ANNONS
Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har nu arbetat med D2x en månad, här kommer några iaktagelser angående kameran som arbetsredskap.

Nikons ambition har varit att göra en kamera med så bra bilåtergivning som möjligt direkt från kameran utan att en massa efterarbete skall behaövas läggas ner i ett bildbehandlingsprogram.

Till viss del har de lyckas om man jämför kameran med exv D1x ,d70 och 20D som jag haft att jämföra med.

Färgmässigt kan kameran räkna fram jpg bilder som är klart överlägsna de andra 3 kamerorna. Vitbalanseringen AWB, skiftar från mycket goda resultat till mindre bra beroende på det avfotograferades färginnehåll ljus. AWB i blandljus, inomhus fungerar mycket bra, klart bättre än D70 som i sin tur är mycket bättre än 20D . Tittar man på enskilda färger så är de bättre återgivna av D2x, klarare mer nyanserade än vad de tre andra kamerorna presterar. Ingen av kamerorna ger perfekt återgivna färger, men D2x ligger närmast.

Brusmässigt: Jag har testat kameran mot D70 . 20D. Canon 20D har i flertal tester fått goda vitsord för sina låga brusvärden. I brustester har den lägre värden än storebror 1DMK2 när det gäller 1600 och 3200 iso.
På 1600 Iso kan kamerorna D2X och 20D anses vara jämbördiga. Kamerorna har ungefär lika mycket synligt brus men brusets karaktär är olika i de båda kamerorna.
www.99mac.se har jag ett flertal bilder upplagda som visar hur de båda kamerorna hanterar sin bruredusering. På 800 Iso har 20D klart mer färgbrus, ett rödaktigt brus som är vanligt hos Canon kameror. På 1600 har Nikon lika mycket färgbrus som 20D men av annat färginehåll.

Ljusmätning: Pga av de mindre pixlarna i D2x har Nikon arbetat med en tonal kurva och återgivning från det svartaste till det vitaste som är något annorlunda än D1X och D70.
DR dynamic range, är efter mitt förmenande lika stor som vad D70 och 20D har. Programvaran och matrixmätningen är annorlunda framräknad, större hänsyn tas till vad focuspunkten är inställd i bilden. Detta kan ge exponeringsproblem. Om focuspunkten är ställd ute på sidan och motivet är mörkare där än övriga bilde, kan delar av bilden som är ljusare överexponeras. Detta ljusmätningsfenomen delar nu Nikon med Canon kamerorna.

Kamerans matrixmätning är i mitt tycke något för högt ställd. Jag rekommenderar användare att ställa ner matrixmätningen i Mätning/exponering under b7 finjustering med ca 2/6. Detta medför en bättre exponering i de flesta motiv och att högdagrarna ligger inom histogrammet. det finns tendens annars att kamerans programvar vill hissa upp bilden med avklippta högdagrar som följd.

Kontrast: Kontrast och skärpning har jag alltid på 0.
Bildfilerna tål kraftig skärpning. Inga fula skärpeartefakter kan ses runt linjer/strukturer som exv hos Canon 20D och default läge.

Kameran har en uppsjö av inställningsalternativ.
Det tar längre tid att bekanta sig med denna kamera beroende på de många valmöjligheterna och inställningar

ISO: Kameran håller inte vedertaget ISO mått. Dvs mäter jag upp bländare och tid med handhållen exponeringsmätare så behöver kameran ca 1/2 steg , ibland mer exponering av motivet och att histogrammet ligger inom ramarna.
Detta kan även ses hos Fuji S3 och flertal andra digitala SLR kameror. Canon ger en ljusare exponerad bild. Kamerorna har också olika tonala kurvor.

Batteritid: stor. lika med d70.
Sökare: stor , ljusstark, klar
Inställningar, menyer , handhavande, enormt bra.

Till sist: Kamerans återgivning av detaljer är högre än D70 och 20D. Liksom Canonfotografer som gått från 1DS till 1DSMK2 säger jag att skillnaderna kan ses men är inte så stor som folk i allmänhet förväntar sig.

Ögat kan se detaljer motsvarande ca 6 miljoner pixlar i en bild. Görs bilden större ökar betraktningsavståndet och vi ser fortfarande bara detaljer som motsvara ca 6 miljoner pixlar.

Fråga gärna om ni undrar något
mvh mikael

Väldigt bra resumé Mikael.

Inte minst med tanke på att det kommer från en medelålders gubbe på 105 år. *ler*

(Kollade just din sida.)

/AnWi

AnWi skrev:
Väldigt bra resumé Mikael.

Inte minst med tanke på att det kommer från en medelålders gubbe på 105 år. *ler*

(Kollade just din sida.)

/AnWi

tackar, försökte rätta till stavfel mm , Tydligtvis gick tiden ut så här kommer texten förhoppningsvis lite lättlästare o ngt redigerad.

mvh

Jag har nu arbetat med D2x en månad, här kommer några iaktagelser angående kameran som arbetsredskap.

Nikons ambition har varit att göra en kamera med så bra bildåtergivning som möjligt direkt från kameran utan att en massa efterarbete skall behöva göras i ett bildbehandlingsprogram

Till viss del har de lyckas om man jämför kameran med exv D1x ,d70 och 20D som jag haft som referenser.

Färgmässigt kan kameran räkna fram jpg bilder som är klart överlägsna de andra 3 kamerorna. Vitbalanseringen AWB, skiftar från mycket goda resultat till mindre bra beroende på det avfotograferades färginnehåll och ljus. AWB i blandljus, inomhus fungerar mycket bra, klart bättre än D70 som i sin tur är mycket bättre än 20D . Tittar man på enskilda färger så är de bättre återgivna av D2x, klarare mer nyanserade än vad de tre andra kamerorna presterar. Ingen av kamerorna ger perfekt återgivna färger, men D2x ligger närmast.

Brusmässigt: Jag har testat kameran mot D70 . 20D. Canon 20D har i flertal tester fått goda vitsord för sina låga brusvärden i högre iso tal. I flertal brustester har den lägre värden än storebror 1DMK2.

På 1600 Iso kan kamerorna D2X och 20D anses vara jämbördiga. Kamerorna har ungefär lika mycket synligt brus men brusets karaktär är olika i de båda kamerorna.
www.99mac.se har jag ett flertal bilder upplagda som visar hur de båda kamerorna hanterar sin bruredusering. På 800 Iso har 20D klart mer färgbrus, ett rödaktigt brus som är vanligt hos Canon kameror. På 1600 har Nikon lika mycket färgbrus som 20D men av annat färginehåll.
OBS. Att mäta brus är svårt, det finns ett antal parametrar att ta hänsyn till. Till sist är den en tryckt bild eller framtagen kopia som avgör hur bra eller dålig en bild tagen på högt iso tal är.
Detaljinformation och DR blir lidande med högre iso tal

Ljusmätning: Pga av de mindre pixlarna i D2x har Nikon arbetat med en tonal kurva och återgivning från det svartaste till det vitaste som är något annorlunda än D1X och D70.
DR dynamic range, är efter mitt förmenande lika stor som vad D70 och 20D har. Programvaran och matrixmätningen är annorlunda framräknad / inställd, större hänsyn har tagits till var focuspunkten är inställd i bilden. Detta kan ge den ovane exponeringsproblem. Om focuspunkten är ställd ute på sidan och motivet, och motivet är mörkare där än i övriga bilden, kan delar av bilden som är ljusare överexponeras. Detta ljusmätningsfenomen delar nu Nikon med Canon kamerorna.

Kamerans matrixmätning är i mitt tycke något för högt ställd. Jag rekommenderar användare att ställa ner matrixmätningen i Mätning/exponering under b7 finjustering med ca 2/6. Detta medför en bättre exponering i de flesta motiv och att högdagrarna ligger inom histogrammet. Det finns tendens annars att kamerans programvara vill hissa upp bilden med avklippta högdagrar som följd.

Kontrast: Kontrast och skärpning har jag alltid på 0. Även hos D2x ger det i mitt tycke bäst resultat överlag.
Bildfilerna tål kraftig skärpning. Inga fula skärpeartefakter kan ses runt linjer/strukturer som exv hos Canon 20D och default läge.

Kameran har en uppsjö av inställningsalternativ.
Det tar längre tid att bekanta sig med denna kamera än de 2 andra beroende på de många valmöjligheterna av inställningar.

ISO: Kameran håller inte vedertaget ISO mått. Dvs mäter jag upp bländare och tid med handhållen exponeringsmätare så behöver kameran ca 1/2 steg , ibland mer exponering av motivet och därmed få histogrammet att ligga inom ramarna.
Detta kan även ses hos Fuji S3 och flertal andra digitala SLR kameror. Canon 20D ger en ljusare kontrastlösare exponerad bild. Kamerorna har också olika tonala kurvor. Man kan själv lägga in en tonal kurva som exv påminner om Canons kamerans presentation av bild

Batteritid: stor. lika med d70.
Sökare: stor , ljusstark, klar
Inställningar, menyer , handhavande, enormt bra.

Till sist: Kamerans återgivning av detaljer är högre än D70 och 20D. Liksom Canonfotografer som gått från 1DS till 1DSMK2 säger jag att skillnaderna kan ses men är inte så stor som folk i allmänhet förväntar sig eller vill tro

(Ögat kan se detaljer motsvarande ca 6 miljoner pixlar i en bild. Görs bilden större ökar betraktningsavståndet och vi ser fortfarande bara detaljer som motsvara ca 6 miljoner pixlar.)

Fråga gärna om ni undrar något
mvh mikael

picturethis.nu skrev:
Väldigt bra, tack!

Det var ju detta man ville veta. Punkt slut!

Jag vill tillägga att vikten av att bra objektiv används.
Skall reela skillnaders ses detaljmässigt bör kameran stå på stativ. Små microskakningar, handhållet avsöjas direkt med att bilderna inte kan skiljas ut från en kamera med lägre upplösning när det gäller detaljåtergivning i finare strukturer.
Alltså: skall man ha nytta av de extra pixlarna skall ett objektiv i toppklass användas och kameran vara absolut stilla.

hälsningar och glad påsk
mikael

Inkörningsperioden med D2x har varit längre än med tidigare kameror. Detta beror främst på ljusmätaren som tar för stor hänsyn till var focuspunkten ligger.
(en idiotisk ide som infördes först av Minolta och sedan även av Canon i 10D)

Enligt samatal med Nikon har flera andra fotografer klagat på detsamma och att en ändring kommer förhoppningsvis till stånd med en program uppgradering .

Det andra är att Nikon Capture kommer att skrivas om, detta kompetenta,röriga program är nu så långsamt att arbeta med så det spelar igen roll vilken datorkraft man har.

För övrigt fungerar kameran mycket väl och bildresultatet blir enastående vid rätt exponering.

Nu till det sämre: Rengöring av sensorn går inte att göra utan nätadapter, givetvis följer denna inte med trotts att kameran kostar skjortan. Att köra på bulb och försöka blåsa bort skit är förkastligt då sensorn är aktiv och bara drar till sig ännu mera damm.

Dåligt Nikon att nätadapter inte medföljer en så dyr kamera, eller varför inte ha samma rengöringsläge som D70.

Hälsning Mikael Risedal

mycket intressant läsning. :eek:D

har plåtat med D2x i... få se nu.. två timmar och en kvart ungefär.. ;o)
blev förälskad redan innan jag tog min första bild.
den är lite för tung för nettis (snart tre år) och är precis på gränsen för mig som är helt otränad. ;o)
gissar att jag kommer få ont i nåt finger efter tre timmar, som med 1Ds... fast jag kastar runt kameran och håller i den på ett annat sätt. det känns bra hittills (lite tidigt att säga kanske ;o)

jag är van vid sega D100 och blev direkt förtjust i den rappa autofokusen!
autovitbalansen funkar mycket bra.
iso 1600 fungerar mycket mycket väl. stor skillnad mot D100.
dock gillar jag inte riktigt strukturen i bilden.
liknar kodaks, fast vassare. vassheten känns dock positiv.
hursomhelst är det enorma mängder bättre än gamla D100'an.

bland det första jag kollade var hur väl displayen stämmer i ljushet och färg med den verkliga bilden.
kan man lita på den?
D100's färg gick inte alls att lita på och om man ställde ner ljusheten två steg var det lite närmare sanningen.
D2x ställde jag oxå ner två steg och kom då ännu närmare sanningen.
färgerna stämmer oxå mycket väl. liiite grönare i röda nyanser bara.
tummen upp.

hur fungerar batteritiden jämfört med D100? nån som vet?
skillnader när D100 har vertikalgrepp och två batterier?

aah, det finns så mycket gottis i den här kameran!!
ska lägga mig ikväll med handboken som nattlektyr.

I'm in love!!

D2X

Då denna kamera är min första riktiga digitalkamera kan jag bara säga att jag gillar den. Otroligt snabb och lättarbetad, när man väl kommer underfund med alla menyer. Jag gillar vikten då det ger en bra balans i kameran, precis som på F5:an, liggande och stående bilder. Jag körde en serie med SB800 påmonterad stor del av tiden, efter ca 600 bilder hade jag 48% batteri kvar. Enkelt att ändra bildformat, WB och ISO. Det är en kamera som i varje fall jag gillar. Visst, nästa år kommer det än bättre modell och ännu bättre om 2 år.

Glömde några saker som jag tycker är viktiga. Körde testljussättning för porträtt, D2x ger otroligt "filmlika" hudtoner, dvs det digitala svettiga blänket finns inte i bilderna och som man kan se hos mina tidigare kameror. Högdagerblänk fylls dessutom i snyggare.

Vad det gäller färgläge så tycker jag att färgläge 2 passar mig bäst. Färgläge 1 är snävare (passar bra för porträtt) och färgläge 3 ger en Fujiliknande värld med väl mycket/intensiva färger. Färglägena finns bara att välja i Adobe RGB .

Vad det gäller tyngden så är det som du säger, tung, men inte lika tung som Canon 1 serien.

En annan lite irriterande grej är att högdagervarningen går in redan vid ca 240. och blinkar..

det finns en del skavanker, hoppas att Nikon kommer att åtgärda dessa med uppgraderingar av programvaran somkan tankas ner och installeras.Vad det gäller Nikon D1x kom det inte en enda.

Hälsning Mikael

Estethia skrev:

Första urdragningen av ett batteri i D2x gav ca 500 exponeringar.
Med D100 och vertikalgrepp (två batterier) fick jag ut ca 1100 exponeringar.
Så helt klart godkänt.

ulso skrev:
Estethia skrev:

Första urdragningen av ett batteri i D2x gav ca 500 exponeringar.
Med D100 och vertikalgrepp (två batterier) fick jag ut ca 1100 exponeringar.
Så helt klart godkänt.

beror på, kör du raw kostar det mer kraft, jag har laddat min kamera 3 gånger sedan 24/2. fotograferat ett antal 1000 bilder
Mikael

okej, det ni säger om batteritid låter ju helt okej.
skönt att höra! :eek:D
en annan batterifråga då.
D100 kör ju på rätt länge innan batteriindikatorn börjar påvisa trötthet, sen går det rätt fort tills batteriet är helt slut.
hur funkar batteriindikatorn på D2x?
jag har ju bara plåtat ett par timmar så jag har ingen som helst aning.
är den plötslig eller successivt (hur stavar man det där) dalande?

Estethia skrev:
okej, det ni säger om batteritid låter ju helt okej.
skönt att höra! :eek:D
en annan batterifråga då.
D100 kör ju på rätt länge innan batteriindikatorn börjar påvisa trötthet, sen går det rätt fort tills batteriet är helt slut.
hur funkar batteriindikatorn på D2x?
jag har ju bara plåtat ett par timmar så jag har ingen som helst aning.
är den plötslig eller successivt (hur stavar man det där) dalande?

Jag har före de tre gångerna jag laddat batteriet aldrig dragit ut det helt , när det står 15% kvar så har jag försökt tömma batteriet med en mängd bilder i serie. Till slut gav jag upp och laddade just pga att det vore för j....om det tog slut under ett arbete.
När batteri 2 kommer skall ta plåga första batteriet to the bitter end
Mikael

oki.
jag laddade batteriet fast det var 80% kvar.
vem vet hur pass bra skött batteriet är från början på en lånekamera så här.
det borde inte vara några probs, men för säkerhets skull lixom. ;o)

Batteri

Känslan jag har är att batteriindikatorn är ganska linjär, i varje fall ner till de 40 % som jag kört.
Jag tror inte att dagens batterier är lika känsliga som gamla Nickelcadmium var, de fick ju mnneseffekt om de inte tömdes mellan laddningarna. Det sitter ett Li-ion batteri i och det är samma modell som jag har i min bärbara dator. Den tömmer jag till 40-60% nästan varje dag och laddar under natten. Efter 2,5 år säckade huvudbatteriet, fram tills dess märktes ingen direkt försämring. Så ladda på.

Jag har öst mycket bilder med D2X då jag fotat rockmusiker. Batteristapeln har gått ner, men inte i "helv-e" har jag lyckats tömma batteriet. Här är D2X bättre än D100.

Men...

Detaljupplösning, rikliga färgtoner och möjligheten att dra upp stora bilder på papper är den anledning som jag hade när jag valde att investera i D2X. Det funkar!

Christel! Om du har råd... Slå till!

plåtade hela dagen idag och kikade på bilderna idag.
ytterst oseriös test, plåtade bara jpg (idag, igår raw) och största bländaröppning (eftersom det är vad jag använder för det mesta).
skärpan (och autofokusen) är häpnadsväckande!!
ingen av de dslr'er jag plåtat med (D100, 1Ds, D70) har haft en sån fantastisk skärpa!! :eek:D
ja inte ens sinarbacken!

och idag insåg jag att skärpedjupet kan vara så kort på största bländare på 105'an att jag måste börja använda mindre bländaröppning.
på D100'orna märker man inte ens detta pga en i jämförelse obefintlig skärpa.
wow.

avtrycket på D2X är fantastiskt trevligt och låter snyggt. ;o)
"pupp", typ. ;o)
D100 är som en enda stor fjäder i jämförelse, vibrerar i typ flera veckor efteråt. ;o)

D2X är tung men ändå inte. ligger mäkta bra i mina händer, mycket bättre än D100, D70 och framförallt klumpiga 1Ds.

en jättetrevlig meny.
de förinställda vitbalansmöjligheterna är plötsligt stora och mycket lyckade.. dags att kasta gråkortet, typ.

mycket gottis i den här kameran!! bara att fylla på i användarkunskaperna då mycket känns igen från tidigare kameror.
(man får fylla på rätt mycket dock. ;o)

ja, det är inte längre en fråga om jag ska köpa den, utan när...
(leasingsmöjligheter ska kollas upp)

tummen upp!!

edit: det finns dock två nackdelar.
priset och att dom gamla 1-gigskorten plötsligt blev väldigt små.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar