Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ny fjantig rödvinstråd. Jag hör till de som har en massa objektiv, men bara EN piratglugg, som jag aldrig släpper. Fler i samma situation, eller nästan? Vilken piratglugg släpper ni aldrig, för att den är så dj-a bra. Man får bara äga en, och om man ljuger bara säga en. Tre beskrivande ord efter för att beskriva varför, inga utläggningar. Här kommer min:

Sigma 50/1,4: skärpa, bokeh, färger.

Ny fjantig rödvinstråd. Jag hör till de som har en massa objektiv, men bara EN piratglugg, som jag aldrig släpper. Fler i samma situation, eller nästan? Vilken piratglugg släpper ni aldrig, för att den är så dj-a bra. Man får bara äga en, och om man ljuger bara säga en. Tre beskrivande ord efter för att beskriva varför, inga utläggningar. Här kommer min:

Sigma 50/1,4: skärpa, bokeh, färger.

Ja det skulle i så fall vara min Sigma 105 2,8

På vilket vis tillverkar Sigma piratgluggar?
Jag har aldrig sett att gör Nikonmärkta kopior, för att ta ett exempel.

Det blir väl pirat om de reverse-engineerar fäste och kommunikationsprotokoll?

Nej Sigma är inte pirat.
Pirat grejor är när man utger sig för att vara ett annat märke. Exempelvis gör man jeans och sätter på ett Levis märke på dem. Eller ett skylight filter och skriver Hoya på det. Pirat grejor är olagliga att sälja.

Ni som svarar på denna tråd måste ha tagit rödvinsbegreppet på fullt allvar och ballade ur direkt.
Mitt svar-
Tokina 10-16 2,8. Storlek, skärpa, ljusstyrka-

Jag glömde skriva att piratobjektiv har de kallats i minst 40 år, de objektiv som tillverkas av annan producent än kameramärkets , tex Sigma, Tamron, Tokina mfl.

Mitt bidrag...

Mitt bidrag blir Sigmas 18-50 /2.8 - Skärpan, träffsäkerheten och bländarvärdet.
M.V.H
/Tobias

Håller med, sabba inte en tråd som med ärligt uppsåt utger sig för att vara fånig :)

Meyer 4/300 - M42
Vackra bilder, tillhygge.

Jag glömde skriva att piratobjektiv har de kallats i minst 40 år, de objektiv som tillverkas av annan producent än kameramärkets , tex Sigma, Tamron, Tokina mfl.

Jag hör aldrig någon som kallar dem pirat-objektiv förutom här på Fotosidan.
Men ok då väljer jag en som jag köpte för några dagar sen till mina Canon hus. Jag köpte pirat-objektivet Carl Zeiss ZE Distagon T 21mm f/2.8

Peleng 8mm f/3.5 självklart!

Hopplöst objketiv att använda till något vettigt och ger motljusproblemen en helt ny referansram över hur mycket ljuset kan studsa fel, men ändå svårt underhållande.

Då behåller jag en Lensbaby.

Finns inga originalobjektiv som alternativ. :)

Kaffedrickande kollega läser över ryggen på mig och säger...

"Piratobjektiv? Kapten Jack Sparrows kikare"

Sigma gör ju kamerahus oxå...så samma objektiv fast med sigma-fattning är då inte en "pirat"...? >:p

Mina två favoriter är Tamron 28-75 2.8 och Sigma 50 1.4. Måste jag välja ett får det bli tamronet.

Inte i min värld. Vad kallar man piratobjektiv i din värld då, eftersom tredjepartsobjektiv heter piratobjektiv där?

Enklare och vanligare är batterier som kallas piratbatteri trots de inte står "Canon" eller nikon på deom. Du säger nog inte tredjepartstillverkade batterier.

Annan är bläck. De heter också i folkmun för piratbläck och inte tredjepartstillverkade bläck.

Du tänker nog på piratkopior som är en annan sak. Det är tredjepartstillverkade produkter som anger sig vara något annat märke. MÄRK ordet KOPIA

/Stefan

Enklare och vanligare är batterier som kallas piratbatteri trots de inte står "Canon" eller nikon på deom. Du säger nog inte tredjepartstillverkade batterier.

Annan är bläck. De heter också i folkmun för piratbläck och inte tredjepartstillverkade bläck.

Du tänker nog på piratkopior som är en annan sak. Det är tredjepartstillverkade produkter som anger sig vara något annat märke. MÄRK ordet KOPIA

/Stefan

Så när jag köper vanliga Duracell eller Panasonic AA batterier och sätter in dem i min Canon/Nikon kamera så är det pirat-batterier ? Det har jag aldrig hört någon säga

Jag undviker konsekvent piratobjektiv, som objektiv från tredjepartstillverkare kallas och har alltid gjort.

När någon tillverkare i bedrägligt syfte kopierar en originalprodukt och sätter originaltillverkarens namn på produkten kallas det förfalskning eller "äkta kopia"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar