Annons

En canon 6D eller en Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
...svårt att hänga med i fokus och ofta blir bilderna oskarpa...

Satt och läste igenom tråden lite och kollade sen vilka objektiv du hade. Det slog mig att de du har kan jag inget alls om ;) men jag tänkte också på att det kanske är objektiven som inte riktigt hänger med i fokusen?

Någon som har bra koll på de objektiven som kan dementera mina funderingar? =)

Sen undrar jag med varför du så gärna vill ha 1/8000 i slutartid? En snabbkoll så hade jag inte ens över 100 bilder på under 1/4000s.

/Staffan

Känner en tjej som bara fotar voltige och agility/hunduställningar , hon bytte upp sig från canon eos 20d till en Canon eos 5dmk2, och är supernöjd , har sett hennes bilder och verkar allt som fokus hänger med där, men hon kör endast med canon L-optik 70-200 f2,8 is och lite andra L- linser.

En uppgradering på optik kan göra under för hur snabbt fokus är.
Så bara min tanke: en begagnad 5dmk2 och leta lite L-optik, även den fasta 85mm f1,8 är snabb i fokus om du fotar mycket i den brännvidden.

Asch.. jag som hade hoppats på att denna tråden skulle kunna hjälpa mig i mitt beslut. Alltså 5DII vs 6D som TS startade med, men det verkade ingen vilja utveckla nämnvärt.

Hur ska vi kunna utveckla och jämföra mer än ytligt när kameran inte en finns att testa med?
Förmodligen har 6d ännu bättre bilder på högre iso, men det är är 5d mark 2 redan tillräckligt bra på för min del. Om autofokus är bättre, kanske likt den som de hade i 40D så kan det vara en idé att vänta på en 6D. Står lite info här http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/.

Ärligt talat så tror jag personligen inte på en 6D framför 5d mark 2. En 6d är prissatt kring 17-18 000:- och en 5d mark 2 kan du få för många tusenlappar mindre. Som filmare kanske den är är värd sitt pris om filmerna blir som i 5d mark 3 men till stillbild kanske inte. Har dock autofokus kraftigt uppgraderats så är det en annan "femma" :).
//D

Hur ska vi kunna utveckla och jämföra mer än ytligt när kameran inte en finns att testa med? //D

Ja, i stort sett så gjorde du ju det, och med en bra länk till dpreview som jag ska läsa nu. Som du såg skrev jag ju även att jag kanske får vänta tills den kommer ut i butik. Tycker dock att fotosidan verkar krylla av folk som vet allt om allt och till och med om än så länge obefintliga produkter. Då jag har måttligt intresse av det tekniska men stort intresse av att veta kamerans möjligheter och egenheter tänkte jag att det kan ju inte skada att fråga, precis som TS tydligen tänkte. :)

Svara utifrån vad man tror canon kommer leverera går ju alltid. Med största sannolikhet så är canon 6D en rätt trist, oinspirerad modell. Den är ju ett direkt svar på Nikons D600. När jag tittar på specen verkar den inte ens ha en mic-ingång??
//D

Tror den har mic-ingång men inte hörlursuttag. Håller med om tristheten, läste länken du skickade med och blev inte så värst taggad. Känns i dagsläget som att jag hellre kör 5 II eller väntar lite på investeringsslantar ska samlas och kör en 5 III. Men kommer säkert känna och klämma på 6D innan jag tar beslut.

Svara utifrån vad man tror canon kommer leverera går ju alltid. Med största sannolikhet så är canon 6D en rätt trist, oinspirerad modell. Den är ju ett direkt svar på Nikons D600. När jag tittar på specen verkar den inte ens ha en mic-ingång??
//D

Håller inte med.

Canons idag bästa sensor om man vill ha hög upplösning är utan tvekan den i 5DMKIII som kostar 27000:-
I 6D kommer man att få samma sensor (bildkvalité) för 9000:- mindre.
Sen är den absolut nedbantad, men det KAN tom vara en fördel. 200g lättare och också mindre.
Den har dessutom inbyggd WiFI och GPS som jag faktiskt tror blir en hit. Kommer att bli väldigt smidigt att få över just tagna bilder till kompisens mobil, tex.

Vad jag ser så har den mic-ingång.

Men visst, ingen tvekan om att 5DMKIII är en mer kompetent kamera, men jag undrar om inte 6D är mer prisvärd.

