Annons

En väska och vilka filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Först är jag ute efter en bra, men billig väska att ha min kamera i. Har en Nikon D60 med 2 objektiv. Helst ska det vara en ryggsäck.....Har letat runt men hittar inget bra, dom är oftast jättedyra ju...

Sen tänkte jag köpa nåt filter kanske åxå....men vilket filter använder man mest? Beror väl på vad man fotar förståss, men jag fotar mycket ute i naturen och så mina barn....

Dörr Icebreaker är en väldigt prisvärd ryggsäck. Finns i tre storlekar och kostar mellan 1000-1400kr beroende på storleken. Riktigt bra är den för sitt pris.

UV-filter kan du ha för att skydda din frontlins. Personligen har jag det inte i normala fall. Tycker det är onödigt att försämra de optiska prestanda som jag lagt så mycket pengar på.
OM du köper UV-filter så köp ett dyrt. Billiga filter kan försämra ganska mycket.

Cirkulärt polariserande filter är väldigt användbart. Det gör himlen blåare och växtlighet får en mer mättad färg. Dessa är dock bara positiva bieffekter. Den egentliga effekten är att alla speglingar (utom från metall-objekt) försvinner.
Det blir således inga reflexer i vattenytor och glasytor.
Nackdelen är att det tar bort upp till två steg ljus.

Sen finns det ju en massa olika färgfilter, men dessa kan du återskapa helt i datorn.

Jag har en Lowepro Flipside 300, den rymmer kamerahus med 70/200 f2,8 påmonterat, 4 extra gluggar och blixt och har även förvaringsfack för batterier, minneskort m.m.
Det är en smidig och hyfsat billig väska.

Jag är nöjd me min Lowepro mini trekker classic. Har hållt bra i 1,5 år nu.. kostade inte mer än 400kr

Hej Lotta!

Det billigaste du kan hitta är nog Everest Camera BP 35 den har sålts för 399skr på Stadium (deras eget märke) inbyggt regnskydd tätade dragkedjor.
Mycket prisvärd om man inte är för lång.

Micke

Jag har en Lowepro Flipside 300, den rymmer kamerahus med 70/200 f2,8 påmonterat, 4 extra gluggar och blixt och har även förvaringsfack för batterier, minneskort m.m.
Det är en smidig och hyfsat billig väska.

Kör också med Flipside 300, funkar utmärkt till det jag kör nu, A300+BG med 28-70/2,8 monterat (motljusskydd går ej att ha på, 77mm är lite för mycket) . Plus ett par extra gluggar, minneskort, portabel hdd och blixt.

Rekommenderas varmt.

Jag har gett upp det här med fotoryggsäck. Eftersom jag alltid vill ha med en massa andra prylar ut (kläder, fika, kikare, böcker mm) så testade jag flera olika varianter av fotoryggsäckar med plats för övrigt, men hittade ingen som både fundgerade bra för fotoprylar och samtidigt rymde en del annat och kändes bra på ryggen. Länge fick det bli ryggsäck med prylar och separat axelväska för fotoutrustningen, men det är ingen vidare 'fältmässig' lösning.

Nu har jag löst det så att jag använder min 'vanliga' ryggsäck, och har kamera och objektiv i neopren-fodral (OP/TECH mm) löst i ryggan. Tycker det funkar kalas!

Per

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto