ANNONS
Annons

En canon 6D eller en Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo precis, det är nog ditt problem, inte kamerans...

För den som vet vad som gäller för "sin" actionsport är det ett fullt tillräckligt system. För den som hoppas på "bilden" genom snabba bildserier är inte systemet tillräckligt...

Det är inte bara jag som har det problemet med kamerans fokussystem (och inte problemet att det är för snabbt). Men hur som helst, är du nöjd och tycker att det för snabbt är det ju jättebra.

För den som vet vad som gäller för "sin" actionsport är det inte ett fullt tillräckligt system.
Man klarar sig oftast, men det finns en del kvar att önska.
Är ens prio snabb action bör man ta något annat hus.

Nu har trådskaparen iaf fått veta inte alla tycker att det är som blixten och så får hon bilda sig en egen uppfattning i ämnet om hon eventuellt köper en.

Nog om den saken.

/Magnus

Det är inte bara jag som har det problemet med kamerans fokussystem (och inte problemet att det är för snabbt). Men hur som helst, är du nöjd och tycker att det för snabbt är det ju jättebra.

För den som vet vad som gäller för "sin" actionsport är det inte ett fullt tillräckligt system.
Man klarar sig oftast, men det finns en del kvar att önska.
Är ens prio snabb action bör man ta något annat hus.

Nu har trådskaparen iaf fått veta inte alla tycker att det är som blixten och så får hon bilda sig en egen uppfattning i ämnet om hon eventuellt köper en.

Nog om den saken.

/Magnus

Jo, fokus i 5DII ÄR fullt tillräcklig om man vet vad man håller på med och då spelar kameraval nada, men inte annars...

Jo så är det, men kanske inte hos alla... De som kan sin sport fixar bilden lika bra med en 5DII som med en 1DIII, eller nåt liknande. Så är det bara...

Personligen tycker jag mittfokuspunkten var snabb, men dom andra fokuspunkterna sög, i synnerhet i dåligt ljus. Att tex ta ett (långsamt) porträtt i dunkel belysning med stor bländaröppning jagade kameran ofta om man ville ha en annan fokuspunkt än den mittersta för att få ett öga skarpt. Blev många gånger så att jag fick backa, använda mittpunkten och sen beskära till det utsnitt jag ville ha. Inte optimalt.

Men absolut om man fotograferar actionsport där man alltid vill ha fokus precis i mitten av bilden, eller är villig att beskära i efterhand så funkar den väldigt bra. I synnerhet om man är skocklig och kan tajma exakt när man tar bilden ich inte förlita sig på 10b/s.

Kanske lite svårt för tex en fågelfotograf att få vingarna där man vill ha dom med 5b/s men den frågan ligger inte i den här tråden.

Hej känner nu att min Canon EOS 5D börjar få några år på naken och borde med värdighet pensioneras.

Funderingen är ska jag köpa en 6D som slår högre med ISO , Batteritid (i antal bildtagningar räknat) men faller i snabb slutartid än motståndaren i detta fall 5Dmark II då jag inte har en budget för jätten 5D Mark III.

Jag vill ha en kamera som kan leverera i skärpa och snabb slutartid då min huvudsyssla är att fotografera extremsporter som bilrace och galopp samt hästhoppning, behöver en kamera som levererar i lera som sol.

Frågorna är :
- Fungerar mina objektiv jag har till min 5D eos till 6D?
- Är 6D ett bättre köp eller är de likvärdiga?
(Hur mycket mer ger de där extra 4000 i slutartid?)
-Finns det någon som gått igenom samma pärs? och isf hur tänkte du?

Vänliga ödmjuka hälsningar
Helene

(Ber om ursäkt för felstavningar då jag har dyslexi)
Blev det någon kamera och i så fall - vilken?

Pär

Blev det någon kamera och i så fall - vilken?

Pär

Det blev inget utan bara ännu mera förvirrat, idag så står jag i valet och kvalet om jag ska gå ner från fullformat till 1D Mark III som verkar sjukt bra för det jag gillar att göra dock är den stor och jag måste köpa ny väska. = jobbigt!

Eller om jag ska fortsätta fullformat-förälskelsen och försöka hitta en beggad bra 1Ds Mark III

Eller vänta med allt vad kameror heter och köpa en Canon 5d Mark III när man har penger dvs om 2,5 år!

