Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En idé till softbox hittat på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)
Webbservern tillåter inte att man kollar bilder separat. Ge oss adressen till sidan där bilden finns med istället så borde det funka.

Mina gissningar om nackdelar

*Inte så stor yta som kanske kan vara önskvärt
*Inte så lätt att styra ljuset som även lyser upp väggar och tak.

Tjenare....
Jag såg en box där man gjorde tvärs om, man tog en 25 liters plastdunk och la ljuset utifrån istället och fick ett soft ljus innuti boxen. Detta skall jag jobba på under vintern tänkte jag, samt att man får rundade hörn i boxen. Allt detta till en rimlig penning...
Björn

Jag rev av en gammal lampskärm klädseln och klädde den med papp inslagen i folie (mha silvertejp) och fick denna beautybox. I den lilla öppningen sätter jag en blixt och den stora sätter jag med klädknypor fast antingen ett urklipp från ett vitt duschdraperi eller (beroende på önskad ljusstyrka) ett urklipp från ett kostymskydd (eller vad det heter) båda införskaffade på IKEA. Har tyvärr inte testat det hela på någon annan än min blixtmätare ännu (min sambo har tröttnat på att stå modell sedan jag testade fisheyeobjektivet på henne ;), och min dotter vill inte sitta still medans jag sätter upp grejerna).

Bilagor

• beautybox.jpg
    beautybox.jpg
    32 KB · Visningar: 711
dampnerendag skrev:
hittat på nätet

med denna lösning som jag hitta på nätet.

Jag laddar upp bilden här

? ? ? ? ? Eller ´var det din egen bild du hittade? Fattade inte detta.

PS/

Har testat en riktigt stor "vit" plastdunk och skurit upp den. Funkar hyggligt med de få gånger jag testat. Men ljussättningen behärskar jag inte riktigt än så jag har nog en lång lärotid innan jag har helkoll på den. . .

Apotekets räddningsfilt av alluminiserad plastfolie (typ 49 kr för 2m x 1.5m), frigolitskiva (1.5cm x 60cm x 120 cm 12:-/st på bauhaus), Gaffa tejp. Fritt efter förslag i annan tråd har på fotosidan. Gjorde 4 st på en gång och har använt den på bröllopsfotografering mha en assistent.
Framsida:

Bilagor

• reflexskärm.jpg
    reflexskärm.jpg
    31.9 KB · Visningar: 637
verkar väldigt roligt att testa/leka sig fram till rätt bilder.. Då vet jag exakt va jag ska hitta på i vintermörkret! Hoppas bara tjejjen står ut med mig. *hihi*

Richard har du några exepel på hur det blir med de olika sidorna på skivan ? *nyfiken*

Inga jämförelsebilder tyvärr, men du kan få en uppfattning genom att ställa dig i fönstret med ett vitt pappersark så du reflekterar ljuset från fönstret mot skuggsidan av din hand exempelvis och samma sak med en bit hushållsfolie. Effekten blir rätt bra och ungefär densamma. Skilnaden med en större skärm är att du kan få ett större område upplyst eller jobba på större avstånd.

Ifall det blir problem med tjejen så får du göra som jag. Börja med att bygga ett modellflygplan från skratch av balsaklossar (ingen byggsats alltså) i en liten tvåa. Nu är hon härdad, så att göra en reflexskärm i vår trea var som att storstäda i jämförelse ungefär ;-).

Jag kör inomhus med rena frigolitskivor som jag sätter på en hö-gaffel liknande grej från Manfrotto. en skiva på varje sida som jag trycker fast och sedan sätter fast på ett stativ. Då kan jag vinkla och styra ljuset precis som jag vill. Vet ej pris men den borde inte vara så dyr.

Galaxens President skrev:
Baksida för diffusare reflektion:

Är det bara frigolit på baksidan, eller nått annat?

Finns det större såna här filtar? Eller man kanske kan anv'ända flera.
Skulle vilja ha en stor nog att lysa upp en hel bils skuggsida!

/Jocce

Om jag skulle fota en bil skulle jag göra en vanlig träram och spänna fast ett vitt lakan och sedan skicka in ljus genom detta. Billigt och enkelt

Jocce skrev:
Är det bara frigolit på baksidan, eller nått annat?

Finns det större såna här filtar? Eller man kanske kan anv'ända flera.
Skulle vilja ha en stor nog att lysa upp en hel bils skuggsida!
/Jocce
Visst det är en frigolitskiva jag spänt upp filten på. Jag tror nog Anders Karlsson alternativ skulle funka eller skarva flera filtar på två flera träramar kanske (notera dock att räddningsfilten är mycket tunn). Är det soligt kan det vara svårt att få en jämn belysning med en blank folie (inget diffust ljus då) men om det är molnigt funkar det bra (himlen ger diffust ljus). Jag fotade dam-&herrlandslaget i värja en gång och på gruppbilderna körde jag med ett lakan framför dem för att ljusa upp skuggorna en smula.

Kolla in Miperts kritikalbum han har några bilder från bilfotograferingar där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar