Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Engelsk eller Svensk PhotoShop?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Hallå.

Har nu allt för länge använt PSP men har nu bestämt mig för att skaffa mig PS. Jag undrar vad ni använder för versioner, svensk eller engelsk?

Finns det någon fördel med att skaffa sig engelsk version jämfört med den svenska? Om jag tex vill gå en PS-kurs, vilken version stöter jag förmodligen på där?

Larsa

..beror väl kanske lite på hur lätt du har för engelska språket?! ;) men om det inte är några problem hade jag valt den engelska versionen! Gillar inte alla fåniga översätningar samt att det är bra mycket svårare att hitta bra svenska PS sidor på nätet..

..annars hade jag valt den svenska! =)

Har du vana att arbeta i engelska bildredigeringsprogram sedan innan?
Har själv suttit i engelskt photoshop i alla tider och blev helt ställd när jag satte mig framför en svensk version, man hittar inte ett skvatt... Och, om jag inte minns helt fel så kan vissa snabbkommandon vara olika, våldsamt irriterande.

Jag har som jag skrev kört Paintshop pro i några år & den är ju engelsk, nu är jag ingen fantom på bildbehandling utan får nog lära mig det mesta på nytt i PS.

Vad jag funderar mest över är att jag är sugen på någon sorts PS-kurs & undrar vad man på sådana brukar använda för version. Ingen höjdare att sitta med Svensk hemma & engelsk på kursen...

larsaz skrev:
Jag har som jag skrev kört Paintshop pro i några år & den är ju engelsk, nu är jag ingen fantom på bildbehandling utan får nog lära mig det mesta på nytt i PS.

Vad jag funderar mest över är att jag är sugen på någon sorts PS-kurs & undrar vad man på sådana brukar använda för version. Ingen höjdare att sitta med Svensk hemma & engelsk på kursen...

Detta är bara en gissning! ..men jag skulle nog gissa att chansen att boken man använder är på engelska är relativt stor då utbudet av bra svenska böcker är klart begränsat! Du borde med andra ord klara dig utmärkt med en engelsk version också..

Ok, tack för er hjälp.

Det lutar nog åt den engelska eftersom det verkar finnas mer dokumentation på nätet som bygger på den engelska versionen.

Skulle dock vara intressant att höra nåt från er som har den svenska...

Har man kört engelsk version av bildbehandling tidigare så är det ju engelsk som gäller, översättningarna kan vålla rejäla problem.
Det finns ett större utbud av böcker/manualer på engelska, samt att dom i regel är mer aktuella, svenska skall ju översättas först!
Terminologin lär man sig, utan att tänka på vilket språk den är på.
Böcker finner man ju på internetshopparna till hyffsade priser.
Adobes "Allt i en bok" är bra men riktar sig kanske till den lite mer ovana.
Originalen finns på Engelska! CD medföljer båda språkversionerna.

Började med Svensk version och sitter där.

Jag hör väl i & för sig till dom mer ovana & funderar på om svenskan kunde hjälpa mig att lära mig mer. Att jag kört engelsk Psp tidigare har inte så stor betydelse eftersom jag inte varit så avancerad. Oskarp mask, kloning & lätt färg, kontrast & ljusbearbetning är väl det jag mest gjort.

Jag har faktiskt en engelsk tidsbegränsad demo av PS hemma som jag fick på Photokina i höstas, ska ladda in den & köra nån vecka & känna mig för.

Larsa

Annars finns Gimp.

Gratisprogram.

Google:a efter "gimp" och "win32" så hittar du windowsversionen.

Jag gör allt mitt arbete i Gimp, mest för att jag inte kan köra PS.
Eller VILL köra PS.

EdwardH skrev:
Annars finns Gimp.

Gratisprogram.

Google:a efter "gimp" och "win32" så hittar du windowsversionen.

Jag gör allt mitt arbete i Gimp, mest för att jag inte kan köra PS.
Eller VILL köra PS.

GIMP för windows är det värsta skiten jag har testat. Man knappt göra göra en ny bild utan att allt kraschar och man måste starta om programmet, gång på gång händer det också.

Gimp i linux är däremot en hit!

Under de få minuterna jag testade gimp för win32 kom jag fram till att den saknade en menyrad längst upp. Kan inte minnas att jag hade problem.

Gimp i Linux fungerar felfritt. Har inte en enda sak att klaga på.

There's also alot of actions which can be added to PS. Might be strange together with the Swedish version as you'll end up with a mix of both languages, since there are few actions to download in Swedish.

Bests, Duncan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar