Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel grundfotokurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen beställt min första systemkamera, det blev en Canon EOS 30D.

Men om jag hade köpt en nikon hade jag tänkt att gå deras utbildning D-school, men nu vet jag inte vilken kurs/utbildning jag ska gå. Har läst en hel del om ämnet men känner att det skulle vara mycket bra med någon kurs där man lär sig grunderna hur man tar kort med systemkamera.

Tycker det är dårligt att inte Canon har "C-school" hehe.

Hur tycker ni riktiga "fotografer" att jag ska göra?

mvh Christian

Eftersom du läst på en hel del om ämnet så antar jag att du vet principen för en systemkamera. Då är det bara att gratulera till att du skaffat en digital kamera för då kan du ta hur många provbilder du vill, det lär du dig mycket på.

Annars så finns det en hel del artiklar här på FS, rekommenderas.

Det finns massor av kurser med varierande omfattning, kvalitet och inriktning hos de olika studieförbunden. Utöver det finns det även en rad företag som har fotokurser.

Själv jobbar jag bland annat med att utveckla samt leda olika fotokurser på bland annat Medborgarskolan och Vuxenskolan i Stockholm. Dessutom kör jag en hel del kurser i egen regi. Framförallt då i Stockholm och på Gotland. När intresse finns så har jag även kurser (framförallt helgkurser) på andra ställen i Sverige.

Det jag tror mest på är att skippa de kurser som bara är en gång och där deltagarna är för många för att ge utrymme för frågor och individuell hjälp. Titta gärna på en kurs där man åker iväg ex. en helg och ägnar sig helt åt foto. Min erfarenhet är att man lär sig klart mest på den typen av kurser.

Till våren kommer jag återigen köra helgkurser/fotosafari på Gotland. Det finns fortfarande platser kvar. Där går vi går igenom grundläggande inom fotograferingen och de flesta funktionerna i en digital systemkamera.

Du får gärna höra av dig om du är intresserad av kursen eller om du vill ha tips och råd om andra kurser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar