Annons

En fråga om att trycka bilder i bok

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrslo

Ny medlem
Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag har givit ut ett par barnböcker och nu fått frågan om att hjälpa till med en bok med foton i för en förening.
Då det är människor med på flera av bilderna så är det viktigt för mig att jag inte kan hållas ansvarig om någon av dem en dag kommer på att de inte ville var med på bild...
Jag har sagt till föreningen att det är viktigt att de har tillstånd från alla vilket de säger att de har, men jag har ju inte kontroll på det och har inga skrivna papper med personerna och det är ju då viktigt att jag också på något sätt kan "slippa" anvaret över det.
Någon som vet hur man kan göra, eller vad man kan skriva så att föreningen står som ansvarig för allt innehåll då jag gör layouten och fixar tryckningen.

Har ringt runt så många ställen jag kan komma på men ingen har kunnat svara mig....

Jag har sagt till föreningen att det är viktigt att de har tillstånd från alla vilket de säger att de har, men jag har ju inte kontroll på det och har inga skrivna papper med personerna och det är ju då viktigt att jag också på något sätt kan "slippa" anvaret över det.
Rent juridiskt behöver man inget tillstånd eller godkännande för att publicera bilderna i en bok. Hur man ser på det moraliskt är en annan sak.

Den enda gången man behöver tillstånd av avbildade personer är om man ska använda bilden i reklam.

Du kan ju ta den enkla utvägen, och se till att det skrivna avtalet mellan dig och föreningen specifikt innehåller en punkt/paragraf som explicit lägger ansvaret för inhämtande av tillstånd från avbildade på föreningen.

Reklam

Du kan ju ta den enkla utvägen, och se till att det skrivna avtalet mellan dig och föreningen specifikt innehåller en punkt/paragraf som explicit lägger ansvaret för inhämtande av tillstånd från avbildade på föreningen.

Tack snälla för era svar. Boken blir egentligen reklam. Den kommer att delad ut gratis och görs för att marknadsföra företagen i föreningen. Det är ett antal företag som genom föreningen tillsammans erbjuder sina tjänster (mat, boende, lokal m.m)
Så jag gissar att det räknas som reklam. Kan man även då "friskriva sig" genom att skriva det i kontrakt med föreningen? Kan jag skriva avtalet med föreningen eller måste det vara en fysisk person?

Hälsningar Ulrika

Så jag gissar att det räknas som reklam. Kan man även då "friskriva sig" genom att skriva det i kontrakt med föreningen? Kan jag skriva avtalet med föreningen eller måste det vara en fysisk person?

Hälsningar Ulrika

Utgivaren måste ha tillstånd från alla avbildade personer om att medverka i reklam.

Har läst trådens första inlägg ganska många gånger utan att bli särskilt mycket klokare. För hur ska man kunna skydda sig från att någon ändrar sig i en avlägsen framtid och inte vill vara med längre?

Men vad själva knäckfrågan handlar om, tolkar jag det som, är att det mellan trådstartaren och den aktuella föreningen skrivs ett avtal och där det tydligt framgår om vem som tar på sig ansvaret som utgivare. Skriv in en paragraf som fastställer era respektive roller och uppgifter i projektet. Hur svårt kan det va?

Tack!

Kanske är jag konstig, men jag tycker det är svårt!
Jag hade önskat att svaret var tex att skrev man copyright framför bilderna och företagets namn så tar de allt ansvar. Men så vet jag att det inte är. Men något annat liknande hade varit bra.
Ansvarig utgivare gäller ju inte för böcker, annars hade det varit bra. Så det är något sådant jag är ute efter.

Men det får bli ett avtal eller kopior på de medverkandes underskrifter att det är ok!

Tack
Ulrika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar