Annons

En kommun vill köpa mina bilder - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Y-flocken

Medlem
Hej!

Jag skickade in några bidrag till min hemkommuns årliga fototävling, och tre av dem nominerades. Nu vill kommunen köpa dessa bilder "för användning på hemsidan och i informationsmaterial". Jag får en engångssumma per bild och de har skickat med kontrakt jag ska skriva under.

Jag låter gärna kommunen använda mina bilder, men jag undrar: om jag säljer dem, är bilderna "deras" då, eller äger jag fortfarande bilderna också? Kan jag fortsätta använda dem till vad jag vill, skicka in dem till andra fototävlingar, eventuellt sälja dem till någon i framtiden o.s.v.? Det gäller framförallt en av bilderna som jag är lite "extra rädd om"...

Om jag vill behålla min äganderätt, är det bättre att låta dem använda just den bilden gratis och bara ta betalt för de andra?

Har försökt söka i ämnet men hittar inget bra svar, tycker jag...

MVH/Yohanna
 
Jag skickade in några bidrag till min hemkommuns årliga fototävling, och tre av dem nominerades. Nu vill kommunen köpa dessa bilder "för användning på hemsidan och i informationsmaterial". Jag får en engångssumma per bild och de har skickat med kontrakt jag ska skriva under.

Jag låter gärna kommunen använda mina bilder, men jag undrar: om jag säljer dem, är bilderna "deras" då, eller äger jag fortfarande bilderna också? Kan jag fortsätta använda dem till vad jag vill, skicka in dem till andra fototävlingar, eventuellt sälja dem till någon i framtiden o.s.v.? Det gäller framförallt en av bilderna som jag är lite "extra rädd om"...

Om inte kommunen betalar extra bra för att få en exklusiv rätt till dem så kan du också använda bilderna till annat. Ja, upphovsrätten är alltid din. Du säljer bara rätten till kommunen att använda bilderna (oftast) bara en gång eller under en begränsad tid.

Om jag vill behålla min äganderätt, är det bättre att låta dem använda just den bilden gratis och bara ta betalt för de andra?

Nej, se svaret ovan.

Har försökt söka i ämnet men hittar inget bra svar, tycker jag...

MVH/Yohanna

Lite förvånande, för det torde finnas en hel del i ämnet här på FS.
 
Det du ska kolla är att kontraktet inte gör att kommunen tar över den ekonomiska upphovsrätten till bilderna. Kommunen ska alltså inte kunna få vidaresälja bilderna. I och med att du nämner "engångssumma" gissar jag att de vill kunna använda bilderna hur många gånger som helst, och det är förstås helt ok om de betalar bra.
 
Vad stod i reglerna för fototävlingen?

Lämnar man bilder till tävlingar innebär det ofta att man accepterar ett "avtal", där arrangören får använda bilderna … här kan det variera hur mycket de vill använda bilderna och om användandet bara gäller vinnarbilder …
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.