Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En videoguide om hur man kan spela in externt ljud och lägga in det i sin film vid redigeringen.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Något av mina erfarenheter av att spela in ljud externt och hur man kan synka olika inspelningar när man redigerar sin video.
Delar med mig till nybörjare och intresserade som eventuellt kan ha glädje av detta.
Jag har också gjort en liknande rulle som finns på youtube om ljudkablar, kontakter, inspelare och mikrofoner.
Kom gärna med synpunkter och tips.

Äntligen mer video! Det mesta här är redan sådan jag hunnit lära mig själv och satt in i mitt arbetsflöde. Men bra saker att kunna. Jag har dock fått med mig en sak som jag inte tänkt på själv. Du är ju bra smart som klappar händerna! Jag har suttit och knäppt med fingrarna och gjort märkliga klickande ljud med tungan, alla besvärliga, klappa händerna är ju bra mycket enklare. Ibland är det ganska uppenbara saker man missar...

Har inte använt normalisering i mina videos än heller, men det är nog klipskt. Speciellt om man skulle ha flera stycken olika inspelningar inspelade på olika platser och vill ha samma styrka på rösten.

Äntligen mer video! Det mesta här är redan sådan jag hunnit lära mig själv och satt in i mitt arbetsflöde. Men bra saker att kunna. Jag har dock fått med mig en sak som jag inte tänkt på själv. Du är ju bra smart som klappar händerna! Jag har suttit och knäppt med fingrarna och gjort märkliga klickande ljud med tungan, alla besvärliga, klappa händerna är ju bra mycket enklare. Ibland är det ganska uppenbara saker man missar...

Har inte använt normalisering i mina videos än heller, men det är nog klipskt. Speciellt om man skulle ha flera stycken olika inspelningar inspelade på olika platser och vill ha samma styrka på rösten.
Tack för fin kommentar.
Det är alltid kul om man kan bidra med något.
Handklappet är visuellt tydligt om man av någon anledning inte fått något kameraljud.
Normalisering till -3dB eller kanske hellre -6dB brukar vara användbart, i alla fall om ljudet inte är komplicerat med brus eller annat oönskat missljud.
Annars använder jag komprimering av ljudet en hel del.
Brusreducering gör jag i det fina gratisprogrammet Audacity.

Hur gör du för att hålla reda på vilken ljudfil som hör till vilken videofil?

Jag brukar börja varje tagning med handklapp och säga "tagning 1" och även i slutet säga "slut tagning 1" osv.
Har jag många tagningar att hålla reda på så döper jag om filerna direkt vid nedladdningen t.ex "video 1" för kamerafilerna och "ljud 1 H1" eller "ljud 1 Röde Reporter" osv.
Namnen på klippen (event) syns på tidslinjen
Blir det många spår (tracks) i redigeringen så ger jag spåren namn vilket ger bra överblick.

Hur gör du för att hålla reda på vilken ljudfil som hör till vilken videofil?
Jag använder tentacle sync e för att överföra tidskod om du har flera kameror och inspelade, i post är det bara välja sync och blixtsnabbt har du synat allt ljud och alla kameror. Litet inkörningssteg men du vinner på det i längden och blir glad varje gång du synkar något. Synka via audio är extremt tidskrävande särskilt när du har mycket filer kan det var extremt svårt. Det är också vanligt att du kanske råkar glömma audio rec på när du byter batterier i kamerorna eller så då får du inte samma långt på klipp eller antal. Tidskod löser allt

Så mitt svar är tidskod

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar