Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om bildbanker!

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Jaa vart skall jag börja? Jag vet inte så mycket om det bildbanker och hur det fungerar egentligen. Vilka är de bästa, största? Finns det pengar att tjäna? Eller drygar man mer ut kassan litegrann? Får man vara med i fler än en eller har bildbanken monopol på mig och mina bilder? Vilka bildbanker rekomenderar NI?

Tack för all hjälp!

fina skrev:
Jaa vart skall jag börja? Jag vet inte så mycket om det bildbanker och hur det fungerar egentligen.

Google, fotosidans länkar osv.. sök och du skall finna.

Vilka är de bästa, största?

Olika båråer är olika stora på olika områden, har olika inriktning osv.. egentligen en omöjlig fråga att svara på sådär generellt.

Finns det pengar att tjäna?

Både ja och nej, det beror helt på byrån, dina bilder och kunderna.

Eller drygar man mer ut kassan litegrann?

Oftast är nog detta mer sant än ovan. Men somliga kan få in en hel del om allt råkar stämma för tillfället. Oftast är det nog bara ett fåtal bilder av något hundratal från en och samma fotograf som säljer bra. Resten "samlar damm".

Får man vara med i fler än en eller har bildbanken monopol på mig och mina bilder?

Det är också olika. Olika byråer har olika avtal, hos vissa kan du tom. välja, ibland tillåts tom. kunden att välja. Givetvis så skall du ha mer betalt ju mer exklusivitet det är frågan om. Om en kund vill vara helt ensam om en bild så får denne givetvis betala mer, ganska naturligt, det som kallas "royaltyfritt" är dess motsats, när kunden betalar en summa och kan sedan använda bilden fritt och hur mycket som helst. Det finns dock en hel skala med olika "affärsmodeller" där emellan. Det varierar mycket kraftigt mellan olika byråer på den punkten.

En del resonerar att det är bättre att sälja en bild en gång för stor peng, andra det motsatta, att sälja samma bild massor av gånger men istället billigt. Men det är inte svartitt på den punkten, nästan alla byråer skiljer sig lite grann från varandra på denna punkt. Konkuransen är nog rätt hård, och alla byråer försöker vara affärsmässigt innovativa på sitt lilla sätt.

Vilka bildbanker rekomenderar NI?

Återigen en fråga som du kan ha svårt att få ett rakt svar på. Mycket beror på dig och dina bilder, hur aktiv du är, om du har företag osv.. Vissa har fokuserat sig på naturbilder, andra på mer konceptuella bilder, någon kan ha snöat in på mat och illustrationer osv.. Du får helt enkelt spana runt lite och ställa mer specifika frågor.

Bland svenska byråer är det vanligt att första grundkravet är företag och f-skatt, uppfyller du inte det så spelar bilderna ingen roll. Sedan kan de rent tekniska kvalitetskraven hos olika byråer vara väldigt olika. Vissa ser mer till bilden som sådan och kan acceptera rätt låg kvalitet och bilder så små som 2 Mp, hos andra är kraven betydligt högre. Vissa kan idag vara så "allergiska" mot brus eller korn att analoga bilder på film nästan är omöjliga, att i övrigt bra bilder ratas bara för den sakens skull. Således, det varierar väldigt mycket mellan olika byråer beroende på deras inriktining och kundunderlag. Du behöver vara mycket mer specifik i dina frågor för att få bra och konkreta svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar