Graal
Avslutat medlemskap
Jag mäter helst ljuset med lös mätare, infallande ljus (mjölkvita bulan). Funkar med kamerans ljusmätare och gråkort också.
Sedan har man en inställd exponering som är lika för alla bilder man tar på den platsen. Är det mycket vitt i motivet så blir det mycket vitt i bilden Är det mycket svart i motivet så blir det mycket svart i bilden.
Poängen är att det är väldigt smidigt när man fotar, även barn och djur. Man blir lika snabb som med automatisk exponering, men med jämnare och bättre resultat.
Gör man så blir det smidigt att kopiera, man behöver komma på hur den första bilden ska kopieras. Sedan kan man i princip göra alla andra bilder utan att ändra inställningarna. Skönt!
Men det förutsätter att du vill ha allt som är mörkt i en bild mörkt och allt som är väldigt ljust nästan vitt. Alla motiv är inte likadana och i samma mätsituation kan ett motiv i skugga då bli ganska mörkt medan ett annat motiv med bara ljus blir väldigt ljust. Ögat fungerar ju somså att det anpassar sig efter både ljus och kontrast och man upplever inte så stora skillnader då, medans bilderna kan bli alldeles för mörka resp alldeles för ljusa mot vad man upplever med ögat. Har du ett motiv som något så när håller normal eller samma kontrast och ljushet fungerar det bra, t.ex i kontrollerade miljöer som studios. Men går jag på en gata i stan och tar en bild på den sida där solen kommer åt och en bild på den sida där det bara är skugga, så fungerar den metoden inte särskilt bra. Samm exponering i de båda bilderna på samma plats ger inga roliga resultat. Du måste därför mäta om exponeringen även om du använder infallande ljusmätning med mjölkskivan, eftersom det infallande ljuset i skuggdelen inte är samma som det in fallande ljuset i soldelen.
Sen när du kopierar måste du även ta hänsyn till papperets omfång och kontrast. Den är inte samma som filmens varför du ändå måste göra justeringar ibland. Men har du ett motiv med lagom kontrast och ljuset är ungefär samm i alla exponeringar så fungerar det bra. Har du däremot två motiv som i mitt exempel från gatan, varav ett från skuggsidan och ett från solsidan, så kan du inte använda samma inställningar för att få samma kontrast i slutbildenrna