Annons

En fråga om underhåll av en D70

Produkter
(logga in för att koppla)

nilar

Medlem
Har nyligen låtit "städa upp" i min D70, dvs blåsa rent sensorn. Jag passade samtidigt på att fråga om det finns andra känsliga punkter på kameran. Jag fick till svar att man bör kolla upp autofokusen regelbundet därför att kameror av den här typen är känsliga för bla annat stötar och att det kan påverka autofokusen.
Blir lite nyfiken på andras erfarenheter kring dettta. Skiljer sig systemkamerorna i detta avseende från kameror med fast optik. Fick rådet att låta göra en service en gång om året. Vore kul att höra andras synpunkter och erfarenheter kring detta
 
Trams

Har haft mina zoomar för Canon i över tio år utan att behöva service på de och de funkar utmärkt, tror att de vill bara få kunder för att ha jobb. Har oxå köpt äldre EF objektiv från ca 88 o de funkar.
 
Var lämnade du in kameran?
Vad kostade det?
Hur lång tid tog det?

Jag har köpt lite grejor för att kunna göra rent själv (Sensor Swab från Copper Hill Images i USA).
Har kört digitalt sen i mars, men har inte behövt göra rent nåt hus ännu. Jag är ändå ganska slarvig och behandlar kamerorna som om de varit analoga...
Har sett fotoaffärer som blir nervösa bara man plockar av ett objektiv..."Håll kameran neråt"... men man måste ju våga använda grejorna också. Plastskydden över displayerna har ramlat av sedan i somras, men jag bekymrar mig inte. Kamerorna tappar ju ändå så fort i värde.
 
hanspahlen skrev:
Var lämnade du in kameran?
Vad kostade det?
Hur lång tid tog det?

Jag har köpt lite grejor för att kunna göra rent själv (Sensor Swab från Copper Hill Images i USA).
Har kört digitalt sen i mars, men har inte behövt göra rent nåt hus ännu. Jag är ändå ganska slarvig och behandlar kamerorna som om de varit analoga...
Har sett fotoaffärer som blir nervösa bara man plockar av ett objektiv..."Håll kameran neråt"... men man måste ju våga använda grejorna också. Plastskydden över displayerna har ramlat av sedan i somras, men jag bekymrar mig inte. Kamerorna tappar ju ändå så fort i värde.
Man måst vel kunna byta objektiv på en DSLR som på vanlig SLR, de låter i allafall sjukt att det ska vara så känsligt
 
Jag lämnade inte in kameran, utan jag gjorde en snabbvisit hos Lasses Kameraservice i Saltsjö Boo, som fixade det hela under tiden jag väntade, ca tio minuter. Kostnad gratis. En eloge till Lasses Kameraservice för ett trevligt och serviceinriktat bemötande.
 
Joi skrev:
Man måst vel kunna byta objektiv på en DSLR som på vanlig SLR, de låter i allafall sjukt att det ska vara så känsligt

Det är stor skillnad på en analog resp digital systemkamera. Anledningen att det är så kännsligt
är sensorn i den digitala. Ett enda damkorn på den kan synas på bild. Gilla läget!
 
Re: Trams

Joi skrev:
Har haft mina zoomar för Canon i över tio år utan att behöva service på de och de funkar utmärkt, tror att de vill bara få kunder för att ha jobb. Har oxå köpt äldre EF objektiv från ca 88 o de funkar.

Det är inte optiken man talar om här...utan huset!
 
Helgesson skrev:
Det är stor skillnad på en analog resp digital systemkamera. Anledningen att det är så kännsligt
är sensorn i den digitala. Ett enda damkorn på den kan synas på bild. Gilla läget!
Precis, i en filmkamera har man en ny sensor för varje bild.

På en digital systemkamera blir filmplanet, sensorn alltså, elektriskt laddad vid varje fototillfälle vilket innebär statisk elektricitet, vilket innebär att den mer än gärna drar åt sig dammpartiklar som virvlar runt i huset efter spegeluppfällningen. Har man otur räcker det med att det flyger runt lite partiklar i luften vid objektivbyte och att det kommer in i huset så flyttas det runt när man plåtar och landar på sensorn efter ett tag. Dock är det ganska enkelt att rengöra, själv skaffade jag en gummiblåsa med pip och den har jag använt en gång (men det funkade alldeles utmärkt).

Kan meddela att Nikon Capture har en trevlig funktion som plockar bort dammkorn från NEF-bilder. Plåta en referensbild mot ett vitt papper (exempelvis) samtidigt som du tar dina andra bilder så kan NC ta bort de mörka fläckar som blir av dammkorn. Har räddat ett par bilder för mig.
 
Att det inte behövs tycker du säkert ja, men inte en kameratekniker.
Personligen lämnar jag in mina grejer minst 1ggn per år för justering och koll byte av diverse delar om dom hittar något.

Ibland något trasigt ibland inte, bara rengöring och justering.

Jag är övertygad att om en verkstad kan hitta ett par saker att göra på din kamerautrustning som kanske inte du skulle märka just nu men om det förvärras kommer du nog att märka det.
Det kan vara allt ifån linjäriteten i ett objekiv till fokus i kameran, oändligetsmåttet inte är justerat eller att filmplanet är skevt/snett/vinnt. filmplanet justerar dom ned till 0,001 mm... så fundera på om du kan se det, eller om dom kan märka/mäta upp eventuella behov av justering.

Personligen är det för mig stor vikt att allt är tipp topp.
Dom kan sitt jobb och jag kan mitt i mitt jobb... Mycket enkelt! :p
Fast mina bilder mest blir till det privata galleriet på webben just nu med över 6000 bilder så vill jag veta att allt är 100% juste 99 är inte tillräckligt för mig.

Och till alla Nikon användare vill jag bara varmt rekomendera Lasses Kameraservice i Nacka i sthlm.
Mycket duktiga, trevliga, bra pris, och bra resultat!

Mvh Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.