Graal
Avslutat medlemskap
Das Polywarmton Projekt
Polywarmtone-projektet satte väl igång för 2-3 år sedan, ganska snart efter att Forte lades ner. Verkar vara svårt att få igång det hela. Och vad jag förstått så ska man bara koka emulsionen i maskineriet som nu installerats. Sen ska man anlita någon befintlig fabrik att gjuta emulsionen på papper. Om det blir samma papper med samma egenskaper eller "bara" ett liknande papper återstår att se? Kan dock meddela att min erfarenhet av gamla Polywarmtone är mycket positiv, men med samma egenhet som t.ex Varycon, att det blir överfiltrerat på hårdare filtergrader. Väldigt mjuka negativ är alltså svårt att få tillräcklig kontrast med PolyWarmtone som jag upplever det.
När jag själv hörde att Forte skulle försvinna handlade jag så mycket Fortezo- och PW-papper jag kunde få tag på och lade i frysen. En del hade jag redan köpt hos Photax som precis börjat importera det och en del fick jag tag på i England hos Silverprint. Köpte även lite av Frank Menersdorf som förut var medlem här på fotosidan. Har nu en del PW plus RC, PW 14 kvar. Mera av PW 17 Ivory i 24x30 och 30x40, som har en svagt creme-färgad elfenbensbas. Gillar det papperet mest av PolyWarmtones varianter, finns heller ingen riktig motsvarighet hos andra fabrikanter. Men mest av Fortezo i grad 3 och 4 (ca 500st i stl 30x40).
Sen såg jag att man skulle försöka starta upp tillverkning av PW-papper i Tyskland genom att flytta emulsionskokeriet från Ungern och låta gjuta papperet hos någon befintlig fabrik. Men enligt en del som uttalat sig sig om gjutning av emulsion på papper så är det otroligt svårt att få ett identiskt papper om man inte gjuter i originalmaskinerna. Men man hoppas ju att det lyckas i alla fall. För min egen del är jag dock inte i behov av nytt Forte-papper utan klarar mig säkert i flera år med det lager jag har i frysen.
Polywarmtone-projektet satte väl igång för 2-3 år sedan, ganska snart efter att Forte lades ner. Verkar vara svårt att få igång det hela. Och vad jag förstått så ska man bara koka emulsionen i maskineriet som nu installerats. Sen ska man anlita någon befintlig fabrik att gjuta emulsionen på papper. Om det blir samma papper med samma egenskaper eller "bara" ett liknande papper återstår att se? Kan dock meddela att min erfarenhet av gamla Polywarmtone är mycket positiv, men med samma egenhet som t.ex Varycon, att det blir överfiltrerat på hårdare filtergrader. Väldigt mjuka negativ är alltså svårt att få tillräcklig kontrast med PolyWarmtone som jag upplever det.
När jag själv hörde att Forte skulle försvinna handlade jag så mycket Fortezo- och PW-papper jag kunde få tag på och lade i frysen. En del hade jag redan köpt hos Photax som precis börjat importera det och en del fick jag tag på i England hos Silverprint. Köpte även lite av Frank Menersdorf som förut var medlem här på fotosidan. Har nu en del PW plus RC, PW 14 kvar. Mera av PW 17 Ivory i 24x30 och 30x40, som har en svagt creme-färgad elfenbensbas. Gillar det papperet mest av PolyWarmtones varianter, finns heller ingen riktig motsvarighet hos andra fabrikanter. Men mest av Fortezo i grad 3 och 4 (ca 500st i stl 30x40).
Sen såg jag att man skulle försöka starta upp tillverkning av PW-papper i Tyskland genom att flytta emulsionskokeriet från Ungern och låta gjuta papperet hos någon befintlig fabrik. Men enligt en del som uttalat sig sig om gjutning av emulsion på papper så är det otroligt svårt att få ett identiskt papper om man inte gjuter i originalmaskinerna. Men man hoppas ju att det lyckas i alla fall. För min egen del är jag dock inte i behov av nytt Forte-papper utan klarar mig säkert i flera år med det lager jag har i frysen.