Men vill ha en ny kamera NUUUUU då 5D classic sa hejdå till fotovärlden förra veckan hjärtat brast och min abstinens är total.

Mvh Helene

Beslutet är fattat

Har nu köpt en 1Ds Mark III och fick det bästa va de bästa grym bildkvalité och snabb fokus och bättre iso.
och 15.000 kr fattigare ..
Tack för er hjälp
mvh Helene

Grattis - ett trevligt val och min favorit av dessa! Härlig sökare med riktigt fint sökarockular! Autofokusen är kanon och slår båda! Hade en själv men bytte ner mig till 1DIII då 10mp och 1,25 crop räcker för mig - men sökaren saknar jag.

BUMP,

Jag har samma fråga. 5D MK2 eller en 6D?

Jag fotar mest folk. Ingen actionsport. Behöver därför inte bry mig om hur många bilder/sekund som kameran klarar av. Det jag är ute efter är superb bildkvalité (har redan bra objektiv) och superb iso-egenskaper. Har inte krav på att autofokusen ska vara fungera i ljusetshastiget, men samtidigt vill jag inte att autofokusen ska vara för långsam.

BUMP,

Jag fotar mest folk. Ingen actionsport. Behöver därför inte bry mig om hur många bilder/sekund som kameran klarar av. Det jag är ute efter är superb bildkvalité (har redan bra objektiv) och superb iso-egenskaper. Har inte krav på att autofokusen ska vara fungera i ljusetshastiget, men samtidigt vill jag inte att autofokusen ska vara för långsam.

Ute efter lågt brus, då borde 6D vara ett givet val av dina alternativ.

/Ulf

BUMP,

Den kortare slutartiden upp till 1/8000 på 5DMII kan vara bra om man ofta fotar på stora bländaröppningar (1.2-1,4) under soliga sommardagar. Då brukar iaf min kamera slå i taket på 1/8000-del ganska ofta.

Den kortare slutartiden upp till 1/8000 på 5DMII kan vara bra om man ofta fotar på stora bländaröppningar (1.2-1,4) under soliga sommardagar. Då brukar iaf min kamera slå i taket på 1/8000-del ganska ofta.

Går lätt lösa med ett ND-filter.
Om 6D som jag inte har provat är vad gäller sensor, exponering, skärm och AF mer lik 5DMKIII skulle jag definitivt satsat på den.
Kör 5DMKIII med 5dMKII som back-up. Idag känner man att 5DMKII allt har sina år på nacken. AF är inte det enda som märks. 5DMKII har också svårare att sätta exponeringen rätt.
Skärmen är inte heller lika bra och problemen med att lätta skuggor flera steg utan bandning är också något just den modellen lider av och som inte fanns på föregångaren och inte finns hos efterträdaren.
När det gäller inställningar av många saker har 5DMKIII betydligt smartare alternativ än 5DMKII.

Så om 6D är mer en bantad version av 5DMKIII, som det verkar efter vad jag läst mig till, så skulle jag helt klart idag satsa på den.

6D är inte på nåt sätt lik 5DMK3, 6D är mycket plastigare, har en helt annan af som är enklare än en korv med bröd, centrumpunkten är dock känslig ner till -3EV. Sökaren är likvärdigt 5D, sensorn säkertminst lika bra. Men bara att hålla i båda avslöjar att det skiljer en värld emellan dom. Känslan att hålla i en 5D3, fortfarande oöverträffad :) dock så slår 6D 5D2 på dom absolut flesta punkter.

Ute efter lågt brus, då borde 6D vara ett givet val av dina alternativ.

/Ulf
6D är canons senaste sensor, så det vore konstigt om den skulle brusa mer än andra i den storleksklassen. Min 6D har noll i bandning.

5DIII.

5D nedan och längst ned 6D.

Bilagor

• 5d.jpg
    5d.jpg
    205.1 KB · Visningar: 97
  • 6d.jpg
    6d.jpg
    291.2 KB · Visningar: 108
6D är canons senaste sensor, så det vore konstigt om den skulle brusa mer än andra i den storleksklassen. Min 6D har noll i bandning.

5DIII.

5D nedan och längst ned 6D.

Jag skrev inte att 6D brusar mer utan tvärtom, ett bra val om man vill ha lite brus. När det gäller MKiii så skall 6D brusa lite mindre, men ger inte samma detaljer som MKiii så förmodligen hugget där :)

/Ulf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar