Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En historia om sensorrengörning

Produkter
(logga in för att koppla)

wastek

Aktiv medlem
Inför ett planerat fototillfälle tänkte jag att det vore på sin plats att göra rent sensorn innan. Såg nämligen en hel del dammkorn.
 
Före...

Så här såg det ut nästan över hela sensorn:
 

Bilagor

  • sensor1.jpg
    sensor1.jpg
    8.1 KB · Visningar: 967
Senast ändrad:
... efter eget försök...

Blev dock inte helt glad på mig själv efter nedanstående resultat.
 

Bilagor

  • sensor2.jpg
    sensor2.jpg
    12.3 KB · Visningar: 967
... efter besök hos Canon.

Efter att första paniken lagt sig åkte jag till Canon och senare samma dag kunde jag hämta ut huset och blev på bra humör igen! :) Lyckades hitta ett litet dammkorn, men det är inget som bekymrar mig med tanke på hur det såg ut innan...
 

Bilagor

  • sensor3.jpg
    sensor3.jpg
    7 KB · Visningar: 964
gunau skrev:
Vad använde du för egen metod?

Måste jag avslöja det? :)

Tejpade fast "rispapper" (egentligen för rengörning av frontlinsen på objektiv) på en träpinne och duttade på lite rengörningsvätska (också ämnad för objektiv). Med andra ord ett eget påhitt istället för någon rekommenderad metod.
 
Jag kan bara rekommendera tidigare diskuterade metoder med "sensorbrush" eller med mycket fin konstnärspensel i nylon, och endast nylon, ej mårdhår eller dylikt. Tryckluft från Claes Ohlsson PRF 4-44 (innehåller rätt sorts gas). Rengör först penseln med diskmedel för att bli av med eventuell behandling för styvare borst hos nya penslar. Låt torka. Testa på ett filter eller dyligt så att penseln blivit helt ren. Det får inte synas några märken. Blås genom penseln ca 5sek på ca 5cm avstånd för att ladda penseln statiskt. Sedan "suger" den upp allt damm. Funkar suveränt, även på mikroskopiska dammkorn som inte syns för blotta ögat utan bara ligger som små irriterande fläckar på provfotograferingen.
MVH, Niclas
 
froderberg skrev:
Hur mycket fick du betala hos Canon?

808,10 kr (inklusive moms)

Då jag var lite rädd för att jag hade förstört sensorn på något sätt kändes det billigt när jag betalade. Om jag inte hade försökt själv innan hade jag nog tyckt att det var lite dyrt istället.

Är hur som helst väldigt nöjd med hur jag blev bemött hos Canon. Professionell och snabb service.
 
Senast ändrad:
Så det var alltså inte repor du orsakat utan snarare så att du applicerat ännu mer damm? Såg riktigt otäckt ut det där, personligen hade jag nog svimmat minst.
 
emilsall skrev:
Så det var alltså inte repor du orsakat utan snarare så att du applicerat ännu mer damm? Såg riktigt otäckt ut det där, personligen hade jag nog svimmat minst.

Som tur var var det bara damm som smetats ut av "rengörings"-vätskan och torkat in, men jag kan erkänna att det första jag gissade på själv var repor av något slag.
 
wastek skrev:
Måste jag avslöja det? :)

Tejpade fast "rispapper" (egentligen för rengörning av frontlinsen på objektiv) på en träpinne och duttade på lite rengörningsvätska (också ämnad för objektiv). Med andra ord ett eget påhitt istället för någon rekommenderad metod.

Detta måste vara den hårda vägen att lära sig att man inte skall lägga tillbaka rispapperet i förpackningen efter att man använt det som dasspapper ;-D
 
Ojoj... lyckat resultat. ;)

Själv gör jag alltid rent min CCD med tops.
Bara några få drag med varje.
Blir väldigt bra, om man orkar sitta ett tag. :)

Om inte annat så får man många tops för 800:- ;)
 
Senast ändrad:
Sensmoralen av denna tråd: Snålheten bedrar visheten.

Varför snickrar man ihop hemmagjorda rengöringsprylar? Om man köper en, oftast dyr, digitalkamera och använder hyfsat dyra gluggar, varför in i norden sparar man ca en 1000-lapp på t ex en lämplig sensorbrush?

Nu blev ju det dyrt ändå med en hemmapulad spatel med mysko papper.

Emellanåt får man ju skrämselhicka när man läser en del trådar av typen "jag har gjort en rengöringsmojäng av flytspakel, gem och mina gamla kalsonger och nu är kameran ännu smutsigare".

Den här tråden borde vara grundläggande kursmaterial på kursen "hemmagjorda prylar - risk eller möjlighet? Ett kritisk förhållningssätt till din egen förmåga" ;-)

Ingen kritik mot trådskaparen, jag tycker det är modigt att komma ut och berätta denna horribla historia som många "spatelskapare" i stugorna borde lära sig något av.
 
stoltz skrev:
Sensmoralen av denna tråd: Snålheten bedrar visheten.

Varför snickrar man ihop hemmagjorda rengöringsprylar? Om man köper en, oftast dyr, digitalkamera och använder hyfsat dyra gluggar, varför in i norden sparar man ca en 1000-lapp på t ex en lämplig sensorbrush?

Nu blev ju det dyrt ändå med en hemmapulad spatel med mysko papper.

Emellanåt får man ju skrämselhicka när man läser en del trådar av typen "jag har gjort en rengöringsmojäng av flytspakel, gem och mina gamla kalsonger och nu är kameran ännu smutsigare".

Den här tråden borde vara grundläggande kursmaterial på kursen "hemmagjorda prylar - risk eller möjlighet? Ett kritisk förhållningssätt till din egen förmåga" ;-)

Ingen kritik mot trådskaparen, jag tycker det är modigt att komma ut och berätta denna horribla historia som många "spatelskapare" i stugorna borde lära sig något av.

Och jag hoppas att den som inte har lärt sig någonting åtminstone har fått sig ett gott skratt! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.