ANNONS
Annons

En canon 6D eller en Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är i jobbet fotograf åt hästföretag som tex hööks och perfect sit of sweden virriga hästmänniskor som har en drömbild i huvudet och som ofta är helt wierd att få till och där tappar min 5D den håller inte måttet när det gäller hoppbilder eller andra på sekunden bilder.

Bilderna här på fotosidan är mina hobbybilder det jag gör utanför jobbet och som är min fritid.
Hoppas nyfikenheten har blivit lite mindre nu, eller :p?
Annars äre bara att fråga på!
mvh Helene

Har tittat lite på 5D mark III och jämnfört den med 1D Mark III och IV eftersom de är de kameror som hittils har pratats mest om, och insett att skillnaden ligger i filmegenskaper, iso och aoutofokusounkerna och inte är de jättestora på pappret frågan är hur stor skillnad är det i verkligeheten vid fotografering?

http://www.theverge.com/products/compare/5287/1264/1269

Rent spontat när jag tittar på denna techspec länk så känns ju det nästan same same att köpa 5d mark III eller1D Mark III...

Några tankar om detta?
mvh Helene

Har tittat lite på 5D mark III och jämnfört den med 1D Mark III och IV eftersom de är de kameror som hittils har pratats mest om, och insett att skillnaden ligger i filmegenskaper, iso och aoutofokusounkerna och inte är de jättestora på pappret frågan är hur stor skillnad är det i verkligeheten vid fotografering?

Rent spontat när jag tittar på denna techspec länk så känns ju det nästan same same att köpa 5d mark III eller1D Mark III...

Några tankar om detta?
mvh Helene

Skulle säga 5DIII:
- bättre ISO
- högre upplösning vilket ger möjlighet att beskära

1DMKIII
- fler b/s ger vid vissa tillfällen fler bra bilder
- tåligare
- betydligt billigare

Verkar som du läser tekniska specar som fan läser bibeln. Även på papperet är det ganska stora skillnader mellan dessa kameror. Alla 1DMK kameror är gjorda för att vara tidningsfotografernas arbetshäst. De har relativt låg upplösning men är byggda att hålla länge och tåla smällar.
De klarar allt från extremsporter till porträtt med ett resultat som duger för publicering i tidningar och på webben. 1DMKIII blev en flopp för Canon med problem med följande fokus i vissa situationer.
Den skrevs ner orimligt mycket på grund av detta. Denna kamera tar fortfarande mycket bra bilder i situationer där man behöver många bilder/sekund och bra följande fokus.
Samtidigt hade Nikon släppt D3 och D700 och spelplanen var plötsligt förändrad. Canon lyckades till sist kontra med 1DMKIV. Här hade man förfinat AF och moderniserat kameran åtskilligt.
1DMKIIN till 1DMKIII var ett baby steg. 1DMKIII till 1DMKIV var ett större kliv.
Plötsligt var upplösningen betydligt högre samtidigt som AF hade betydligt fler möjligheter och missade ytterst sällan. Nu kunde t.o.m vissa bröllopsfotografer använda kameran samtidigt som sportfotograferna och inte minst fågelfotograferna hade en kamera de var nöjda med. Det finns ett gott skäl varför begagnat priserna på 1DMKIV är så mycket högre.
Samtidigt skall man komma ihåg att 1D Kameror är och förblir en djäkla tung klump.
Tar vi nu 5D kamerorna så var uppgraderingen av 5D till 5DMKII enbart en fråga om upplösning.Givetvis uppdaterades också saker som menyer, display filmning mm. Fast för de som fotade sport tillkom väldigt lite. Inte konstigt eftersom Canon ansåg detta vara bröllopsfotografernas kamera. Steget från 5DMKII till 5DMKIII var betydligt större och det var också prislappen . 5DMKIII är är otroligt allround. Den har en betydligt bättre byggkvalitet. Klarar 6/fps och ger klara och harmoniska bildfiler som tål en hel del redigering.
Slutligen skulle jag säga att vill man fota hoppande hästar och få det perfekta ögonblicket bör man nog satsa på 1DMKIV. Kan man klara sig med 4 bilder färre per sekund så är 5DMKIII ett bättre val.
För den med lägre budget är även 1DMKIII ett utmärkt val. Denna kamera säljs till priser som inte står i relation till vad den kan prestera.

Några tankar om detta?
mvh Helene

Fast nu var de ju en 1DsMark III som finns för 10.000 idag om man letar lite så det blir nog en sådan, verkar väldigt bra enligt mig med många fokuspunkter helt okej iso utan att vara överdriven samt bra motor och hög återgivning på färger samt hög megapixel.

En 1Ds MkIII för tiotusen?? Oj, du måste vara en hejare på att leta! ;-) Underbar kamera (har själv en), men aldrig sett en för ett så pass lågt pris, inte ens ett misshandlat fd proffsexemplar.

Av tidigare inlägg kan vi konstatera att tjejen har mycket svårt för att stava rätt.
M 1DMKIII menar hoen egentligen 1DsMKIII som kanske betyder 1DsMKII.
Men va fan, det är väl same-same?

Oavsett hur duktig man är på att stava eller inte får man hålla tungan rätt i munnen när det gäller Canons modeller, annars kan det öppna för många missuppfattningar. "D", "Ds", "II", "III" och "IV" och gud vet vad. Inte alltid så lätt. ;-)

Med det sagt så låter inte 10 papp för en 1Ds Mark II som en jättedeal, såvida det inte är i sprillans nytt skick. Även det en härlig järnspis till kamera, men jag skulle i så fall inspektera både slutare och sensor väldigt noga, annars kan köpet snabbt förvandlas till en dyrköpt historia.

Av tidigare inlägg kan vi konstatera att tjejen har mycket svårt för att stava rätt.
M 1DMKIII menar hoen egentligen 1DsMKIII som kanske betyder 1DsMKII.
Men va fan, det är väl same-same?

Först mende jag en 1D Mark III sen hittade jag modellen 1Ds Mark III till vrakpris och började kolla upp den.
Appråpå att stava så är det något jag kämpar på med eftersom jag har dyslexi och tycker att vi kan utesluta personliga påhopp utan fokusera på kamera prat. Hoppas det är okej för dig?
Mvh Helene

Jag är övertygad om att "påhoppet" inte var med vilje, men kanske ett olyckligt uttalande med tanke på vad du skrev i ditt första inlägg.

Men jag höjer fortfarande på ögonbrynet över en 1Ds Mark III för tiotusen. Är säljaren inte riktigt frisk, eller? ;-)

Först mende jag en 1D Mark III sen hittade jag modellen 1Ds Mark III till vrakpris och började kolla upp den.
Appråpå att stava så är det något jag kämpar på med eftersom jag har dyslexi och tycker att vi kan utesluta personliga påhopp utan fokusera på kamera prat. Hoppas det är okej för dig?
Mvh Helene

Det kan ju också vara så att säljaren skrivit fel... För den kameran för 10" är hälften mot vad den brukar gå på.
Köpte själv en beg 1DIII för någon vecka sedan (mycket nöjd) och hade gladeligen slagit till på en 1DsIII för samma pris.

Om du får tag på en för 10" är det bara att slå till.
Tänk bara på att det många gånger är bluffmajare då priset är misstänkt lågt.
Kräv legitimation och skrivet kvitto. Möt helst upp vid affär, skicka inga pengar, ge inte ut några bankuppgifter, ta inte emot check, skicka inga delbetalningar, skicka ingen kopia på ditt körkort mm

Som Staffan säger är priset misstänkt lågt, och skulle därför akta mig för att göra en snabb affär. Slutaren kan studsa och det är ett antal tusenlappar i servicekostnad, likaså om sensorn skulle vara repad. I vilket fall som helst så bör du kolla upp den väldigt ingående innan affär görs upp.

Tillägg: jag tycker också att det är på sin plats att du kräver att få se säljarens kvitto, oavsett om det är från ett företag eller en privatperson. Kameran kan ju faktiskt ha "trillat av en lastbil".

Det kan ju också vara så att säljaren skrivit fel... För den kameran för 10" är hälften mot vad den brukar gå på.
Köpte själv en beg 1DIII för någon vecka sedan (mycket nöjd) och hade gladeligen slagit till på en 1DsIII för samma pris.

Om du får tag på en för 10" är det bara att slå till.
Tänk bara på att det många gånger är bluffmajare då priset är misstänkt lågt.
Kräv legitimation och skrivet kvitto. Möt helst upp vid affär, skicka inga pengar, ge inte ut några bankuppgifter, ta inte emot check, skicka inga delbetalningar, skicka ingen kopia på ditt körkort mm

Köper aldrig utan att få klämma och känna ordentligt på kameran först.
Kan de inte ses så drar jag mig ur direkt.
Tack för tipsen iaf det uppskattas alltid!
mvh Helene

Som Staffan säger är priset misstänkt lågt, och skulle därför akta mig för att göra en snabb affär. Slutaren kan studsa och det är ett antal tusenlappar i servicekostnad, likaså om sensorn skulle vara repad. I vilket fall som helst så bör du kolla upp den väldigt ingående innan affär görs upp.

Tillägg: jag tycker också att det är på sin plats att du kräver att få se säljarens kvitto, oavsett om det är från ett företag eller en privatperson. Kameran kan ju faktiskt ha "trillat av en lastbil".

Bästa inlägget på länge! "trillat av en lastbil" Klart jag ska vara duktig och kolla kvittot, men letandet fortsätter sjukt svårt dock och andeless för mk och välja på.
mvh Helene

Kommer in sent i diskussionen men ändå.

5D mk II är en grym kamera överlag, men för actionsport är den ingen höjdare.
Autofokussystemet (trots L objektiv av högsta klass) är helt enkelt för långsamt, ganska kass för saker som går fort.

6D har jag ingen erfarenhet av.

Om action är din huvudprio så titta på något annat.

/Magnus

Kommer in sent i diskussionen men ändå.

5D mk II är en grym kamera överlag, men för actionsport är den ingen höjdare.
Autofokussystemet (trots L objektiv av högsta klass) är helt enkelt för långsamt, ganska kass för saker som går fort.

6D har jag ingen erfarenhet av.

Om action är din huvudprio så titta på något annat.

/Magnus

AF i 5DII är långt ifrån långsamt! Problemet är mer att det är för snabbt så det låser på nåt som kommer in framför det eg objektet som man vill få skarpt. Det som därför saknas på en 5DII är möjlighetet att fördröja den fokusväxlingen samt några fler bilder pr sekund, som gör den mindre lämplig för "actionfotografi" om man inte själv är duktig på att fånga det rätta ögonblicket genom kunskap om de man fotograferar...

AF i 5DII är långt ifrån långsamt! Problemet är mer att det är för snabbt så det låser på nåt som kommer in framför det eg objektet som man vill få skarpt. Det som därför saknas på en 5DII är möjlighetet att fördröja den fokusväxlingen samt några fler bilder pr sekund, som gör den mindre lämplig för "actionfotografi" om man inte själv är duktig på att fånga det rätta ögonblicket genom kunskap om de man fotograferar...

Mitt problem är nog mycket mer långsamt än för snabbt.
För snabbt skulle vara ett rätt angenämt problem.

Det är hur som helst inte ett bra system för actionsport.

/Magnus

Mitt problem är nog mycket mer långsamt än för snabbt.
För snabbt skulle vara ett rätt angenämt problem.

Det är hur som helst inte ett bra system för actionsport.

/Magnus

Jo precis, det är nog ditt problem, inte kamerans...

För den som vet vad som gäller för "sin" actionsport är det ett fullt tillräckligt system. För den som hoppas på "bilden" genom snabba bildserier är inte systemet tillräckligt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar