Graal
Avslutat medlemskap
Kärt barn har många namn. Jag brukade tänka i termer av pressning. Om man jobbar i svagt ljus så måste man kanske pressa filmen (underexponera och överframkalla). Då får man ett hårt negativ med hög kontrast, fast man nog inte ville ha det i den situationen.
Och så kan man anti-pressa, samma sak som "stand dev". Om motivet har stort omfång (t.ex landskap med moln) så är det en bra idé att anti-pressa, så att kanske får med lite valörer på himlen (till priset av något sämre separation i gråskalan). Det är samma som du kallar "stand dev" och det ger ett större motivomfång, men egentligen lägre bättre kontrast i negativet. Men det kan man ju jobba på i mörkrummet.
Och tvärt om, jobbar man t.ex. i studio och har mjuk ljus kan det vara idé att pressa filmen för att få ut mer valörer i gråskalan.
Fotar man med rulle så får man bestämma sig när man tar första bilden hur man ska framkalla ...
Pressning behöver inte ge för hög kontrast som du skriver, det beror hur du framkallar filmen. Vid pressning brukar man rekommendera mindre agitering för att inte högdagrarna ska skena iväg (eftersom man måste kompensera med förlängd framkallning vilket påverkar högdagrarna mest). Agiterar du mindre så hejdas detta då framkallningsämnet tar slut snabbare vid högdagrarna och du får ett negativ med mera normal kontrast. Personligen föredrar jag dock filmer som T-Max 3200 och Ilford Delta 3200 när ljuset är sämre.
Sen att överexponera och underframkalla är ju inte alls samma sak som "stand dev". Vi ska inte blanda ihop begreppen på det viset. I så fall är väl pressning med minskad agitering mera att betrakta som en slags stand development?
Om motivet har stort omfång (hög kontrast) så ska man inte överexponera och underframkalla(det ska man aldrig göra om man vill ha negativ med normal täthet och kontrast). Det du beskriver är ju inget annat än att anpassa exponering och framkallning till motivkontrasten. Du kompenserar den höga motivkontrasten med kortare framkallning och med att lägga exponeringen så att du får teckning i skuggorna. På det viset får du ett negativ med normalkontrast. Du har därmed normalexponerat och normalframkallat för den motivkontrasten. Överexponerar och underframkallar du negativet från ett sånt motiv så får du ett negativ med allt för låg kontrast. Och har du oturen att använda en film som tål överxponering dåligt blir det ett elände att få fram tekniskt bra bilder från ett sånt negativ över huvud taget.
Senast ändrad: