ANNONS
Annons

Enbensstativ eller trebensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

cj_swe

Medlem
Hej allesammans!

Detta blir min första tråd här på forumet, då jag mestadels suttit och smygläst andra diskussioner :)

Men nu är det så att jag har en fundering över en sak.
Jag har nämligen börjat kika på stativ. Och kan då inte bestämma mig ifall jag ska köra på ett enbensstativ eller ett trebensstativ.
Anar att det finns en del för och nackdelar med båda.
Det jag kan tänka mig är att ett trebens är dyrare och tyngre, men stabilare och robustare? Medans ett enbens är lättare att ha med sig och billigare, men det kanske inte blir så bra bilder trots allt?

Har jag rätt eller är det någon som vill lägga till nått?

Vad tycker ni man borde sattsa på, bör man köra på ett trebens eller klara man sig med ett enbens? Självklart beror det väll på hur ofta och mycket man tänkt använda det. Men ni kanske kan berätta hur det är att använda de olika stativen samt hur mycket ni använder dem?

Någon kanske har några konkreta tips på bra stativ?
Är själv ca 185, är det några speciella höjder man ska tänka på?

Slutligen är det en god investering?

Mvh Carl-Johan

PS ska ut och resa så jag tänkte att det kunde vara shysst att ha ett stativ med sig, och få några fina bilder. DS

Jag ser inte ett enbensstativ som ett substitut för ett treben, snarare ett komplement.
Om jag bara fick ha ett skulle jag tveklöst välja ett treben.
Den enda nackdelarna jag ser med ett treben är att de är tyngre/otympligare och dyrare.
Men det finns många bilder som du bara kan ta med ett treben (långa slutartider, statisk fotografering).
Största anvendningsområdet för enben är väl vid sportfotografering.
Har själv ett manfrotto 055 PRO B och är mycket nöjd med det, hade ett enben men använde det aldrig så jag sålde det.
Dock skulle jag inte ta med stativet på en resa, blir alldeles för mycket att släpa på, väger typ 3 KG med kulled, och är för stort, men här hemma är det perfekt.

/ Victor

En trebenare ger 3-4 extra steg ungefär och räcker långt i många situationer, särskilt i kombination med bildstabilisator då man kan få upp till 6-8 stegs verkan.

Själv använder jag enbenare flitigt vid fågelfotografering då det ger rörlighet nästan i nivå med att vara helt utan stativ.

Trebenare behöver du vid länge exponeringar och när du ska använda självulösaren av olika anledningar.

Det beror nog mycket på ur du tänkte använda det.
Jag använder mitt enbebsstativ när jag är ute på stan eller i skogen för att få något som är smidigt att flytta på och lätt kan fällas ihop men ändå ger lite stadga.

När jag tar landskapsbilder i dåligt ljus använder jag trebensstativet eftersom ett enbens inte ger den stadga jag behöver då.
Det är också bekvämt att kunna montera fast kameran i rätt läge och sedan kunna släppa den för att rota i väskan eller vad jag nu vill göra.

Det sägs så, på de nyare IS-systemen så stängs IS av automatiskt när inga vibrationer förekommer.
Jag har aldrig brytt mig om att stänga av IS på trebenare och har inte märkt några bieffekter, men det ska förekomma.

Sen skrev jag ju fel i citatet där, det ska givetvis stå enbenare. Med en bra trebenare kan du ju i princip få obegränsat antal extra steg.

Så jag bör sattsa på ett trebensstativ direkt alltså?

Men några tips på ett prisvärt stativ och kulledshuvud då?

Mvh Cj

ps tack för alla svar!

Man bör ha båda egentligen - de ersätter inte varandra utan kompletterar varandra. Giottos MM 9560 är ett billigt och bra enbent stativ. Trebeningarna är väl bara att läsa tester och utvärderngar - det beror ju på vikten på din utrustning, om det är blåsigt där du fotar. Om du måste bära stativet mycket, om du använder et på vintern utan handskar och så vidare - för att välja rätt trebenare måste du nog sätta svar på alla frågor för att rätt sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar