Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En nybörjar fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Har aldrig hållt på med mörkrum eller analogs för den delen men ska börja nu tänkte jag.

Provat fota både svartvitt och analogt och sen bara lämnat in filmen för framkallning.

Men nu funderar jag... funkar det ens att använda en färgfilm... få den framkallad i affär och sen göra en svartvit bild av den i mörkrum?

vet att det ska vara svårt/svårare att framkalla färgfilm så därför tänkte jag att om man skaffar neggen i affären och sen bara gör bilden svartvit? funkar det eller?

tacksam för svar.
 
Ja, det går att kopiera svv från färgneg, men med vanligt svv papper blir det låg kontrast.
Jag jag provade för 20-30 år sedan med graderat papper och det var ingen höjdare. Negativ färgfilm hade på den tiden inte särskild bra skärpa eller färgåtergivning heller för den delen.
Det fanns ett särskilt svv papper som jag nu glömt namnet på som var avsett att kopiera svv bilder från färgneg.
Det är möjligt att det går bättre med papper med variabel kontrast och en kopieringsapparat med filter att skruva upp kontrasten. Jag har inte provat det faktiskt. Mest beroende på att jag bara har tagit något tiotal neg färgfilmer sedan jag började fota för över 40 år sedan. Det har varit dia till 99%

Men varför inte fota svv film och framkalla själv? Det är inte så svårt och resultatet blir med all sannolikhet betydligt bättre än att kopiera från färgneg.
Det finns ju också svv film som framkallas i samma färgprocess som neg. färgfilm. Jag har dock ingen erfarenhet av sådan film.
 
aja var mest intresserad.... ska ner till gotland o plugga så kommer köra med svartvitt då....

men har en del färgneg sen förut så funderade om man ev skulle framkalla dom med.

man får väll scanna in bilderna och dra upp kontrasten i datorn eller nått.
 
Per F: Kodak Panalure.
Så hette pappret!

Skannar du in bilderna brukar skannerprogrammet ha inställningar för olika negativa färgfilmer så att det dyker upp en relativt anständig bild på skärmen. Perfekt brukar det väl inte bli, då får man finlira lite med inställningarna och spara de inställningarna och använda dem i fortsättningen när man skannar film av den typen. Men eftersom labben framkallar en smula olika så stämmer det sällan helt från gång till gång.
 
Senast ändrad:
Det finns svartvita filmer som framkallas i färgprocess. Du kan lämna in den till vanligt 1-timmeslabb. Sen kan du kopiera från dom negativen i mörkrummet. Ilford XP2 är väl den som anses vara bäst. Kodak har en film också.
 
Eftersom man styr kontrasten med hjälp av färgfilter när man använder multigradepapper så lär det knappast fungera bra med färgnegativ. Resultatet borde däremot bli hyfsat med vanligt papper som är lite hårdare än normalt.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.