut en halvtidslön. Jag hade FAskatt och betalade alla fackliga avgifter till A-kassa och sånt. Då jag blev uppsagd från halvtidstjänsten så hade jag ju fortfarande inte mer än de 50% som jag drog in i firman och någon rätt till A-kassa fanns inte just p g a jag hade företag. Min A-kassa (HTF då) nöjde sig inte med att jag lade företaget vilande heller utan krävde avregistrering. Då stod man i valet att leva på 50% osäkert företagande som skulle ta år att utveckla till 100%, eller att avregistrera helt och stämpla för motsvarande den 50% anställningen. Inget av det går ju att leva på så det enklaste kvarstående alternativet är i en sån situation svartjobb eller att fakturera genom andra företag. Vilket jä***a system som uppmuntrar till sånt va? Jo, jag ser det faktiskt som uppmuntran när allt rasar oavsett hur man gör om man inte fixar det på andra möjliga sätt.

Idag driver jag ett vinstgivande företag på heltid efter massor av slit för att komma dit igen. Synd att mycket i landets system inte gör det lättare att starta eget. Systemet motarbetar ofta och på flera sätt nyföretagandet även om det inte är vad politikerna påstår.

Var då glad att du inte är Tupperwarförsäljare, dom har gång på gång strul med indragen A-kassa trots flera domar därimot.

En kollega till mig vars fru är det fick en snorkig jävel på hennes A-kassa, trots att han höll med kollegan när han ringde och påpekade tidigare domar så vägrade han dra tillbaka sitt beslut så nu får dom vänta på domslut i 6 månader utan A-kassa bara på ren pin ki. Detta för att Tupperware är egendrivande till viss del, men till typ 75% är som en anställning.

Det är en sak att ha fel, det är en annan sak att ha fel, och hålla med om att man har fel, men ändå vägrar ändra felet man gjort.

Så ja, A-kassorna har en hel del att lära.

tager skrev:
Bra svar, man måste inte nödvändigtvis vara så pengagirig jämt..

exakt...vissa människor skall man hjälpa gratis av skälet att man tjänar inte på att suga dem på stålar dels för att de är personkontakt samt att de inte har stålar, sug stålar av folk som du inte känner och har stålar...

divander skrev:
En fördel med FA-skattsedel är att man får handla storförpackningar på Martin Ohlsson och andra snabbgrossar.

Men en nackel är att man måste köpa större kyslskåp. Det är lite svårt att få in några 5-litershinkar med majonäs, jorgubbssylt, marmelad, m.m. i ett vanligt kylskåp.

Hahaha jag tycker bästa fördelen med momsregg är att man kan kalla sig seriös fotograf på krogen och därav doppa mer brudar! Bra va!

ollecarlsson skrev:
Hahaha jag tycker bästa fördelen med momsregg är att man kan kalla sig seriös fotograf på krogen och därav doppa mer brudar! Bra va!

Väldigt seriös orsak att starta eget:)
Hej jag är "seriös Fotograf skall vi gå hem till mej o doppa"

Drar du av det som moms eller representation???

ollecarlsson skrev:
Jag har aldrig varit med om att en tjej på krogen begärt att få se min F-skettesedel... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar