Annons

En förhoppningsvis rolig Gatufototävling!

Produkter
(logga in för att koppla)
OCH också ett stort TACK till poolvärden David som ställde sig mycket positivt till projektet och ställde sin pool till vårt förfogande!!!
 
Ett jättestort grattis till Mikael! Vilket underbart ljus du lyckats fånga! Verkligen härligt!

Tack återigen, Torbjörn, för din roliga "ingivelse"! :eek:) Finns det någon "lista" över alla bidragen? Skulle gärna vilja se allas fina bilder så jag lär mig mer om gatufoto.
 
Re: Re: Re: RESULTAT

Grattis till vinsten Mikael, det var inte konstigt att du vann med en sådan exemplarisk gatufotobild!

Tack Torbjörn för intiativet till denna trevliga lilla tävling, kör du igen så kan jag bidraga med en bok som andra pris!
 
Grattis Mikael till första pris! Och grattis till er andra som kom på hedersplats!

Men framförallt, tack Torbjörn för ett kul initiativ! Jag ser redan fram emot nästa tävling som du ska arrangera med Epsonen som första pris! :)
 
Johan Pihl skrev:
Grattis Mikael till första pris! Och grattis till er andra som kom på hedersplats!

Men framförallt, tack Torbjörn för ett kul initiativ! Jag ser redan fram emot nästa tävling som du ska arrangera med Epsonen som första pris! :)


Jäpp!
Nästa tävling!! :)

Men Epsonen...?? :(

Vore väl bättre med Torbjörns ZI!! :) :)


Och verkligen ett konstigt namn på en kamera , Epson...?
Och sannolikt är det samma "problem" ;)
med den här Epsonska fotoapparaten, som med alla andra "moderna fotoapparater",
dom verkar tappa "orken/tekniken" fort...!?

För det kommer ju nya modeller hela tiden...!? ;)
 
Tack för en rolig tävling och ett bra initiativ TBS!

Och stort Grattis till en välförtjänt vinnarbild, Mikael!

En återkommande gatufototävling, som Henning, var inne på är ingen dum idé men vi kanske ska hålla fingrarna borta från Zorkin hehe Men någon form av pris ska man väl kunna prestera.

/D
 
Gratulerar till segern Mikael! Som tidigare sagts, en klassik bild och ett härligt ljus som du behandlat väldigt bra med kompositionen och exponeringen. En värdig vinnarbild! Och tack för ett inspirerande initiativ med det fina priset, Torbjörn! Får trösta mig själv med hedersomnämnandet för en bild tagen med en plastleksak. Originalet kommer nog med på utställningen sista veckan i februari efter det här. Att använda kameror som Diana och Holga för gatufoto kanske är att bryta lite mot "reglerna" men det går ganska bra. Räcker inte inställningarna till kan man ha flera kameror med sig med olika film i för att täcka olika exponeringssituationer.

Har annars fått en fin gammal Contax III med Sonnar 2/50mm, en Triotar 85 och en Sonnar 135mm efter min far, som jag väl får ut och prova lite framöver nu, men en en Zorki 1 hade ju inte varit fel.

Hälsn, Nils!
som sitter och tittar ut över ett pånytt stormdrabbat sydsmåland och ett plommonträd som nyss höll på att lyfta med rötterna...
 
Epson kan en cameras namn vara ... men är det inte Cosina som gör delarna hehe! Zeissen tror jag jag nog också behåller!!!


MEN NU är Zorkin på väg Mikael!

Lite tips:
- kolla filmen, Ilford XP2, som finns med i paketet. Den är klippt så som filmer till sådana kameror skall klippas ... mera info här:
http://jay.fedka.com/index_files/Page345.htm
- slutaren skall spännas före du ändrar slutartiden (annars kan slutaren gå sönder). Man spänner slutaren genom att vrida fram filmen.
- ta ut objektivet och vrid det till vänster så kommer det på plats
- kolla bottenplattan där finns soliga 16 reglen. Dvs lite hjälp med exponeringen!

Kommer ngn annan på ngt annat tips??? Var det inte så att sunny 16 reglen var med tiden på 1/125?
 
Tusen tack... det här kommer bli superkul!!! Hur gör man enklast med framkallningen, för oss digitala ungdomar som inte är vana att slaska med kemikalier själva? Jag såg att crimson har en tjänst där de framkallar och scannar svartvit film för en överkommlig peng, så får jag mina bilder digitalt som jag är van!!! Kan det vara något att ha?
 
mnorden skrev:
Tusen tack... det här kommer bli superkul!!! Hur gör man enklast med framkallningen, för oss digitala ungdomar som inte är vana att slaska med kemikalier själva? Jag såg att crimson har en tjänst där de framkallar och scannar svartvit film för en överkommlig peng, så får jag mina bilder digitalt som jag är van!!! Kan det vara något att ha?

Låter som en bra strategi! XP2 rullen framkallas i färgprocess dvs som färgnegativ, egna kemikalier behvös inte här! Och kanske det kan vara bra att ta första rullen som scannad och titta på resultatet. Den andra rullen kan du ju ta som tex 10x15 bilder eller så. Jag vet dock inte hur stor bild du får med crimsons scanning, men säkert mer än OK för att titta på resultatet!!!
Testa olika filmer. Det är mkt mkt mkt roligt!!!

PS. Jag har aldrig framkallat film heller ...
 
TBStoor skrev:
.......PS. Jag har aldrig framkallat film heller ...


Va!!!!????
Torbjörn!!!!! ;)

Framkalla svartvitt själv (nå'n gång)
det ingår hos en "seriös" ;) gatufotograf!!! ;)

Instruktion: Man laddar in filmen i sin Kinderman ståldosa från 1960-talet sitandes i garderoben.
Ut till köket, sätter på litet musik.

Beethoven "Heroique" kanske passar bra ;)
För man är ju en avvikande hjälte...

Eller med tanke på framtiden för denna typ av aktivitet,
"Marche Funebre...."

Hur som helst, i med D-76, skaka litet, kolla klockan på väggen, se'n hälla ur, skölja litet med vatten, se'n i med fix, och så ur med fixet, se'n får rullarna ligga i vattensköljen = kastrullen några timmar! :)
Sedan ned i tvättstugan, litet filmbadande i diskmedel, se'n upp med filmen på klädstrecket!! :)
Lätt som en plätt!!
(Säker kommer vän av exakt framkallningsrutin att ha synpunkter på mitt agerande!
Men det här har funkat sedan 1959, så varför ändra sig!?
Inga nyheter är bra nyheter!! ;)

Sedan när filmen är torr, klipp ned, och in i skanner!! :)

Torbjörn, ett litet livskvalitet-tips till dig alltså! :)
 
Grattis till vinsten!
Och riktigt kul initiativ med tävlingen!
Tackar för detta.

Hoppas vi får se resultatet av vinsten här snart.
 
Det var ju glädjande att jag lyckades knipa ett hederomnämnande! Kul och uppmuntrande. Har inte kunnat kommentera detta p g a stormen som klippte av vår strömförsörjning i drygt två dygn.
 
Sans skrev:
Det var just det... klaustrofobiskt instängd i mörkret och sedan palta med luktande vätskor som sticker i näsan. ;o)


Suck!
Dessa ungdomar,
och deras oförstående kommentarer!! ;)

Vi "riktiga konstnärer" vi har en svårare,
och ofta mer slitsam väg till våra bilder! ;)

Med risker för psyke och hälsa!!!

Titta på en så'n bildkonstnär som Van Gogh tex!
Så förstår ni!!! :)
 
Mitt badrum är helt oklaustrofobiskt! Och det är mysigt i mörkret. Framkallning görs i kökets ljus, och det luktar inte mycket. Svaveltoning dock... det luktar lite. Men man måste inte hålla på med sånt.

"Real photographs are born wet" var det nån som sa. Jag tycker det är skitsnack, men det låter coolt!
 
Idag dök det upp ett paket utanför dörren. Vilken underbar liten mojäng! Man verkligen hör historiens vingslag när man håller den i handen. Nu återstår bara att förstå sig på hur den fungerar. Återkommer när jag har resultat att visa.
 
mnorden skrev:
Idag dök det upp ett paket utanför dörren. Vilken underbar liten mojäng! Man verkligen hör historiens vingslag när man håller den i handen. Nu återstår bara att förstå sig på hur den fungerar. Återkommer när jag har resultat att visa.

BRA!!! och fint att det kom fram rätt fort! Nu ut och testa bara! och jag måste byta Avatar ... hehe!

På tal om film o framkallning ... det tynger mitt sinne nog lite att jag inte framkallat själv. Och Bengts tips om lite Beethoven "låter" ju riktigt bra! Symfoni no 6 kanske.

Och på tal om paket ... kunde inte låta bli. Det här kom på posten till mig från fotoimpex ...
 

Bilagor

  • 18012007.jpg
    18012007.jpg
    87.6 KB · Visningar: 250
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.