Hade jag tex 54.000:- att köpa två kameror som bröllopsfotograf, skulle jag hellre köpa två stycken 6D och ett objektiv för 18.000:- än 2st 5DMKIII och inget objektiv.

Eos 6D 18 000:-. 5D Mark 2, 14 000:-.
Har du lyckats hitta mic-ingången? då är jag intresserad igen. Wifi kan bli kul men är den plastigare än en 5d mark 2 känns det inte lika häftigt. Har den samma egenskaper vid filmning som en 5d mark 3,(reducerad moiré och aliasing, nytt filter) så kan den vara en riktig hit. Skulle dock vilja veta vad panasonic GH3 kan prestera innan jag eventuellt lättar på plånkan.
//D

Eos 6D 18 000:-. 5D Mark 2, 14 000:-.
Har du lyckats hitta mic-ingången? då är jag intresserad igen. Wifi kan bli kul men är den plastigare än en 5d mark 2 känns det inte lika häftigt. Har den samma egenskaper vid filmning som en 5d mark 3,(reducerad moiré och aliasing, nytt filter) så kan den vara en riktig hit. Skulle dock vilja veta vad panasonic GH3 kan prestera innan jag eventuellt lättar på plånkan.
//D
14890:- är det billigaste jag hittar just nu, och skillnaden 3000:- så skulle jag välja 6D. Men man kan säkerligen hitta den för 14.000:- eller gissningsvis mindre när släppet av 6D närmar sig, och då är det möjligt att jag också skulle gå på 5DMKII som är en riktigt bra kamera.

Men just nu finns inte 6D, så måste man ha en kamera NU och väljer mellan dom två så finns ju endast 5DMKII att tillgå.

Avvaktar man till släppet av 6D så är det en annan sak, och säkerligen finns fotoaffärer som rear ut 5DMKII, om dom inte lyckats sälja slut lagret tills dess. Men jag gissar att dom flesta fotoaffärer hellre har tomt i fotohyllan några veckor, än att råka ha 5DMKII i lager när 6D kommer, och bli tvungen att rea ut dom.

Här bild på 6D där mic-ingång tydligt syns:
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/images/allroundview.jpg

Tror tyvärr att 6D kommer att kännas billigare och plastigare än 5DMKII.

Inte helt fel med en kompakt fullformatare som 6D. Återstår att se vad den levererar i praktiken. Kul ändå att 5D mark 2 fortfarande står sig även mot 5d mark 3. Priset på under 15 000 tusen är riktigt bra med tanke vad den levererar.
/D

Bra jämförelse av 5d mark 2 och 5d mark 3. Fotografen som går igenom kamerorna visar på att båda kamerorna har i princip exakt samma bildkvalitet. Det som skiljer dem åt är just autofokus. I ljuset av detta kan jag inte direkt se att eos 6D skulle vara ett bättre köp än en 5d mark 2? Knappast så att 6D kommer slå en 5d mark 3 vare sig i bildkvalitet eller vad avser autofokus.

Länk till test
http://www.youtube.com/watch?v=D3Ums46kKsE

Känns som canon kör med en blåsning. De säljer in 5d mark 3 som att den skulle ha 2-3 steg bättre isoegenskaper än 5d mark 2men det stämmer ju inte.

Känns som canon kör med en blåsning. De säljer in 5d mark 3 som att den skulle ha 2-3 steg bättre isoegenskaper än 5d mark 2men det stämmer ju inte.

Ska kolla din länk, mycket intressant. Däremot har jag sett bilder, kommer inte ihåg var, .. hhmm.. i alla fall visade de steg för steg skillnad i bildkvalitet med höga ISO och där var det nämnvärd skillnad mellan 5II och 5III. Uppe på 25k ISO var det väldigt stor skillnad, på mer "normala" ISO upp till 1600 var skillnaden försumbar.

Hittade testet

Ska kolla din länk, mycket intressant. Däremot har jag sett bilder, kommer inte ihåg var, .. hhmm.. i alla fall visade de steg för steg skillnad i bildkvalitet med höga ISO och där var det nämnvärd skillnad mellan 5II och 5III. Uppe på 25k ISO var det väldigt stor skillnad, på mer "normala" ISO upp till 1600 var skillnaden försumbar.

Hittade testet

Det här var ett test som jämförde jpg med varandra. Ska bli spännande att se vad skillnaden blir i RAW (oftast mindre).
Själv tyckte jag det skilde ungefär 1 steg på högre iso (4000 och uppåt) när jag hade både 5DII och 5DIII i min ägo.

Jpeg, det kan förklara saken. Om deras strategi är att förbättra jpeg-hanteringen i kameran är det enklare att påstå isoförbättringar. Fult marknadsföringstrick tycker jag. Kolla raw/dng så visar videon på lika och nästa lite mer brus ifrån 5d mark 3.

Jpeg, det kan förklara saken. Om deras strategi är att förbättra jpeg-hanteringen i kameran är det enklare att påstå isoförbättringar. Fult marknadsföringstrick tycker jag. Kolla raw/dng så visar videon på lika och nästa lite mer brus ifrån 5d mark 3.

Det ÄR deras strategi. Tänk på allt snack om 1DX vs 1DIV. Ja - 1DX har lägre brus även i raw - MEN Canon slog sig för bröstet och pratade mest om den enorma förbättringen i JPEG då det är lättare med kraftiga processorer att leverera renare JPEG än att förbättra hårdvara för raw. Sedan har Canon tidigare trixat en del med att förbehandla råfiler också (gör säkert många). Det mest kända exemplet för mig var några år sedan då det framkom att råfilerna från Powershot Pro 1 (8mpx 2/3" CCD) var skärpta (kolla the luminous landscape).

Det ÄR deras strategi. Tänk på allt snack om 1DX vs 1DIV. Ja - 1DX har lägre brus även i raw - MEN Canon slog sig för bröstet och pratade mest om den enorma förbättringen i JPEG då det är lättare med kraftiga processorer att leverera renare JPEG än att förbättra hårdvara för raw. Sedan har Canon tidigare trixat en del med att förbehandla råfiler också (gör säkert många). Det mest kända exemplet för mig var några år sedan då det framkom att råfilerna från Powershot Pro 1 (8mpx 2/3" CCD) var skärpta (kolla the luminous landscape).

Tycker det är väldigt mkt "babysteps" med canons grejer nuförtiden. Väldigt många modeller och alla ska ha sin plats. Vore skönt om de höll sig till färre segment och la in lite fler features i dessa modeller. Inte som nu, en feature per ny kamera. Nu känns det mest som ett skämt när det kommer ut nya modeller. Just 5d mark 2 var nåt sorts "major leap" som de nu inte kan leva upp till längre. Värsta exemplet är ju just filmfunktionens minimala förändring när canon nu maxat på på C100, C300 och C500. Alla filmare hade nån sorts hyperförväntan på 5d mark 3 vad avser filmfunktionen men vilken enorm besvikelse.
//D

Hej känner nu att min Canon EOS 5D börjar få några år på naken och borde med värdighet pensioneras.

Funderingen är ska jag köpa en 6D som slår högre med ISO , Batteritid (i antal bildtagningar räknat) men faller i snabb slutartid än motståndaren i detta fall 5Dmark II då jag inte har en budget för jätten 5D Mark III.

Jag vill ha en kamera som kan leverera i skärpa och snabb slutartid då min huvudsyssla är att fotografera extremsporter som bilrace och galopp samt hästhoppning, behöver en kamera som levererar i lera som sol.

Frågorna är :
- Fungerar mina objektiv jag har till min 5D eos till 6D?
- Är 6D ett bättre köp eller är de likvärdiga?
(Hur mycket mer ger de där extra 4000 i slutartid?)
-Finns det någon som gått igenom samma pärs? och isf hur tänkte du?

Vänliga ödmjuka hälsningar
Helene

(Ber om ursäkt för felstavningar då jag har dyslexi)
Som hästsportfotograf med fälttävlan som huvudsyssla förstår jag tyvärr inte riktigt meningen med att ha vare sig 5D Mark II, III eller 6D som huvudkamera vare sig för galopp och/eller annan snabbgående extremsport.

Även om jag själv inte hör till kategorin "sikta och skjut i oändlighet på allt som rör sig" ligan anser jag att ynka 4+/- fps inte är mycket att komma med jämfört med 8fps med t.ex 7D när det kommer till vare sig det långsamma banhoppning eller snabbare terrängprovet på högsta nivå.

Jag leker med tanken att kliva upp till FF och 6D och 5DII är rimliga kandidater. Det som stör mig med 6D är utebliven joystick. Hur väljer man fokuspunkt bekvämt och fort då? Är det bara en vanesak?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar