Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En skruv med 1/4 gänga

Produkter
(logga in för att koppla)
var på coop... hade ingen sån skruv...

är det ingen i stockholmsområdet som kan skicka mig några skruvar från välsorterad kedja mot lite cash... :)
 
När jag behövde en kameraskruv gängade jag den själv. Upptäckte att jag hade 1/4 - 20 gängsnitt i gänglådan. Om du utgår från 6 mm rundstång borde det funka fint. Har du inge gängsnitt liggande, är det nog enklast att köpa färdigt. Hittar du inget bra i Sverige och behöver många kan du kolla i england, där verkar det enklare att få tag på tum. Tänk bara på att det finns många sorters tumgängor så att du får rätt 1/4
 
reine vindebro skrev:
var på coop... hade ingen sån skruv...

är det ingen i stockholmsområdet som kan skicka mig några skruvar från välsorterad kedja mot lite cash... :)

TOOL:s är en ganska stor kedja som har verkstadstillbehör, de har det mesta i skruvväg och har de inte grejerna hemma så vet de oftast var du kan hitta dessa lokalt. Finns inte just det företaget i närheten så finns det säkert andra liknande företag som har ungefär samma sortiment.
 
Ett litet tips, alla som skruvar amerikanska bilar eller HD har fullt med skruv i låderna hemma.
Så känner ni någon som har det kan ni säkert få en skruv annar vet dom var det finns att köpa.
// Anders
 
Ett litet tips, alla som skruvar amerikanska bilar eller HD har fullt med skruv i låderna hemma.
Så känner ni någon som har det kan ni säkert få en skruv annar vet dom var det finns att köpa.
// Anders

Hörde nån gång att toalettspolknappens gänga är i tum och passar.

(hur kommer folk på saker...)

Edit: det var ju i denna tråd! :)
 
Ja det är kvarttum i dessa skruvar. Om Du ser till priset samt att det är mässing i skruven så är det ett väldigt fördelaktigt pris. Dessutom så behöver man ju inte åka enkom utan det finns ju både mat och annat där.

Skruven har en kullerförsänkt skalle.

Eftersom jag ofta tillverkar mina egna tillbehör så är det bra att ha sådana skruvar hemma.

Köpte ett målarskaft och kapade bort hantaget på den. Slog i en vanlig kort hålet , ett par cm ner, och fyllde igen hålet med glasfibermassa. En skruv mitt i sen så har jag fått till ett bra enbensstativ. Bonusen är att det är nästan gratis samt går att dra ut till 2,5 meter. Blir nästan flygbilder då.

ja det blev lite mer än jag tänk säga men en ide kanske till nån annan.

Hopfällbart enbensstativ kostar på mediamarkt 99kr. Billigare än bara materialet fast kanske inte lika roligt.

(härligt med gamla trådar, tror inte mediamarkt fanns 2004)
 
Ett litet tips, alla som skruvar amerikanska bilar eller HD har fullt med skruv i låderna hemma.
Så känner ni någon som har det kan ni säkert få en skruv annar vet dom var det finns att köpa.
// Anders
Dessa skruvar lär dock inte ha Withworth-gänga, vilket en stativskruv har. Så visserligen kan man hitta en skruv som tycks passa, men i verkligheten kommer man att förstöra kamerans gängor.

Köp en stativskruv i närmaste fotobutik istället.
 
Dessa skruvar lär dock inte ha Withworth-gänga, vilket en stativskruv har. Så visserligen kan man hitta en skruv som tycks passa, men i verkligheten kommer man att förstöra kamerans gängor.

Köp en stativskruv i närmaste fotobutik istället.

hoppsan, det var viktig info.

Var köper man en sådan då? Ska bygga en ställning för kameran, könner inte för att köpa ett stativhuvud bara för det
 
Det har jag provat flera gånger, brukar bli hänvisad till järnhandel.
Det låter som en dålig butik -- både okunnig personal och dåligt sortiment. Själv har jag aldrig letat efter stativskruv, men vet att jag sett det i tillbehörssortimentet (från Hama eller nåt liknande) på flera ställen. Kan tyvärr inte på rak arm säga var.

Edit: Dessutom måste väl skruvarna ingå i reservdelssortimentet hos varje anständig stativtillverkare och borde därmed gå att beställa hem i alla butiker som säljer stativ från Manfrotto eller Gitzo eller Velbon eller...
 
Senast ändrad:
Det låter som en dålig butik -- både okunnig personal och dåligt sortiment. Själv har jag aldrig letat efter stativskruv, men vet att jag sett det i tillbehörssortimentet (från Hama eller nåt liknande) på flera ställen. Kan tyvärr inte på rak arm säga var.

Edit: Dessutom måste väl skruvarna ingå i reservdelssortimentet hos varje anständig stativtillverkare och borde därmed gå att beställa hem i alla butiker som säljer stativ från Manfrotto eller Gitzo eller Velbon eller...

Hur långa är de då? Jag är inte efter en reservdel utan bygger som sagt en ställning så de behöver vara 5-6 cm för att nå igenom.
 
Ett tips för mer lättillgängliga tumskruvar:
Titta i uthuset!
Står där en gammal trasig båtmotor av märkena Mercury, Chrysler, Mc Culloch eller Johnson/Evinrude så är risken påtaglig att du skall finna en kameragänga.
De är amerikanska och kör med UNC som standardgäng.

Withworth går alldeles utmärkt att ersätta med UNC så länge man inte drar med stora moment eller bär last som närmar sig gängornas specar.
Det händer inte i ett kamerastativ, det lovar jag.
 
Withworth går alldeles utmärkt att ersätta med UNC så länge man inte drar med stora moment eller bär last som närmar sig gängornas specar.
Det händer inte i ett kamerastativ, det lovar jag.
Ja, visst går det -- om man inte bryr sig om hur gängorna ser ut efteråt. Skruvarna har (i de flesta dimensioner) lika täta gängor. Däremot har de olika branta vinklar ("vassa") på gängorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.