Annons

en ny vimmelfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
jofawe skrev:

Jag brukar köra bl. 5, sl 5 och med ISO 400 samt en sb-800 som jag vinklar bäst jag vill.

Det väsentliga är att man fångar glädjen och fest-stämingen i bilderna, sen om nån blundar, räcker ut tungan eller moonar, so be it!

Ere fest så ere!

Ska ta mina första mingel/vimmelbilder imorgon lördag.

Det ska tas på ett band + allt folk.
Min utrustning för kvällen är min D40, standard objektiv 18-55 och en sb-800 med bouncer. Tänkte höra om det är någon ide med bouncer
 
Löner?

Jag lånar tråden lite, ber om ursäkt ;)

Hur mycket tjänar ni i lön på en kväll? Jag har kollat runt lite och 800 verkar vara "standard" el. typ standard för en kvälls fotande. Stämmer det?

Efterfesten.com söker nya vimmelfotografer just nu - så jag funderar på att söka, men jag vill gärna veta hur det är med just lönen innan jag bestämmer mig. 800 för 3-4 timmars jobb känns riktigt finfint, om man får ett tiotal (40+?) bilder i bra skick.

Sen vet jag att det finns vimmelfotografer som inte bara fotar en klubb per kväll, utan FLERA klubbar i samma veva. Är det samma företag som betalar extra för varje inneställe t.ex?
 
Jag vet faktiskt inte.. jag gör mitt gratis för att jag tycker det är kul..

Skulle aldrig falla mig in att ta betalt och dricka samtidigt!
Sen är ju lite charmen att man tar partybilder istället för renodlade vimmelbilder som alla andra :p
sticker man ut så syns man, heter det ju!
 
Är det aldrig nån som vill slå er på käften när ni dyker upp med kameror i nyllet? Någon borde vara rädd om sin personliga integritet på krogen liksom...

Begriper inte varför krogägare tillåter organiserad plåtning, är det verkligen till gästernas fromma?
 
Var inte orolig, bara du har fått till en inställning som funkar är det bara att plåta på hela kvällen.

Helmanuellt läge på kameran är det som gäller. Jag brukar köra tider från 1/25 till 0,5sek beroende på ljus. Oftast lite längre tider på dansgolvet för att få med ljuseffekter.

Blixten kan du köra på auto lite vinklad uppåt, och absolut på första ridån! Det syns ingen skillnad i bilderna, men de du fotar hinner inte springa i väg eftersom de tror att bilden är tagen när förblixten löser ut.

Vitbalans funkar bra med blixt, de blir inte så varma men där kan du lägga på ett varmt filter i Photoshop efteråt.

Och angående att sitta och redigera alla bilder, det gör man naturligtvis inte. Det går att skapa ett makro i Photoshop som gör samma inställningar på flera bilder automatiskt. Hör av dig om du undrar hur man gör.

/Markus
 
Sortima skrev:
På canonkameror har man ju ett gäng förinställda vitbalanser, jag tycker att "skugga" funkar bäst för att få lite varmare toner. Men det beror ju lite på blixt osv.
Det finns på alla...tom små kompakter som är många år gamla..
 
HDFS) (KGS skrev:
Är det aldrig nån som vill slå er på käften när ni dyker upp med kameror i nyllet? Någon borde vara rädd om sin personliga integritet på krogen liksom...

Begriper inte varför krogägare tillåter organiserad plåtning, är det verkligen till gästernas fromma?


Det har aldrig hänt mig iallafall.

däremot så blev jag varse om att jag minsann inte fick fota på ett ställe, för där var det växjömaffian som hade sitt, och man berättar inte om sina rättigheter för en hårig serbisk vakt .. inte jag iallafall.

Sen är det väl ändå så att all publicitet är bra publicitet?
En barägare som har ett gäng fotografer springandes vet ju att om det är bra bilder på snygga människor så kommer det dit folk som också vill se snygga ut.. eller?
 
jofawe skrev:
...Sen är det väl ändå så att all publicitet är bra publicitet?
En barägare som har ett gäng fotografer springandes vet ju att om det är bra bilder på snygga människor så kommer det dit folk som också vill se snygga ut.. eller?

Tja, jag kan tänka mig lägen då folk undviker att dra till krogen där de kan bli fotade o väljer en annan... men ungdomarna kanske tänker eljest o tar varje chans att synas på bild. Otur bara att den där tjejen i bakgrunden lever under skyddad identitet...
 
jofawe skrev:
däremot så blev jag varse om att jag minsann inte fick fota på ett ställe, för där var det växjömaffian som hade sitt, och man berättar inte om sina rättigheter för en hårig serbisk vakt .. inte jag iallafall.
Vilka rättigheter skulle det vara?
 
Re: Re: Duktig

Ibanez Magnus skrev:
Men skulle du istället för att se det som ett problem och blir surig över att du tror du blir tillrättavisa och istället seriöst prova sök funktionen (inte för att jag skall slippa läsa om ditt problem som det redan stått om 100 gånger), utan för att det redan stått om det 100 gånger och därför finns enorma mängder information om exakt det du vill ha hjälp med.
Om inte vore för att fotosidans sökfunktion är rätt usel så skulle jag också tycka att folk ställer dumma frågor om och om igen, men de har kanske redan försökt söka och misslyckats med att hitta något.

Dessutom ligger det i diskussionsforumens natur att det är svårt att vaska fram information ur allt brus, så det hjälper bara lite om sökfunktionen är världsbäst.

Vad jag brukar göra om jag blir trött på att läsa en fråga om samma sak som redan har avhandlats fyrtielva gånger är att strunta i att läsa den tråden.
 
Bondförnuftet borde nog säga att den som äger lokalen bestämmer vem som ska få fotografera.

Ibland är det så praktiskt att bondförnuftet stämmer med den skrivna lagen.
 
HDFS) (KGS skrev:
Tja, jag kan tänka mig lägen då folk undviker att dra till krogen där de kan bli fotade o väljer en annan... men ungdomarna kanske tänker eljest o tar varje chans att synas på bild. Otur bara att den där tjejen i bakgrunden lever under skyddad identitet...

Om man nu lever under skyddad identitet så kanske man har lite eget ansvar att se till att man inte hamnar på vimmelbilder från krogen heller.
Vakterna brukar vara ganska duktiga på att hålla sig undan tex.
 
Sortima skrev:
Om man nu lever under skyddad identitet så kanske man har lite eget ansvar att se till att man inte hamnar på vimmelbilder från krogen heller.
Vakterna brukar vara ganska duktiga på att hålla sig undan tex.

Jomenvisst, jag gissar att de nog är rätt duktiga på det o undviker sådana krogar. Det gör jag med, trots att jag gillar att fota och inte har skyddad identitet. Ser jag en vimmelflashare så går jag till krogen bredvid istället. Frågan är om det är vinst eller förlust för krogen totalt sett.
 
HDFS) (KGS skrev:
Jomenvisst, jag gissar att de nog är rätt duktiga på det o undviker sådana krogar. Det gör jag med, trots att jag gillar att fota och inte har skyddad identitet. Ser jag en vimmelflashare så går jag till krogen bredvid istället. Frågan är om det är vinst eller förlust för krogen totalt sett.

Jag brukar fråga folk om det är ok att ta bilder på dom innan jag tar bilden. Dom flesta brukar gå med på det och tycker det är roligt
 
Jag håller med Magnus. Sök, söök

Hursomhelst. Medellång slutare och bländare runt 3 - 5 är nog det bästa, blixt på första ridån (ändra inga inställningar på blixten altså). Sen kan det vara nice om man sänker effekten på blixten lite också för att få ett skönt ljus.
 
Re: Löner?

CrazzlY skrev:
Jag lånar tråden lite, ber om ursäkt ;)

Hur mycket tjänar ni i lön på en kväll? Jag har kollat runt lite och 800 verkar vara "standard" el. typ standard för en kvälls fotande. Stämmer det?

Efterfesten.com söker nya vimmelfotografer just nu - så jag funderar på att söka, men jag vill gärna veta hur det är med just lönen innan jag bestämmer mig. 800 för 3-4 timmars jobb känns riktigt finfint, om man får ett tiotal (40+?) bilder i bra skick.

Sen vet jag att det finns vimmelfotografer som inte bara fotar en klubb per kväll, utan FLERA klubbar i samma veva. Är det samma företag som betalar extra för varje inneställe t.ex?

Det där med 800kr/kväll hos efterfesten vet jag inte riktigt vart du har fått ifrån. Vi som jobbar här i Oskarshamn tjänar 300kr/kväll och då är vi ute 2-3h.
 
Re: Re: Löner?

Nhatii skrev:
Det där med 800kr/kväll hos efterfesten vet jag inte riktigt vart du har fått ifrån. Vi som jobbar här i Oskarshamn tjänar 300kr/kväll och då är vi ute 2-3h.
Söker du på "vimmel+lön" så kommer den här tråden upp:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39976&highlight=vimmel+l%F6n

Något gammal, men det var den enda jag hittade.
Hittade inget mer om lön, så kände jag att det var dags att fråga.
 
I Sthlm ligger det på runt 500 efter skatt, varierar helt från stælle till stælle.

Saker att tænka på men som redan næmnts ær att alltid fråga om lov innan man tar bilderna, læmna gærna information om vart bilderna hittas efteråt i form av visitkort eller liknande.

Ær det en knepigare krog med mer ældre gæster som kan visa sig "svårfotade" så ær det aldrig fel att mingla lite, prata med gæsterna så brukar intresset før att bli fotograferade stiga en aning.

Det handlar trots allt alltid om førtroende før att de ska låta dig fotografera dem.

Och som någon redan næmnt s skulle jag sæga att 1/25 - "0.8 slutartid bør vara ganska okay.

Har du lågt till tak, eller vitt tak kan du i vissa tillfællen rikta blixten upp i taket bakåt med lite høgre ISO før att få snygga, men ljusare bilder.

Så helmanuellt ær helt klart bæst, ta gærna en runda i lokalens olika delar och provfota før att se vad før instællning som gør sig bæst vart.

T.ex. Bås med soffor och liknande gør sig bættre med høgre ISO och snabbare slutare, medans dansgolvet gærna vill ha lite lægre iso och slø slutare.

Ær røkmaskinen i full gång så vænta tills røken lagt sig eller ta bilden innan røken hinner framfør dem du fotar.

Ha æven koll på vart du har lampor i bakgrunden så du lætt kan vænda ditt vimmel så du kan utnyttja snyggt ljus i bakgrunden om det skulle vara nødvændigt.

Jag ær inget proffs, men det ær saker jag sjælv brukar tænka på då jag ær ute och rotar.
 
Efter ca. 40 000 tagna vimmelbilder och uppdragsgivare som Stureplan.se, MTV, Nattstad, Playahead, Aveny.se och Pause kan jag sammanfatta grunderna i mingelfoto med följande:


  • Kör aldrig lägre ISO än 800. Gärna 1000-1250 om din kamera klarar av det.
  • Använd din blixt rätt! Ibland får du bäst resultat genom att köra blixten rakt på, och ibland genom att studsa den mot en vägg eller i taket. Är personerna i bilden överexponerade får man minska blixtstyrkan och vice versa. Testa dig fram!
  • Lär dig det manuella läget och testa dig fram med längre slutartider. Är bakgrunden för mörk får man öka exponeringstiden (med risk för att bilden blir suddig) och vice versa. Testa dig fram!
  • Fota mot rätt bakgrund! En svart vägg kommer alltid att vara svart. Försök istället fota mot en mer färgglad bakgrund, ex. bardiskar eller publikhav.
  • Fota "snygga" människor! Möjligtvis sorgligt men trotsallt sant. Ingen krog vill förknippas med bilder på överviktiga människor med finnar, fula kläder och dåliga frisyrer. Inte heller lär människor som tittar på bilderna bli särskilt sugna att gå till det stället helgen därefter. Fota snygga människor så blir alla (förutom de som inte får vara med på bild) glada.
  • Fota lite fler tjejer än killar. Hänger ihop lite med den ovanstående punkten. Vänder man på det gäller det alltså att inte fota för mycket killar. Är det bara killar på bilderna är det dålig marknadsföring. Försök fota lite fler tjejer än killar, säg 70/30. När man fotar så pass få killar gäller de dessutom att du fotar de snyggaste på stället. Fotar du fula killar blir tjejerna besvikna och vice versa.
  • Våga ta om bilden! Var inte rädd för att vara jobbig. Jag tar ibland om bilden så mycket som 10 gånger innan jag är helt nöjd. Bilden skall vara näst intill perfekt redan i kameran. Förlita dig inte på efterbehandling - gör rätt redan från början. Under stressade situationer (ex. röda mattan, catwalken eller dyl.) får du använda kamerans och blixtens funktion för gaffling.

Den viktigaste regeln by far, vilket inte heller många verkar fatta, är:

  • Se till att personerna tittar rakt in i kameran! Skillnaden mellan en jättebra och en dålig bild kan ibland handla om en så löjlig grej att personerna i bilden tittar bredvid kameran istället för rakt in i den. Jag försöker alltid se till att alla personer på bilden tittar rakt in i kameran. Det går inte alltid i stressade situationer, men försök. Tittar fler än 2 pers bort kasserar jag bilden. Enda undantaget skulle väl vara om typ två blonda tvillingsystrar med ryggarna mot varandra tittar bort. Detta har dock inte hänt mig hittills tror jag.

Vill du bli en bra mingelfotograf - kanske bland de bästa i Sverige - tycker jag att du skall följa mina råd.

Vill du bara skrapa ihop någon hundring per kväll och "ha lite kul" kan du ignorera allt jag skrivit. Jag tror faktiskt att jag skulle komma undan med en mobilkamera och ficklampa som fotograf för Efterfesten. Den sidan brukar väl inte nämnas i samma andetag som ordet "bildkvalitet" direkt...

Ett urval av mina bilder finns, förutom på uppdragsgivarnas hemsidor, även på min blogg [b]www.MANDREAN.se[/b]


(Jag fotar med en Canon EOS 30D, objektivet Tamron 17-50/2.8, blixten Canon Speedlite 580EX samt batterigreppet BG-E2N och blixtbatteripacket CP-E4 för att inte riskera batterisoppatorsk i varken kamerahus eller blixt.)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.