Annons

En ljusfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har stora problem att få en fin ljussättning med mina nya blixtar.

Det känns som om jag skulle placera dem precis som jag alltid har gjort med mina bygglampor, så blir alla bilder med blixtarna väldigt platta.

Jag försöker att analysera mina bilder och undrar om ni har några tankar.

När jag använder bygglampor, så blir det ju inte så mycket ljus som kommer ut ur dem. Då undrar jag om vi säger att jag har en bygglampa med softbox på och den ger f8 1/15 och så byter jag ut lampan mot en blixt som också ger f8. Kommer då ljuset att avta lika snabbt oavsett om jag använder bygglampan eller blixten?

Nu när jag tänker efter så har jag för mig att när jag använder bygglampor, så brukar jag hamna runt f2.8 eller f4 (för att få en bra tid för porträtt), men när jag tar kort med blixt så siktar jag att hamna runt f8 eller f11 och då är det ju mycket mer ljus som kommer från blixten och då borde väl inte ljuset avta lika snabbt och då blir ljuset mer platt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Bilden här är tagen med bygglampa (med softbox på).

/ Marcus

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    43.7 KB · Visningar: 595
Bilden här är tagen med en blixt med softbox på.

Tittar man på ansiktet så tycker jag ju att det vitaste är lika vitt, men sen avtar det vita mycket fortare på den andra bilden (tagen med en bygglampa och då f2.8).

/ Marcus

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 592
Är det ingen här som vet om styrkan påverkar hur fort ljuset avtar?

Borde det inte vara så att om jag tar en bild med f1.4 så avtar väl ljuset mycket snabbare än om ljuset skulle vara starkt tex f22?

Eller spelar det inte så stor roll?

Jag har hört att en softbox ska man placera mycket nära motivet och då väldigt svagt ljus, men med svagt ljus undrar jag om man då ska ha det svagt för att få tex f8 eller menar man riktigt svagt tex f2.8?

/ Marcus

Styrkan påverkar inte hur snabbt ljuset avtar.

Däremot så får det befintliga bakgrundsljuset större inverkan med svagare ljuskällor. Kan det vara det det handlar om här kanske? Eller har du haft en helt mörklagd studio?

Jag har tagit korten på kvällen och enbart en 100 W lampa i softboxen lyser. Dock är det ju ett vanligt vardagsrum, med vitt tak och rätt så ljusgrå tapet. Men det är det i båda fotona.

Men du menar alltså att jag ska öka styrkan för att få en bättre kontrast (förutom vinkeln på softboxen)?

Om jag inte har något annat ljus förutom från softboxen borde väl ett riktigt svagt ljus från den vara bättre?

/ Marcus

Om det bortsett från din huvudljuskälla är kolsvart så bör det inte bli någon skillnad förutsatt att dina softboxar är helt identiska. Det är inte så att du har en sluten box till blixten men en öppen till lampan för att släppa ut värme?

Till blixten har jag en riktig softbox (broncolor pulsoflex 80x80) och till bygglampan hade jag bara ett duschdraperi (mjölkvitt), så den lyste upp resten av rummet ganska mycket. Men jag är ändå så förvånad hur svårt det verkar vara att få en bra softbox-bild.

Det känns som hur jag än gör så blir alla bilder överexponerade även då jag medvetet underexponerar bilderna. Plus att det känns som jag inte får några vackra skuggor hur jag än positionerar och riktar softboxen. Jag har nog tagit ca 50 kort med olika inställningar, men inte hittat en endaste bild som jag är nöjd med alls.

/ Marcus

Ok, det förklarar ju skillnaden. Har du använt ett draperi har ju bygglampan gett ströljus i rummet.

Den effekt du eftersträvar är alltså mörkare skuggor och ljusare bakgrund? Prova att flytta softboxen längre bort så borde du uppnå båda. Hårdare skuggor genom att ljuskällan blir mindre och ljusare bakgrund genom att avståndet mellan bakgrund och motiv blir mindre (relativt ljuskällan).

Det kanske är så helt enkelt att softboxen är för stor (80x80). Jag ska kanske försöka skärma av den så den bara blir 80x40.

Jag har försökt härma ett kort nedan och jag får det inte alls att fungerar. Men han använder kanske inte softbox alls.

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1658798

Det ser ju ut som om hon har en softbox till vänster om sig, men om man tittar under halsen så ser man att ljuset har avtagit ganska mycket. Chris har kanske efterbelyst, men jag tvekar på det, för alls hans bilder är på det här sättet. Eller han pekar kanske med softboxen nästan bakom till höger om modellen och då nästan "missar" modellen och enbart låter kantljuset träffa henne och sen har han kanske en svag blixt på andra sidan (det ser ut som det är något till vänster i ögat.

I alla fall. Om ni skulle gjort den ljussättningen hur hade ni gjort? Hade ni underexponerat bilden också (titta på histogrammet hos bilden).

/ Marcus - som råkade byta spåret på tråden...

Brummelisa skrev:
"Jag har försökt härma ett kort nedan och jag får det inte alls att fungerar."
Det ser ut som om han har använt sig av en halvstor ljuskälla på ena sidan och reflektor motsatta sidan. Ljuskällan ser ut att vara riktad direkt mot modellen, därav det ganska hårda ljuset. Kan tänka mig att bilden är fotograferad i en studio med mörka väggar då det finns väldigt lite med upplättning i skuggorna.

Jag tycker inte du ska skärma av din softbox. Har du prövat med att använda en reflexskärm? En bra uppställning för mjukare skuggor är att rikta softboxen mot reflexskärmen. Då bildar softbox och reflexskärm en korridor mellan modellen och kameran.

Hoppas du förstår vad jag menar. /Per

Som Jim säger får ju befintligt ljus mer inverkan på bilden då fotograferingen görs i ett svagare ljus, med blixt krämar du ju på mer där det ska vara ljust och följden blir ju att skuggorna blir mörkare. Framförallt där blixten inte lyser upp.

Mät med exponeringsmätaren i skuggorna så ser du att du har större kontrastomfång med blixt än med B-ljus.
Sen har du ju ett annat skärpedjup i bildern, vilket kan påverka uppfattningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar