Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbenstativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva-Lena

Aktiv medlem
Jag letar efter ett långt enbenstativ, gärna ett stabilt teleskop, som går att förlänga till 2,5m.
jag skall använda stativet till att fotografera stora objekt uppifrån, och hade tänkt att hålla i stativet och luta det över objektet.
Är det någon som har några förslag.

För många år sedan fixade jag ett billigt en bens stativ med hjälp av ett 2½ mtr. långt aluminium rör.
Tag med mittpelaren + kulled från ditt 3 bens stativ till en järnhandel för att hitta lämplig dimension.
Såga en slits uppifrån c:a 3 – 4 cm ner i röret, sätt en slangklämma om slitsen och stick ner mittpelaren och dra åt slangklämman hårt.
hh

Bambu

Jag letar efter ett långt enbenstativ, gärna ett stabilt teleskop, som går att förlänga till 2,5m.
jag skall använda stativet till att fotografera stora objekt uppifrån, och hade tänkt att hålla i stativet och luta det över objektet.
Är det någon som har några förslag.

Bambu är lätt och starkt. Skulle tro att det går alldeles utmärkt att sätta fast ett enklare stativhuvud från en kasserat stativ i toippen genom att surra/fästa med 2 komponenentslim eller Plastic padding glasfiber eller kemisk metall. Bör bli lättare och billigare än ett Al-rör. Bambu kan du säker få tag på om du besöker en välsorterad handelsträdgård eller ett växtvaruhus. Ska själv göra en liknande konstruktion för att användas nästa år. Al- rör är inte någon dum idé ändå eftersom man kan göra flera rör som skarvas ihop (lättare att transportera) men då jag har takräcke på bilen så får det bli en bambustav på ca 3 meter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto