Annons

En fråga om Canon EF-S 10-22

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet dessvärre inte var du kan läsa mer, men om du hittar något kan du ju posta det här som bidrag till diskussionen.

Okay boys - here it is...

"Peripheral Illumination Correction is a feature that's actually a lot simpler that it initially sounds. Basically it corrects the unwanted effects of vignetting, typically seen in wide-angle photos in the corners of the frame. The 7D contains a database of correction data for various Canon lenses and, if Peripheral Illumination Correction is enabled, automatically applies it to JPEG images. For RAW images the correction is applied later in the Digital Photo Professional software."

Länk: http://www.photographyblog.com/reviews/canon_eos_7d_review/

/Soms

Dessutom korrigerar kameran aldrig för distortion eller kromatisk abberation. Det kan däremot Canons DPP göra.
Men kameran gör korrigeringar för vinjettering i jpeg-bilder, om man vill och data för optiken finns i kameran. Finns de inte laddar man in dem med EOS Utilities, så på det sättet anpassar man lätt kameran till sina nyare Canonobjektiv.

Använder man RAW är det med korrigering av vinjettering som med bildstilar - det ger DPP något att börja på, men sen kan man modifiera effekten i efterhand hur man vill.

EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM är ett roligt objektiv, där det passar. Kan fungera till och med för sport ibland.

Detta inlägg är alltså att klassa som felaktigt?

Är själv nyfiken och har fått en del olika bud på detta..

Applicerar kameran korrigeringar i RAW-filer, och isåfall kan dessa överföras till andra program i datorn än DPP?

Mvh, Anton.

DPP är bra som råkonverterare. Men har man andra objektiv än Canons egna fungerar ju inte korrektionen av distorsion, vinjettering och CA.. Då får man använda något annat. Ett billigt alternativ är att komplettera DPP med PTLens. Mellandyrt är DxO Pro. Dyrt är LR3 (om man inte är student). Det är dom jag har erfarenhet av.

Men håller du dig till Canongluggar som EF-S 10-22 så är DPP utmärkt som råkonverterare. Vikll man ha ett naturligt arbetsflöde och arkivfunktioner också är nog LR3 bäst.

Raw Therapee, gratis, tycks i sin senaste version ha objektivkorrigeringar. Det kan ju vara värt att pröva.

En supervidvinkel är kul och kan, som påpekats, användas till mycket. Även actionfoto, om man lyckas komma nära. Kan bli väldigt effektfullt! Ett tag hade jag praktiskt taget jämt min 10-20 på kameran. Men sen jag skaffade en bra normalzoom med hyfsad vidvinkel är det mest den som sitter på. De överlappar delvis varandra.

Jag har haft min 10-22a i två år snart och måste väl erkänna att det fotfarande är det som sitter på för det mesta. Jag har ju Sigmas 17-70mm också som är minst lika bra i bildkvalite men jag saknar faktiskt de där 10-17 oftare än de 22-70 på sigmat....annars hade ju det suttit på...

Applicerar kameran korrigeringar i RAW-filer, och isåfall kan dessa överföras till andra program i datorn än DPP?

Inga korrigeringar görs permanent i råfilen. Däremot lagras info i råfilen om bildstil, vitbalans, vinjetteringskorrektion mm, Öppnar man i DPP så hämtas dessa inställningar in som default men man kan justera till nåt annat i efterhand. Öppnar man i nån annan konverterare (t.ex. ACR) så följer vitbalansinställning med men inte de andra - då får man lägga på vad man vill ha i efterhand.

Nu är den min

Nu är den min. Har ringt och lagt undan den och hämtar den i eftermiddag!

Som vanligt; Ligger på 7490,- hos MM - de gjorde en priskoll, jag får den för 6750,-!

Tack alla som tagit sig tid att författa i tråden och tack MM!

/Soms

Har precis hämtat den, mountat den och satt på Kenko PRO 1 UV 77mm som jag fick för 529,-.
Med andra ord gav jag totalt 7229,- inkl. filter - tack till MM som vanligt!

Jag hör av mig när jag varit i farten med gluggen...

Återigen - tack alla för den input jag fått!

/Soms

Nu är den min. Har ringt och lagt undan den och hämtar den i eftermiddag!

Som vanligt; Ligger på 7490,- hos MM - de gjorde en priskoll, jag får den för 6750,-!

Tack alla som tagit sig tid att författa i tråden och tack MM!

/Soms

Ok hoppas du blir nöjd. Själv brukar jag alltid va missnöjd ett tag efter att jag har köpt lite dyrare grejer :)

Ni som brukar använda denna glugg:

Vilken bländare brukar Ni använda vid landskapsfoto och var lägger Ni fokus?
(jag har den mountad på en 7D om det spelar roll - vilket det förmodligen inte gör)

/Soms

(skall ut imorgon och vill ha litet förhandsinformation) :)

Ni som brukar använda denna glugg:

Vilken bländare brukar Ni använda vid landskapsfoto och var lägger Ni fokus?
(jag har den mountad på en 7D om det spelar roll - vilket det förmodligen inte gör)

/Soms

(skall ut imorgon och vill ha litet förhandsinformation) :)

Jag brukar ligga på 10, 11 sådär ....vid 16 tycker jag skärpan börjar svikta....fast 5,6 - 11 funkar

Brukar köra på Av och bländare f:10-11.

Har även provat med A-DEP men där har Canon och jag olika uppfattningar hur bra det är. För det mesta även om det är sol och ISO 100 vill kameran bara ställa in sig på f: 2,8-4. Nästan alltid full glugg alltså. Har klagat men Canon säger att det ska vara så... Skulle ju önska att det åtminstone skulle kunna blända ner till f:8, men icke så.

A-DEP ställer in största bländaren som ger tillräckligt skärpedjup. Skärpedjupet är STORT med det objektivet, så det låter rimligt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto