Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En remsa exponerad diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
Hej
Jag har läst att man kan trigga en slav från den inbyggda blixten. Genom att täcka över den med en bit framkallad men oexponerad diafilm så trnger bara infrarött ljus igenom, det räcker att trigga slaven men inte att belysa motivet.

grejjen är att jag känner ingen som har en bit framkallad men oexponerad bit diafilm.

Kan någon här hjälpa mig mot porto? ;-)
 
Det är ju bara gå in i närmsta fotoaffär, köpa en diarulle och direkt lämna in den för framkallning, kostar inte mycket utan ramar.
 
hej
jag har en framkallad kodak elitechrome med tre sammanhängande svarta rutor som jag kan skicka till dig om jag får din adress. om ditt experiment funkar har jag ingen aning om men det kan väl vara värt att pröva iaf.

edit: ...iofs kan du kanske få tag på en remsa framkallad diafilm hos någon hjälpsam fotobutik/fotograf också, men annars skickar jag gärna en remsa åt dig.
 
Det är ju en ide. Men en rulle kostar väl en del.
Inte för att jag är så snål, men någon på forumet kanske hade en bit liggandes. :)
Vi får väl se.
 
Enklast är att tejpa en kartongbit framför blixten så att den bara slår diagonalt upp, den belyser då inte motivet men är kraftig nog att lösa ut andra blixtar.
Brukar använda den metoden på kompaktkameror samt Minolta, som har sin egen variant på blixtsko.
 
Det är en variant att testa oxo.
Jag vill dock prova den med film då inget ljus studar synligt via tak eller något.
:)
Det är kul att exprimentera lite.
 
Jag borde få tillbaka en rulle idag där bara hälften av rutorna är exponerade. Resten kan du få om du vill. Hör av dig i så fall.
 
hasse lundberg skrev:
Enklast är att tejpa en kartongbit framför blixten så att den bara slår diagonalt upp, den belyser då inte motivet men är kraftig nog att lösa ut andra blixtar.
Brukar använda den metoden på kompaktkameror samt Minolta, som har sin egen variant på blixtsko.
Funkar kanonbra med kartongbit som Hasse säger. Så gjorde jag med min Nikon D100 förut.

/Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.