Annons

Enklare sätt att ladda upp bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Finns det någon möjlighet för fotosidans admin. att förenkla förfarandet att ladda upp bilder?

På en del sajter får man frågan om bilden skall förminskas automatiskt till rätt storlek.

Kan man göra samma sak här på FS?
Om jag nu lyckas ladda upp en bild, så blir den liten och tråkig...dvs jag lyckas inte utnyttja den fulla kapaciteten . Jag har fått massor med tips, men jag anser att det fortfarande är för krångligt.

Mvh Kenta

clindh skrev:
Hur menar du? Alla bilder förminskas till våra standardstorlekar.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker.
Som jag har fattat det är det väl i dagsläget upp till mig att förminska till rätt storlek, annars skiter det sig.

Jag kämpade i 10 min för att få en bild på 49 kb uppladdad senast för en timme sedan. Servern klagade på att den var för stor.
Gränsen är väl 50kb så vitt jag vet.

Vad jag är ute efter är nåon sorts automatik...dvs laddar du upp en bild på 2mb så förminskar servern bilden till tillåten storlek...
Det kanske är ett rackarns bök...vad vet jag.
Men om det skulle gå att fixa , vet jag många som blir glada.

Mvh Kenta

Nja, vi har en filstorleksgräns på max 250Kb - det är för att spara lite bandbredd in, och dessutom spara prestanda på servern för det tar ju en hel del kräm att konvertera ner från en 6-megapixelsbild till 600x600.

Men storleksmässigt förminskar vi automatiskt, till tre storlekar: 150x150, 600x600 och 1024x1024 oavsett

Dock är denna automatiska förminskning inte lika bra som du kan göra i Photoshop manuellt; det görs ingen extra skärpning fn (detta är dock något jag har på attgöra-listan att fixa), därför rekommenderar vi att man laddar max 600x600 för att slippa den automatiska förminskningen.

Kör du Photoshop är det en enkel operation att förminska en bild till 600x600 och få den att passa inom 250 Kb med "Save for web". Vi kanske skulle ha en "Så gör man"-artikel om detta.

Det vore helt kalas med en sådan artikel...
Jag har fortfarande inte fattat vad jag gör för fel. jag har dock lyckats med ett par bilder..men dom gör sig inte så bra här på FS, troligen pga handhavande från min sida.

Mvh Kent

I tidigare inlägg hade jag åsikter om hur man lägger in bilderna. Vägen för att lägga in en bild är onödigt lång, men det är kanske något ni på FS jobbar med?

Nej, jag har noterat önskemålet men jag kan tyvärr inte ge det så hög prio. (Jag svarar i den tråden istället)

Anpassa bilder till Fotosidan

Jag använder en metod som (ylla) föreslog i ett inlägg den 27/9 09.43
Digital Efterbehandlin/ Minska bilder i Photoshop

"Tycker du ska använda en kombination av det som Jesper och Mikael föreslagit.

Börja med att skala ner bilden till 72 dpi (Bild -> Bildstorlek). Det är den högsta upplösning som en bildskärm kan visa, och eftersom bilden ska publiceras på nätet behövs inte högre.

Sedan ändrar du bredd eller höjd på bilden, till valfri storlek, jag brukar använda 800x600 (breddxhöjd) för det är vad de flesta kan visa bra. Dessutom blir bilden så pass stor att detaljerna kommer fram.

Sedan går du in under Arkiv -> Spara för webben (Save for web). Där trycker du på fliken Visa 2. Välj sedan jpeg som format och i menyn kvalitet kan du nu ställa in kvalité mellan 0 och 100%. Jämför den lågupplösta med originalet till vänster. När du kan se en skillnad har du antagligen dragit ner för mycket. De flesta bilder funkar bra i 65, andra kan man gå så långt ner som till 30 med, beroende på hur komplicerade de är. Under bilden kan du se hur stor den kommer bli, men photoshop tar alltid till i underkant så du får prova dig fram.

Tryck sedan på Spara och glöm inte att döpa om din bild så att du behåller det högupplösta originalet!

Lycka till :) Ha så roligt."

Fungerar bra , tycker jag .

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto