Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En till glugg & fråga om mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Har två funderingar.

I dagsläget äger jag en D90 med gluggarna Nikkor 105mm & Sigma 18-200mm.
Det jag fotar är mest natur & makro. Men det känns ändå som att det fattas nån glugg. Kanske.

Egentligen fotar jag inte så mkt. porträtt eller människor, men jag har ju två knoddar hemma som skulle va kul att få bra på bild.
105mm känns lite väl lång och Sigman faller väl lite på kvaliteten.
Jag har läst lite om Nikons 50mm 1,8D som finns att hitta billigt.
Är det ett objektiv som kan komplettera min gluggsamling bra eller finns det bättre/andra alternativ?

Fundering nr två+.
Då jag fotar mest makro så fundrar jag lite på det där med mellanringar.
Funkar det med den utrustning jag har(se ovan)?
Får man autofocus? Tappar man nån kvalitet, ljus & skärpa?

mvh
Niklas

Senast ändrad:
Jag är visserligen en canonist, men mitt tips är ett kort makroobjektiv typ 60mm f2,8. Där får du en skarp normal, perfekt portträttobjektiv och ett makroobjektiv i samma glugg. Det ser ut att täcka en bra del av ditt behov. Nu vet jag inte vilken typ av autofokus det objektivet har så kolla att den är tillräckligt snabb så att den hinner med snabbfotade barn.

Har två funderingar.

Det jag fotar är mest natur & makro. Men det känns ändå som att det fattas nån glugg. Kanske.

Egentligen fotar jag inte så mkt. porträtt eller människor, men jag har ju två knoddar hemma som skulle va kul att få bra på bild.
105mm känns lite väl lång och Sigman faller väl lite på kvaliteten.
Jag har läst lite om Nikons 50mm 1,8D som finns att hitta billigt.
Är det ett objektiv som kan komplettera min gluggsamling bra eller finns det bättre/andra alternativ?

Fundering nr två+.
Då jag fotar mest makro så fundrar jag lite på det där med mellanringar.
Funkar det med den utrustning jag har(se ovan)?
Får man autofocus? Tappar man nån kvalitet, ljus & skärpa?

mvh
Niklas

Har två funderingar.

Jag brukar pusha på Nikkor 60/2.8, men en du redan ett bra makro :) ...

Med dom två objektiven du har så skulle jag satsa på något hyggligt ljusstark. 50/1.8 skall vara bra och det nya 35/1.8 verkar ju vara kul, själv har jag ett Sigma 24/1.8 som jag använder mycket både inomhus och till "naturfoto".

Det finns mellanringar som ger "automatik" på Nikon, dock inte Nikons egna. Jag använder ibland en PK-13 på mitt 60/2.8 och på en D80, då blir det helt manuellt. Jag tycker dock inte att det är något jag lider av, med det korta skärpedjupet man får hade jag nog kör MF i vilket fall... Med mellanringen förlorar man fokus i oändligheten och "lite" ljus, det finns inget glas i den så den optiska kvalitén styrs av av objektivet som sitter på...

// Magnus;

Hehe, jaha då har jag funderat klart!
=)

Beställde en Nikon AF 50mm 1,8 D hos Cyberphoto.
Kollade igenom alla recensioner här på FS, Ken Rockwell & Photozone.
Efter det va det inte direkt någon tvekan.
Verkar vara ett mycket bra objektiv för de pengarna.

//niklas

Hehe, jaha då har jag funderat klart!
=)

Beställde en Nikon AF 50mm 1,8 D hos Cyberphoto.
Kollade igenom alla recensioner här på FS, Ken Rockwell & Photozone.
Efter det va det inte direkt någon tvekan.
Verkar vara ett mycket bra objektiv för de pengarna.

//niklas

Tror det var ett bra val, som sagt, verkar vara mycket objektiv för pengarna :)

// Magnus;

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar