Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En skruv med 1/4 gänga

Produkter
(logga in för att koppla)

7days

Ny medlem
Hejsan, håller på med ett litet hemmaprojekt och undrar om det är någon som vet om det finns skruvar med 1/4 gänga att köpa i lite längre modell och som inte är gjord av aluminium?

/Andreas
 
Alla riktiga järnaffärer har. Tyvärr är det ett svar av karaktären hallå yxskaft eftersom det nästan inte finnas några riktiga järnaffärer kvar :-(

Bor du i Stockholm? Kolla i så fall med Grönmarks Järn strax innanför Norrtull. De har ett hyggligt lager och kan mycket väl tänkas ha skruv med annat än metriska gängor.
 
Kolla här förresten. Bromma Järnaffär verkar vara en riktig järnaffär. Dit måste jag åka och kolla någon gång!
 
Patrik, stort tack för tipset från mig också. Det där är en affär jag har velat hitta länge!
 
Jag behöver en lång stativgängaskruv och Nikonkillen som jag pratade med sa att det var 3/8" (om jag minns rätt), men det är ju omöjligt, alldeles för stor. Bode väl vara runt 7mm fast tumgänga. Kan det ha varit 3/16?
 
Om jag inte minns helt fel har många stativ 3/8 som gänga för att sedan skruva dit kulled eller dylikt. Även vissa mellan- och storformatare har 3/8 medan mindre kameror typ systemkameror och pocketkameror har 1/4.

Edit: För att förtydliga: 3/8 mellan stativ och kula 1/4 mellan kula och kamera (i de flesta fall).slut edit.

Min arca-kula har i alla fall 3/8 för att fästa vid stativet.

mvh
Patrik
 
Skruven som går från stativplattan in i systemkameran (F90, D70, videokameror, alla jag provat passar)???

Då förstår jag inte vad de tre åttondelarna är.

En tum är 25.4 mm, 25.4*3/8=9.5mm vilket är bra mycket större än vad skruven är, kollade just med en dålig linjal, ser ut som yttermåttet är 5,5 mm.

Och amerikanarna tycker metriska systemet är komplicerat...

Heja M6!

/O
 
o-laser skrev:
Skruven som går från stativplattan in i systemkameran (F90, D70, videokameror, alla jag provat passar)???

Då förstår jag inte vad de tre åttondelarna är.

En tum är 25.4 mm, 25.4*3/8=9.5mm vilket är bra mycket större än vad skruven är, kollade just med en dålig linjal, ser ut som yttermåttet är 5,5 mm.

Och amerikanarna tycker metriska systemet är komplicerat...

Heja M6!

/O


Då har du 1/4 gänga på din platta. Ibland går dessa att vända på för att få 3/8, så är det på mitt velbon stativ.

/Patrik
 
Om 3/8 är för stor så är det definitivt 1/4 du ska ha.

1/4" är lika med 6.3 mm och passar som sagt i de flesta kameror, medan 3/8 passar i de flest stativhuvuden.
 
Orkar ni läsa?

Det här med skruvar och olika gängor sätter alltid myror i huvudet på de som plötsligt upptäcker att skruv och mutter inte pasar ihop fast de ser ut att vara lika stora. Ämnet är outtömligt och vi måste konstatera att vi har ett arv av olika standarder.

Lyckligtvis har kameratillverkarna hållit sej till två stativskruvar, i allafall för de vanligaste kamerorna. De betecknas W 1/4 och W 3/8. W står för Withworth, ett av de första gängsystem som blev standard, först i England senare i andra länder. Skruvar i det här systemet är i dag svåra att få tag i, men det går, men är oftast inte nödvändigt.

Den lilla stativgängan heter alltså W 1/4, har ytterdiametern 6,35 mm och kan ersättas med UNC 1/4.
Den stora stativgängan heter W 3/8, har ytterdiametern 9,52 mm och kan ersättas med UNC 3/8.

Här nedan följer sånt som är att betrakta som kuriosa för er som nöjer er med ovanstående enkla råd.

I de vanligaste dimensionerna och om kraven på hållfasthet är måttliga kan man utan vidare ersätta skruv och mutter med beteckningen W med skruv och mutter med beteckningen UNC. Det finns dock ett viktigt undantag, nämligen dimensionen 1/2 tum (ytterdiameter 12,7mm) där gängstigningen skiljer sig åt. Vad skiljer då de två systemen åt mer än namnet? Den största skillnaden är toppvinkeln på gängan som är 55 grader i W och 60 grader i UN-systemet, liksom i M-systemet.

UN-gängan har tidigare varit svensk standard men är det inte längre tror jag, det finns fö flera varianter av den, bl.a. fingängan UNF. Withworth lever kvar i rörgängorna, en ständig källa till förargelse för hemmapularna, eftersom t.ex. beteckningen WR 1/2 sedan många år betecknas R15 eller DN15 och har ytterdiametern ca 21 mm :)) Bara för att göra det ännu besvärligare så förekommer det ett antal tillverkarspecifika gängor på olika kopplingar och ett antal M-fingängor på till ex kranpipar..... Klart "of topic."

Det sägs att det var en svensk, CE Johansson, "Måttjohansson", från Eskilstuna, som när han hjälpte Henry Ford med standardisering av delar till bilar låste fast de två måttsystemen till varandra och definierade att 1" skulle vara 25,4 mm.
 
Enklaste stället att köpa 1/4 skruv i långa längder är på tex. OBS varushusen. Dom heter ju inte så nu men där finns dom.

Köp skruven som är till för fastskruvning av tolatettstolar i golvet. Dessa är ca 100 mm och gjorda av förkromad mässing. Rostar alltså inte och är lätta att klippa eller såga av.
 
Jag har aldrig sett annat än metriska gängor på obban. Men du menar alltså att det skulle vara någon specialskruv på "toalettavdelningen"?
 
Ja det är kvarttum i dessa skruvar. Om Du ser till priset samt att det är mässing i skruven så är det ett väldigt fördelaktigt pris. Dessutom så behöver man ju inte åka enkom utan det finns ju både mat och annat där.

Skruven har en kullerförsänkt skalle.

Eftersom jag ofta tillverkar mina egna tillbehör så är det bra att ha sådana skruvar hemma.

Köpte ett målarskaft och kapade bort hantaget på den. Slog i en vanlig kort hålet , ett par cm ner, och fyllde igen hålet med glasfibermassa. En skruv mitt i sen så har jag fått till ett bra enbensstativ. Bonusen är att det är nästan gratis samt går att dra ut till 2,5 meter. Blir nästan flygbilder då.

ja det blev lite mer än jag tänk säga men en ide kanske till nån annan.
 
ja nu drog man upp en tråd i från stenåldern men vafan, alltid aktuellt ämne.

min fråga är om dessa toalettskruvar på coopforum fortfarande finns kvar och om det finns tillhörande muttrar att köpa till?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.