Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Endast fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att använda fasta objektiv för att tvinga sig att ta bilder med fel brännvidd är ju precis samma sak som att stå på ett ställe och zooma tills man får lagom utsnitt, fast det ena anses fint och det andra anses fult. Båda innebär dock att man antagligen inte använder en optimal brännvidd och/eller optimal komposition för motivet och att bilderna blir sämre än de hade kunnat bli med lite arbete och rätt brännvidd.

Sedan är egentligen ljusstyrka det enda fasta objektiv verkligen är bättre än zoomar på, en modern proffszoom är lika skarp och har lika bra optiska egenskaper som de bästa fasta objektiven men ligger 1-2 steg efter i ljusstyrka för det mesta, om man inte tittar på vissa vidvinklar som är lika ljussvaga och inte sällan är optiskt sämre än motsvarande zoom.

Jag är ett stort fan av fasta, men har bara två än så länge, men fler lär det bli inom det närmsta året.

Canon EF 85 1.8 USM
Canon EF 35 1.4L USM

Siktar på att skaffa ett 135 2.0L innan sommaren är över

Använder dessa på både 5D Mark II och 400D

Att använda fasta objektiv för att tvinga sig att ta bilder med fel brännvidd är ju precis samma sak som att stå på ett ställe och zooma tills man får lagom utsnitt, fast det ena anses fint och det andra anses fult. Båda innebär dock att man antagligen inte använder en optimal brännvidd och/eller optimal komposition för motivet och att bilderna blir sämre än de hade kunnat bli med lite arbete och rätt brännvidd.

Sedan är egentligen ljusstyrka det enda fasta objektiv verkligen är bättre än zoomar på, en modern proffszoom är lika skarp och har lika bra optiska egenskaper som de bästa fasta objektiven men ligger 1-2 steg efter i ljusstyrka för det mesta, om man inte tittar på vissa vidvinklar som är lika ljussvaga och inte sällan är optiskt sämre än motsvarande zoom.

Men om man köper fasta gluggar så kan man behålla skjortan, en proffs-zoom har förmågan att kosta en del.

Gissar att det första stycket var riktat till mig. Jag tror du missförstod lite vad jag skrev. Om du har en zoom och enkelt kan anpassa utsnittet finns naturligtvis risken att fastna i gamla hjulspår och inte sällan ta den "korrekta" bilden med perfekt utsnitt. Poängen var att jag upplever att jag tvingas tänka mer kreativt när jag står t.ex med mitt 100mm än min 70-200 och ibland t.ex inser att kompositionen blir för tajt. Det är då de riktiga pärlorna uppstår :)

När det gäller proffszoomar håller jag med om att skärpan kan vara nog så bra som med fasta. Jag ser t.ex ingen större skillnad mellan 70-200 VR II och Zeiss 100MP. Dock på en D700...

Jag skulle gärna använda zoomar om det inte vore för de uppenbara nackdelarna de dras med. Vill man ha skaplig ljusstyrka (f/2,8) så blir de väldigt stora och klumpiga om sensorformatet är någorlunda stort. Det brukar därtill bara vara de ljusstarka som är riktigt bra optiskt, med undantag från några nya f/4-zoomar.

Det fina med en zoom är att man kan komponera precis som man vill. Det är bara att ställa sig där perspektivet är det man önskar och sen ”beskära motivet” genom att zooma till lämplig brännvidd. När jag hade ett 24-70 på FF så hamnade jag nästan alltid kring 30-45 mm, vilket sedemera gjorde att jag insåg att en bra 35:a borde räcka.

Att man hamnar i ändlägena tror jag är något av en nybörjargrej faktiskt. ”Mer av allt” är sällan ett bra recept för en bra bild och det blir i regel bättre om man så att säga komponerar bilden redan innan man lyft kameran till ögat.

Nu använder jag bara fast optik, men en drös olika kameror. Oftast tar jag dock bara ett objektiv med mig åt gången, med vissa undantag. Det är befriande att slippa fundera utan istället koncentrera sig fullt ut på att använda det man har med sig. Det är inte hela världen om man inte kan ta alla bilder man skulle vilja ta.

Gissar att det första stycket var riktat till mig. Jag tror du missförstod lite vad jag skrev. Om du har en zoom och enkelt kan anpassa utsnittet finns naturligtvis risken att fastna i gamla hjulspår och inte sällan ta den "korrekta" bilden med perfekt utsnitt. Poängen var att jag upplever att jag tvingas tänka mer kreativt när jag står t.ex med mitt 100mm än min 70-200 och ibland t.ex inser att kompositionen blir för tajt. Det är då de riktiga pärlorna uppstår :)

När det gäller proffszoomar håller jag med om att skärpan kan vara nog så bra som med fasta. Jag ser t.ex ingen större skillnad mellan 70-200 VR II och Zeiss 100MP. Dock på en D700...

Nejdå, kanske delvis, men det var helt allmänt skrivet. Jag vill bara säga att det är inte annorlunda att ha ett fast objektiv med fel brännvidd än att ha en zoom och använda fel brännvidd. Om man vet vilken brännvidd man skulle haft med ett fast objektiv vet man också hur man ska zooma. Att inte byta fast objektiv av lathet eller tjurskallighet och att zooma istället för att flytta sig är också detsamma och inget av dem ger bra bilder.

Det påståendet är en fysikalisk omöjlighet, tyvärr.

Jämför vi Canon EF 200mm f/2.8L II USM som har 9 linser i 7 grupper med Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM som har 23 linser i 19 grupper. Två objektiv av mycket hög klass.

Jag har båda objektiven och ser definitivt skillnad på mina två objektiv när jag jämför dem med brännvidden 200 mm.

I första fallet ska ljuset passera 18 slipade ytor och i andra fallet 46 slipade ytor. De må vara hur fantastiskt slipade som helst och belagda men i ett mikroskop ser de ändå ut som ett alplandskap. Dessutom kan aldrig vinkeln bli exakt på linserna, det beror enbart på med vilken noggranhet man mäter. Varje ljuspassage från glas till luft eller luft till glas ger en vinkelförändring som är proportionell med brytningsindex för den specifika våglängden och den materialövergång det handlar om. Det ger en spridning av ljuset eftersom ytan inte har en perfekt vinkel på alla punkter. En liten andel (mindre desto bätter slipning och beläggning) av ljuset sticker fel väg eller i fel vinkel. Dessutom så blir vinkelfelet individuellt för varje våglängd i spektrat.

Tillverkar man båda objektiven med samma teknik och samma kvalitetskrav så vinner garanterat det fasta objektivet som inte behöver lika många linser för att bryta samman alla våglängder till ungefär samma punkt.

Till det kommer att det är mer komplicerat att föra linserna till rätt possition för en skarp bild i ett zoomobjektiv än i ett fast objektiv. Ett mer komplicerat rörelsemönster med ytterligare felkällor i form av mikroskopiska felplaceringar och glapp. Dessutom så kan man aldrig skapa linsformer som ger en "perfekt" brytning för samtliga fall som uppstår i en zoom, då skulle man behöva "mjuka" linser som kan ändra form.

Vist kan man göra ett fast och en zoom lika bra för en av brännvidderna i zoomen men det måste åstadkommas genom en kvalitetssänkning på det fasta och det kanske man gör, det vet inte jag, men så förefaller det inte när jag jämför mina två objektiv.

Till detta kommer att ett zoom som försöker nå upp till det fasta objektivets kvalitet får fler linser och därmed ska ljuset gå längre sträcka genom glas. Glas kan aldrig bli 100% klart/oförorenat. Det blir alltid någon ljusspridning i glaset och den spridningen ökar med transportsträckan genom glaset.

Det påståendet är en fysikalisk omöjlighet, tyvärr.

Jag tror att vi har haft den här diskussionen tidigare.

Teoretiskt sett har du helt rätt, inte snack om saken. Om man däremot tittar på verkliga objektiv som finns på marknaden är det ofta väldigt liten skillnad på skärpan på proffs-zoomar och fasta objektiv.

Titta t.ex. på Nikon 70-200 VR II på 70 mm mot AF-S 85/1,4G. I centrum har zoomen högre upplösning på f/2,8 och kanterna ligger inte lång efter kanterna på det fasta. Då pratar vi ändå om ett svindyrt proffsobjektiv för mer pengar än zoomen kostar!

http://www.photozone.de/nikon_ff/511-nikkorafs7020028vr2ff?start=1

http://www.photozone.de/nikon_ff/606-nikkorafs8514ff?start=1

Jag tror att vi har haft den här diskussionen tidigare.

Teoretiskt sett har du helt rätt, inte snack om saken. Om man däremot tittar på verkliga objektiv som finns på marknaden är det ofta väldigt liten skillnad på skärpan på proffs-zoomar och fasta objektiv.

Titta t.ex. på Nikon 70-200 VR II på 70 mm mot AF-S 85/1,4G. I centrum har zoomen högre upplösning på f/2,8 och kanterna ligger inte lång efter kanterna på det fasta. Då pratar vi ändå om ett svindyrt proffsobjektiv för mer pengar än zoomen kostar!

http://www.photozone.de/nikon_ff/511-nikkorafs7020028vr2ff?start=1

http://www.photozone.de/nikon_ff/606-nikkorafs8514ff?start=1

Jo, men för att jämförelsen ska bli övertygande bör zoomen jämföras med samtliga de bästa fasta objektiven inom zoomens brännviddsområde. Det är ju frestande att välja en brännvidd där zoomens nackdelar är som minst.

Sedan är det givetvis så att ju mindre brännviddsomfånget är i zoomen desto minder blir givetvis kompromisserna.

Men faktum kvarstår zoomen är sämre och det är skälet till att fast optik fortfarande tillverkas. Zoomen är ju aldrig dyrare än två fasta av samma kvalitet.
Att ljusstyrkan är sämre i en zoom beror ju på att ju större linser desto tydligare blir skillnaden. Du ser det inte minst på att zoomomfånget minskas så fort man höjer ljusstyrkan i objektiven.

Det finns många goda skäl till att sattsa på ett zoomobjektiv. Ingen diskusion om det. Men det är fel att påstå att de är nästan lika i skärpa. Du jämför ljusstyrkan 1,4 med 2,8. Då får Du skillnad på två fasta.

Senast ändrad:
Jo, men för att jämförelsen ska bli övertygande bör zoomen jämföras med samtliga de bästa fasta objektiven inom zoomens brännviddsområde. Det är ju frestande att välja en brännvidd där zoomens nackdelar är som minst.

Sedan är det givetvis så att ju mindre brännviddsomfånget är i zoomen desto minder blir givetvis kompromisserna.

Men faktum kvarstår zoomen är sämre och det är skälet till att fast optik fortfarande tillverkas. Zoomen är ju aldrig dyrare än två fasta av samma kvalitet.
Att ljusstyrkan är sämre i en zoom beror ju på att ju större linser desto tydligare blir skillnaden. Du ser det inte minst på att zoomomfånget minskas så fort man höjer ljusstyrkan i objektiven.

Men det faktumet kvarstår ju inte! 85/1,4G är ett alldeles nytt super-proffsobjektiv av absolut högsta klass och det kan bara precis mäta sig med en zoom som kostar lika mycket.

Visst skulle jag kunna jämföra med 200/2,0 VR men det kostar tre ggr mer än zoomen eller 105/2,8 micro men det har samma ljusstyrka, så faktum kvarstår: Ett fast objektiv har inte automatiskt avsevärt bättre skärpa än en zoom.

Men det faktumet kvarstår ju inte! 85/1,4G är ett alldeles nytt super-proffsobjektiv av absolut högsta klass och det kan bara precis mäta sig med en zoom som kostar lika mycket.

Visst skulle jag kunna jämföra med 200/2,0 VR men det kostar tre ggr mer än zoomen eller 105/2,8 micro men det har samma ljusstyrka, så faktum kvarstår: Ett fast objektiv har inte automatiskt avsevärt bättre skärpa än en zoom.

Självklart inte. De båda måste vara tillverkade med samma ljusstyrka och med samma tollerans och kvalitetskrav. Då är det fasta alltid bättre än zoomen.

Självklart inte. De båda måste vara tillverkade med samma ljusstyrka och med samma tollerans och kvalitetskrav. Då är det fasta alltid bättre än zoomen.

Jo, som jag säger, i teorin har du rätt, men vi lever inte i teorin utan har ett visst, inte särskilt stort, antal högst reella objektiv att väja mellan och vad gäller dem så är inte fasta alltid skarpare än zoomar även om man skulle kunna tro det.

Jo, som jag säger, i teorin har du rätt, men vi lever inte i teorin utan har ett visst, inte särskilt stort, antal högst reella objektiv att väja mellan och vad gäller dem så är inte fasta alltid skarpare än zoomar även om man skulle kunna tro det.

Vi är nog helt överens om objektiven men då tycker jag man ska vara försiktig med att jämföra zoomar av svag ljusstyrka med fasta av hög ljusstyrka utan att utveckla lite runt det. Prisskillnaden till zoomens nackdel blir ju ändå större om vi håller oss till samma ljusstyrka. Zoomens fördel är ju att det ersätter flera objektiv på en gång och det är ingen dålig styrka.

Senast ändrad:
Ja, vi ä nog egentligen överens ;-)

Jag bara menar att man inte kan få både bra pris, hög ljusstyrka och bra skärpa på samma gång ens med ett fast objektiv, men börjar man kompromissa med en av dem, t.ex. höjer priset eller sänker ljusstyrkan, kan man såklart komma långt och då vill det mycket till för att en zoom ska hänga med. Men, som sagt, i verkligheten hänger zoomarna med överraskande bra på alla områden trots alla odds de har emot sig.

Ja, vi ä nog egentligen överens ;-)

Jag bara menar att man inte kan få både bra pris, hög ljusstyrka och bra skärpa på samma gång ens med ett fast objektiv, men börjar man kompromissa med en av dem, t.ex. höjer priset eller sänker ljusstyrkan, kan man såklart komma långt och då vill det mycket till för att en zoom ska hänga med. Men, som sagt, i verkligheten hänger zoomarna med överraskande bra på alla områden trots alla odds de har emot sig.

100% enig.

Tillägg.
Fick ett behov att förklara mig lite. :)

Vi skriver ju här för att hjälpa våra "kompisar" och lära oss själva av de "mothugg" vi får.
Jag tycker därför att det är viktigr att sakinformationen är riktig. Vad som är "bättre" än annat och att man "får vad man betalar för" i de flesta fall.

En annan sida är att i de flesta fall är det enklaste objektivet, rätt hanterat, bra nog. Man behöver inte "spets" på allt om man inte försörjer sig på fotografering, har ett specialinteresse eller helt enkelt tycker det är kul med riktigt bra prylar.

Själv hör jag till den sista gruppen. Har i över 50-års tid hankat mig fram med piratobjektiv till de analoga kamerorna. Nu när jag sattsar på en digital utrustning vill jag ha högsta kvalitet på de objektiv jag köpper, men det är tveksamt om jag behöver det. Men det är kul. :)

Senast ändrad:
Jag kör nästan bara med fasta brännvidder (8st från 24mm till 300mm). Enda undantaget är på vidvinkelsidan, där jag tycker att zoomarna är bättre på Nikon. Som jag ser det är de fasta objektivens stora fördel att det går att få mindre skärpedjup. Därför använder jag de ljusstarkaste AF-S-modellerna, med undantag för långa telen, där både vikten och prislappen avskräcker. Självklart blir det en del objektivbyten. Om jag ska vara fota i dammig miljö tar jag med mig färre objektiv eller bara zoomen.
De moderna zoomarna är i princip lika bra som de fasta brännvidderna. Jag ser inte skärpan som någon stor anledning att välja fasta brännvidder.

Jag har fotat mycket med fasta objektiv men måste säga att de fina f/2.8 zoomarna faktiskt är ungefär lika bra och ibland tom bättre än de fasta objektiven. För maximal skärpa och jämnhet över hela ytan brukar Nikon AF 50/1.4D åka på kameran. För snyggt kort skärpedjup: Nikon AF 85/1.4D. För superskarpa ansiktsporträtt (med snygg bakgrundsoskärpa) Nikon AF-S 70-200/2.8 VR. Just 70-200:an är nog min absolut skarpaste glugg, tätt följd av Nikon 24-70/2.8.

I väskan samsas alltså en mix av fasta och zoomar, just nu finns de fasta objektiven 28, 50, 85, 105 och 180mm som slåss om platsen i kameraväskan :)

Jag använder D3 och D3x kamerahus och är ganska petig med skärpan...

ANNONS