Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma...

Produkter
(logga in för att koppla)
mikwide skrev:
Om du köper en dyr pryl som tex en kamera för 25 000, då är det väl över ett antal år som du kan dra av summan och inte på ett och samma år, eller?

Korrekt. En kamera skrivs normalt av på mellan tre och fyra år.

Många leasar sin utrustning istället, för då kan man dra av kostnaden direkt.

En DSLR kan man väl skriva av direkt?
Inte kan du använda föregående års modell?

*Thomas som tror att vi går en ny tid till mötes*

Gränserna för avdrag är höjda numera. För små företag gäller 5 000:-, medelstora har 10 000:-.

Undantag finns och är beroende på verksamheten, kontakta skattemyndigheten för ett korrekt svar i ditt fall. Jag fick t.ex. skriftligt på att jag får dra av datorköp direkt på mitt företag. En DSLR går säkert att få till, men objektiven är jag tveksam till, man pratar ju om produktens livslängd. Om den beräknas till under tre år skall man kunna dra av direkt.

Det finns ett par jättebra sidor om detta, t.ex. www.skatteverket.se (sök på "Jag har köpt"), www.startandrun.com och www.nutek.se

När det gäller hobbyverksamhet är gränsen för att bli momsskyldig 30 000 kr.

Att driva enskild firma, s k näringsverksamhet, menas att man då också skall redovisa vinst. Många fotografer (inkl mig själv) har fotograferandet vid sidan av ett ordinarie arbete och för pengar man drar in köpa film, utrustning m m. Det är inte tillåtet att aldrig redovisa vinst då näringsverksamhet kräver det (visst, ibland kan det ju gå back...) I annat fall är man hänvisad till Hobbyverksamhet. Det har skattemyndigheten gjort klart för mig, tyvärr! Tanken är ju ofta att istället för att betala skatt på vinsten så köps det prylar. Men som sagt inte tillåtet i längden.

Trracer skrev:
Mest är väl F-skatt intressant, så man kan köpa lite fotogrejjer och dra momsen. Hur fungerar det egentligen? Har ni några allänna tips?

Värt att tänka på är väl att man bör väl skaffa FA-skattsedel då kan man ju fortfarande vara anställd utan probem

Abbe

FotoGraph skrev:
...Det är inte tillåtet att aldrig redovisa vinst då näringsverksamhet kräver det (visst, ibland kan det ju gå back...)

Det är ett tag sedan jag var på kurs hos RSV, då var det inte så noga med det.

Vad räknas som vinst?

1 krona plus är OK, eller krävs det att man skall kunna redovisa tillräckligt för att kunna leva på det?

gors skrev:

Många leasar sin utrustning istället, för då kan man dra av kostnaden direkt.
Hur kan man dra hela kostnaden när man leasar, man hyr väl grejorna då ? Du får ju ingen faktura på hela inköpet.

/Bosse

twang skrev:
Hur kan man dra hela kostnaden när man leasar, man hyr väl grejorna då ? Du får ju ingen faktura på hela inköpet.

/Bosse

Nej, man drar förstås av kostnaderna i samma takt som de uppstår - när man betalar hyran.

De flesta hyreskontrakt är konstruerade så att man köper fri utrustningen efter två eller tre år till 5-10 procent av nyvärdet.

mipert skrev:
Det är ett tag sedan jag var på kurs hos RSV, då var det inte så noga med det.

Vad räknas som vinst?

1 krona plus är OK, eller krävs det att man skall kunna redovisa tillräckligt för att kunna leva på det?

De senaste åren har skattemyndigheten skärpt bedömningen avsevärt eftersom så många pryltokar startar firma i huvudsakligt syfte att finansiera inköp av bland annat kamerautrustning.

Det finns såvitt jag vet inga absoluta belopp, bedömningen görs från fall till fall. Det är den sammanvägda trovärdigheten som avgör hur skattemyndigheten agerar.

Om man inte delar skattemyndighetens bedömning går det naturligtvis att överklaga.

gors skrev:
De flesta hyreskontrakt är konstruerade så att man köper fri utrustningen efter två eller tre år till 5-10 procent av nyvärdet.

Exakt så är det.
Några fördelar med leasing är ju att man kan kostnadsföra sina investeringar på en kortare tid. Hela leasingavgiften är ju avdragsgill, vilket innebär att du kan minska ditt företags skatt. Man binder heller inte kapital i onödan.

/Bosse

Har läst igenom tråden här och det är onekligen väldigt intressant. Det jag undrar lite om nu är om jag som amatörfotograf som bara vill tjäna lite pengar på att fotografera på bröllop, scanna in lite bilder och ge på cd och lite sånt ströjobb, behöver en enskild firma?

Eller räcker det med hobbyverksamhet i början? Och på vilket sätt behöver jag redovisa min vinst i självdeklarationen?
Om vi säger att jag tjänar 6000 kr på ett år och köper lite utrustning för 4000-5000 kr. Vad uppger jag då?

En sista fråga: Vad är dom stora fördelarna med att starta enskild firma gentemot driva det som hobbyverksamhet? (om jag driver det väldigt litet och med under 10000kr i vinst)

Tacksam för svar!
Jag vet att ni kan =)

En av de stora fördelarna med enskild firma och F-Skatt är att det blir lättare om du skulle få något jobb av ett annat företag, vi kräver F-Skatt av alla som frilansar mot jobbet.

Sedan tvingas man att hålla lite bättre ordning, och får känna på hur det är att vara egen företagare, något alla anställda borde prova innan de gnäller för mycket på jobbet :)

wikman skrev:
...vi kräver F-Skatt av alla som frilansar mot jobbet...

Åter igen! Det är FA-skattesedel du/ni ska ha som vill ha firman för hobbybruk.
Då kan man även ha en anställning. En nackdel med FA-skatt är att man vid eventuell arbetslöshet kan få problem med A-kassan...

En fördel med FA-skattsedel är att man får handla storförpackningar på Martin Ohlsson och andra snabbgrossar.

Men en nackel är att man måste köpa större kyslskåp. Det är lite svårt att få in några 5-litershinkar med majonäs, jorgubbssylt, marmelad, m.m. i ett vanligt kylskåp.

ulltand skrev:
Åter igen! Det är FA-skattesedel du/ni ska ha som vill ha firman för hobbybruk.
Då kan man även ha en anställning. En nackdel med FA-skatt är att man vid eventuell arbetslöshet kan få problem med A-kassan...

Intressant, kan du specificera?

/Max.

MaxZ skrev:
Intressant, kan du specificera?

Du kan inte vara anställd med A-skatt om du inte har A-skattesedel (eller FA).

Blir du arbetslös och råkar ha ett hobbyföretag med F-skatt så får du garanterat strul med arbetslöshetskassan eftersom du ska stå till arbetsmarknadens förfogande.

Starta ett handelsbolag och fixa f-skatt sedel till detta så är anställningar som privat person och a skattsedel inga problem. Enda egentliga nackdelen med detta om man egentligen vill ha en enskild firma är att man måste vara minst två delägare i bolaget.

/Stefan

FA eller-F?

Jag ska inte säga att jag vet hur det skall skötas...och för att få rätt svar skulle jag ringa skattemyndigheterna eftersom de garanterat kan dessa saker. Vad jag däremot ville bidraga med är att jag som jag nämnt tidigare i tråden har registrerat en enskild firma och har F-skattsedel. Detta har aldrig varit något hinder när jag sökt jobb.

Den enda praktiska skillnaden är att jag måste lämna in en särskilld självdeklaration där jag talar om hur mycket jag tjänat respektive använt inom firman + att jag måste momsdeklarera. Allt detta görs dock på den vanliga självdeklarationen plus blanket N1/2.

I år kunnde jag till och med deklarera på nätet! Utvecklingen går framåt!

Hur det påverkar möjligheterna till A-kassa vet jag dock inte. Har aldrig varit i behov att pröva...

/Gulan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar