Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En investering

Produkter
(logga in för att koppla)

_thelander

Ny medlem
En investering

Jag läste nyss "vilken kamera" diskussionen, och har nästan samma problem

Som sagt; Det enda som fattas är utrustningen... och där kommer mitt bekymmer. Jag våndas, för att när jag köppt min utrustning på ca 17 lakan, vilket är väldigt mycket pengar för mig som student,Vill jag att den ska hålla ett tag. jag förväntar att den ska hålla i alla fall 4 år ex vis eos 30d, D70s, gör den det?

-Villsen

värt att nämna är jag kommer fota mycket friluftbilder, typ fjällvandringar, jag kommer bära med mig den så ofta jag kan

Vilket hus kommer inte att hålla i 4 år? Att du skulle slita ut huset mekaniskt är inte troligt. Det är förmodligen som med datorer - det kommer alltid nyheter där tillverkaren försöker skapa ett behov.

Standardtipset är att satsa på optiken. Känner du att din nivå är "lite mer än nybörjare", köp ett hus att växa i.

Kan inte de andra fabrikaten men på Canon sidan är t.ex. 30D ett suveränt hus att växa in i som du säkerligen kan ha i 4 år. Rent tekniskt kan du säkert ha huset längre men Canon m.fl. har säkert hittat på flera innovativa klurigheter som kommer att locka till "uppgradering" under denna tiden.

//Micke

Det skulle vara intressant att veta vad mer än kamerahus du planerat att köpa. De flesta kameror håller bra om man är lagom försiktig. Nikon D200 är dock den enda kamera under 30000:- med vädertätning. Jag påstår att det är på tok för mycket skitsnack om vilka hus som håller mer än andra, här på fotosidan. Min 300D har nu gått ca: 40000 bilder på tre år. Den har varit med i naturen i alla väder och årstider. Visst kanske ett proffshus håller lite bättre, men då är priset ett helt annat. Om den ska med oftga kanske det tom. skulle vara en fördel med ett så litet hus som 350D. Den kameran tar förvånansvärt lite plats för sin prestanda. Då skulle du nästan få in en 17-40/4L + 70-200/4L i din budget. Det går inte av för hackor..

/jens...

Jag är helt inne på Jens linje. Prylarna är byggda för att användas och dom som skriker högst om vädertätning och stridsvagnsprestanda plåtar oftast släkten i sommarsolen. Det har gått enorm inflation i "behovet" av yrkeshus.

Min 20D har gått närmare 45000 bilder på knappt två år och den har fått stå ut med regn och snö, sand och saltvatten samt en massa annat otrevligt elände. Jag kan villigt erkänna att jag inte skött den som jag borde, men det enda som hänt är att den är skavd och ful. Inga som helst problem. Den går och går och går...

Köp en lämplig mellanmodell med en eller två gluggar och se glad ut. Skulle den gå sönder kan du alltid köpa ett (eller kanske t.o.m. två) nytt hus innan du har spenderat pengar motsvarande en 1D eller D2X.

Jag håller med det som sagts tidigare, och lægger till: fundera på att køpa begagnat. En beggad 350D eller 20D med batterigrepp och något bra objektiv kan du få før runt 10.000 eller mindre. Lika før Nikon. Minimera utgifterna och lægg de pengarna på resor eller ett bra tælt... ;-)

håller för det mesta med

När jag började fotografera på allvar hade jag först en 20d och var väldigt nöjd med den kameran. Körde den hårt även under tuff väderlek i nordnorge och den höll.

Satsa på optiken istället.

Köpte till slut en beggad 1ds men det berodde främst på sökaren, jag tycker jag har vuxit med bildspråket när jag ser bilderna på ett helt annat sätt och ofta kan sätta fokus manuellt vilket jag gillar.

Den andra var begränsningen med vidvinkeloptik. Även om det har sina brister med fullformat.....

Vädertätningen känns tryggare men ärligt talat var jag aldrig orolig med ett icke-tätat hus som dessutom hade mer än tillräcklig bildkvalitet.

En som studerar bör inte köpa någon dyr kamera, typ D-SLR, här räcker det med en engångskamera, ha-ha.
En lagom inverstering, inte 17 lakan, utan bara 17 grytlappar, sådär 100 spänn.

Tack!

Tack för era svar! ni har nu fått mig att köpa en Nikon d70s, som ni sa, en bra start kamera som ligger mitt i mellan de bra och de dåliga systemarna!

Tack -

ANNONS