Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Kul att denna tråd kan vara till nytta.
200 är ett mästerverk , välbyggd, bra sökare, satt och jämförde den med 5d och visserligen är 5d sökare större men kontrast och ljushet är mycket bra. Alla knappar reglage,lucköppning för minneskort är gedigna.
Kameran är i mitt tycke lagom stor, andas kvalitet.
Menyer ,inställningar lättfattliga.
Men- jag hade gärna sett att den kunde leverera lika bra rawbilder i höga isotal som 5d dvs med lite brus och god detaljåtergivning.

Mikael

Mikael!

Du som har använt både D2x och D200. Jag har själv en D2x. Och det jag undrar är, vad är fördelen med D2x mot D200? Om man inte behöver dom 2 meg extra pixlarna, går man bara omkring och bär på en tyngre kamera i onödan?
Skulle du själv i dagsläget strunta i D2x, och införskaffa en D200 istället?
Jag börjar faktiskt fundera på om inte D200 vore lämpligare, p.g.a. mindre vikt och storlek.

/Leif
 
Jag kan inte säga att jag använt 200 tillräckligt för att uttala mig. Jag har provat den några gånger. Är själv sugen på en,som du säger d2x är för tung och 200 är så jäkla skön..
Jag skall försöka få loss en till helgen.
Då kanske jag har mer "kött på benen."
Mikael
 
Mikael!

Ska bli intressant att se vad du kommer fram till. Funderar själv mer och mer på att byta till D200. Det vore behagligt att få ett smidigare hus att bära på.
Hoppas du fortsätter att delge oss dina erfarenheter.

/Leif
 
försökte få tag på en d200 idag, men icke!

Kul att "Macrobild" gillar kameran. Svårt och tro efter att ha läst tråden som gör mig sömnlös. (brus tråden). Att folk inte kan lära sig och använda Blixt då det är dåligt ljus. ;-)
 
johan_w skrev:
försökte få tag på en d200 idag, men icke!

Kul att "Macrobild" gillar kameran. Svårt och tro efter att ha läst tråden som gör mig sömnlös. (brus tråden). Att folk inte kan lära sig och använda Blixt då det är dåligt ljus. ;-)

Du skall inte ligga sömnlös, jag påvisar bara att det idag finns skillnader i brus, likväl som problematiken finns runt 5d och objektiv till den större sensorytan.
Sedan är det upp till var och en att bedöma hur det påverkar en bild.
Alla kameror är tillräckligt bra idag,och bra mycket bättre än filmbaserade kameror, det är snarast handhavandet , fotografens kunskaper som sätter gränsen.
Nu skall jag till Val Thorens och åka skidor en vecka.
Ut och plåta bra bilder med vad ni har , det skall jag förhoppningsvis göra.
"ta några bra bilder"
Mikael
 
Senast ändrad:
Skulle vara väldigt intressent att veta om någon har jämfört de olika brusnivåerna vid olika slutartider. Jag har inte haft tid att testa detta vetenskapligt, men har upplevt att det knappt finns något som helst brus vid ISO800 1/600 sek.

Någon som kollat in hur brus ställer sig i förhållande till korta slutartider – några jämförelser mellan olika kameramärken skulle vara intressanta att få.

/ H
 
Teamnegativ skrev:
Skulle vara väldigt intressent att veta om någon har jämfört de olika brusnivåerna vid olika slutartider. Jag har inte haft tid att testa detta vetenskapligt, men har upplevt att det knappt finns något som helst brus vid ISO800 1/600 sek.

Någon som kollat in hur brus ställer sig i förhållande till korta slutartider – några jämförelser mellan olika kameramärken skulle vara intressanta att få.

/ H

Hej. gå gärna till http://www.qpcard.com/?p=up&q=test2
och läs. Lars har idag lagt upp en förklarande sida angående signalnivå, DR etc hos en sensor.
En sensor vet varken vilken tid eller bländare som är vald, den är mottagare av fotoner
Mikael
 
Senast ändrad:
Kamerans matrixmätning är i mitt tycke något för högt ställd. Jag rekommenderar användare att ställa ner matrixmätningen i Mätning/exponering under b7 finjustering med ca 2/6. Detta medför en bättre exponering i de flesta motiv och att högdagrarna ligger inom histogrammet. det finns tendens annars att kamerans programvar vill hissa upp bilden med avklippta högdagrar som följd.


ISO: Kameran håller inte vedertaget ISO mått. Dvs mäter jag upp bländare och tid med handhållen exponeringsmätare så behöver kameran ca 1/2 steg , ibland mer exponering av motivet och att histogrammet ligger inom ramarna.
Detta kan även ses hos Fuji S3 och flertal andra digitala SLR kameror.

Hej ! Det kan ju vara något som jag inte fattar men det här får jag inte ihop. I ena fallet så rekomenderar du att ställa ner matrixmätningen o senare så skriver du ju tvärt om eller ????
 
Hej
Det ena är hur mätaren (den inbyggda mäter) och beräknar bilden, där kan man justera värdet så att inte kamerans exponeringsmätare tenderar att överexponera motivet så att högdager blir utbrända. D2x tolerans är snäv pga av de små pixlarna.
Det andra handlar om sensorns känslighet, där håller/höll inte d2x det angivna iso värdet.
Mikael
 
Märkligt, min D2Hs underexponerar ca: 0.70, så jag har höjt min mätare, jag trodde alla Nikon kameror underexponerade, det intrycket får man då om man läser på tex Nikonian mfl forum.

Vad jag förstått så har Nikon medvetet gjort så för att inte högdagrarna skall brännas bort så lätt.

kent.
 
Det är skillnad på olika Nikonkameror. D70:s matrixmätning är väldigt konservativ medan D200 snarare ligger på gränsen till för mycket exponering (ungefär som Canon).
Kanske beror det på att Nikon är orolig att underexponerade bilder med D200 ska bli brusiga om man drar upp nivåerna i efterbehandlingen.
 
Man kan säga att Nikons mätning är lite speciell eftersom den mer sällan tillåter överexponeringar än vad mina Canonkameror gör med svåra motiv. Samt att Nikon har en annorlunda tonkurva jämfört med Canon.Dvs bilder i jpg från kamerorna har olika tonkurvor
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.