Annons

Enkel färgrulle

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Jag har nu vågar nig på att framkalla sv/v-rullar o det var ingen direkt match... Därför så vill jag nu testa att framkalla några färgnegativ.

Vilken film är att föredra om man är nybörjare?
Som alltså klarar av ev. "missar" i framkallning-stopp - fix? Idéer?

Det skall enligt fotoböcker finnas satser klara med allt som behövs till i kemikalieväg. Vad kallas de? På Photax t ex.

................

Du kanske har varit in på Photax hemsida och kollat. För negativ färgfilm säljer de C-41 -satser, t.ex. Paterson Photocolor II.

Så vitt jag vet så är processen standardiserad, så det är samma tider för alla filmer vid given temperatur. Med Photocolor II får man med en utförlig svensk bruksanvisning.

Ta en testrulle och framkalla? Som nybörjare bör man ju ändå inte börja med en rulle med viktiga bilder, och för att öva är det lika bra att använda en film som man redan gillar så att man lär sig framkalla den rätt.

Om du kommer igång, så berätta gärna hur det går. Vi är nog många som är nyfikna men som inte börjat med att framkalla färg än. Alltid roligt att höra andras erfarenheter. :)

Vad ska det till för att framkalla färgnegativ själv? Har framkallat s/v själv tidigare. Vad är skillnaderna? Har hört att man behöver spec. maskiner till färg. Är det svårt? Om man har utrustning för s/v i förvägen vad behöver man så ändra/skaffa?

Den stora skillnaden är temperaturhållningen. C41-processen sker i hög temperatur som skall hållas +/- 0,5 grader. Det är också fler steg med kortare tider, så det är inte en fullt lika njutbar process som svartvitframkallning.

Jag har förvisso aldrig kört C41 men en del E6. Jag köpte en Jobo-balja som tar hand om temperaturhållning och agitering. Men även med den utrustningen tycker jag att det är rätt jobbigt att framkalla, det är nästan så att det är trevligare att åka in de där milen till stan för att lämna och hämta. Nu när jag köpt digitalkamera kommer jag nog att göra mig av med Jobon vad det lider och bara fortsätta med den svartvita framkallningen själv.

jimh skrev:
Jag har förvisso aldrig kört C41 men en del E6. Jag köpte en Jobo-balja som tar hand om temperaturhållning och agitering.

Hmmm... För mig spelar det ingen roll om det är jobbigt eller så .. Min tanke är att det är JAG som skall skapa bilden helt själv.

Då jag inte har utrustning för allt jag vill göra så funderar jag vad en "JOBO-balja" är och om det finns olika modeller?
Vad är det för manick?

Är inne på en del E6 faktiskt även om de fotoböcker jag läst höjer ett finger för att det är mycket noggranhet i framkallningsprocessen.
Berätta gärna mer av erfarenheter kring den processen eller om ni vet bra andra trådar...

J. Patric skrev:
Med Photocolor II får man med en utförlig svensk bruksanvisning.

Ta en testrulle och framkalla? Som nybörjare bör man ju ändå inte börja med en rulle med viktiga bilder, och för att öva är det lika bra att använda en film som man redan gillar så att man lär sig framkalla den rätt.

Om du kommer igång, så berätta gärna hur det går. Vi är nog många som är nyfikna men som inte börjat med att framkalla färg än. Alltid roligt att höra andras erfarenheter. :)

Jodå jag kollar in den och tänker skaffa Photocolor II kit. Fast är den komplett? Jag har ju material till sv/v-framkallning och då kanske detta räcker?

Behöver jag nån speciell stoppbad eller funkar det med vatten/ättika-typ?

Japp, jag kommer att framkalla och jag kommer meddela i forum när jag är klar. Hoppas fler tar rygg som inte framkallt tidigare så att det kanske blir konstruktiva disskusioner om det hela.

Tycker att det är för mycket med allt kring digitaltekniken numera...

HÄRJEDALEN skrev:
Då jag inte har utrustning för allt jag vill göra så funderar jag vad en "JOBO-balja" är och om det finns olika modeller?
Vad är det för manick?
Jag har en CPE-2. Det är en balja med termostatreglerat eluppvärmt vattenbad och roterande agitering av dosan. Flaskor med kemi står i badet i väntan på användning och dosan roterar i samma vatten. Jag skulle inte vilja framkalla färg utan den även om jag vet att det finns folk som trivs med manuellt tempererade vattenbad.

Jobo har mycket texter som framkallning på deras amerikanska webbplats.

JOBO verkar ju alldeles för avancerat...

Jag kör nåt enklare stenåldersknep till att börja med. Har ni ideer sååå.... SHOOT!

HÄRJEDALEN skrev:
Jodå jag kollar in den och tänker skaffa Photocolor II kit. Fast är den komplett? Jag har ju material till sv/v-framkallning och då kanske detta räcker?

Behöver jag nån speciell stoppbad eller funkar det med vatten/ättika-typ?

Ring och hör med Photax?

Då det finns ett överflöd med kunnande här trodde jag att det skulle finnas svar i forumet.

Ringa nån som bara vill att man ska handla för handlandets skull avvaktar jag med...

HÄRJEDALEN skrev:
Ringa nån som bara vill att man ska handla för handlandets skull avvaktar jag med...

Killarna på Photax är inte sådana. T.ex. har jag några gånger hört med dem om den nya sändningen av 120-film krullar sig som de tidigare eller inte. De ska testa dem och bad mig återkomma om ett par veckor. De lyssnade på mina synpunkter och det jag är ute efter för att köpa, och körde inte alls med "Köp i alla fall, det ordnar sig" eller liknande.

J. Patric skrev:
Killarna på Photax är inte sådana.

Det verkar inte så faktiskt heller även om jag inte har ngn erfarenhet själv av dem. Men som tongångarna går mellan raderna i en del forum här så verkar det helt OK. Faktum är att jag faktiskt ska slå en signal bara för att öppna fler vägar.

Tack för tipset!

Fast det är kul att "bolla" i forumen oxå...

Jag vill passa på att tacka JIM H för länkarna till JOBO och ANDREAS för en bra tråd. Skitbra!
-

;-)

Du kan använda ditt vanliga stoppbad även för färg. Det är svårt att hålla jämn temperatur i baden, men det finns en enklare metod. Den går ut på att starta med framkallaren värmd till 40 grader och sedan får temperaturen falla. Det är egentligen bara i framkallaren som det där med tid och temperatur är riktigt kritiskt. Det fanns en bra artikel om färgfilmsframkallning i tidningen Fotografi nr 11 1993.

Jag har provat några gånger, men jag tycker inte att det är värt besväret, och om man inte har många rullar att framkalla blir det också rätt dyrt.

laha skrev:
Jag har provat några gånger, men jag tycker inte att det är värt besväret, och om man inte har många rullar att framkalla blir det också rätt dyrt.

Okej, nu har ju dessutom DIA-framkallningen blivit bra mycket billigare på sistone (49:) för en 36:a Velvia.

Men jag resonerar som så att om jag "kan" hela proceduren så kanske jag blir bättre på foto. Dessutom så är det en HOBBY o det får kosta lite.

Kul som fan o hålla på o väl värt "besväret".

ANNONS