Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra fotograf är den som är bra på bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej alla,
Jag vet inte om jag postar i rätt forumsektion, men hursomhelst så vill jag skapa en diskussion angående fotografering och bildbehandling då båda går ihop.

Jag brukar använda mitt Facebook-konto till att titta i fotografers fotoalbum och eftersom jag har fotografering som en hobby så brukar jag titta på deras bilder och försöka se vad som har ändrats i bilden. Men på sistone har jag märkt trenden att den fotograf som bildbehandlar sin bild mest är den fotograf som får mest uppmärksamhet. Man kan säga att det är inte så mycket talang när det kommer till fotograferingen folk tittar på utan det är hur personen (fotografen) har bildbehandlat sina bilder.

Och just pga detta så uppstod det en fundering i mitt huvud, måste man verkligen, som fotograf, kunna bildbehandla sina bilder på en professionell nivå för att kunna få cred för sina bilder? När förlorade folk förmågan att fånga en bra bild ifrån början, dvs utan att behöva bildbehandla (förutom ljusa upp bilden/ändra dess storlek) för att kunna förmedla talesättet "En bild säger mer än tusen ord"?

Eller är det så att man måste kunna bildbehandla sina bilder för att kunna nå ut till folk och därmed förmedla känslor med de bilder som fotografen publicerar?

Eller är det så att man måste kunna bildbehandla sina bilder för att kunna nå ut till folk och därmed förmedla känslor med de bilder som fotografen publicerar?
Så har det alltid varit, sen måleriets tid.
Sätt upp 400 bilder på en vägg o fundera på vilka du ser. Det sägs att du har 4-7 sekunder på dig att övertyga betraktaren att se din bild.

Att vara spektakulär eller iögonfallande är idag ofta det enda sättet att ta sig fram till en publik. Folk är så "korta" i sin uppmärksamhetsförmåga att om du inte fått dem att säga "WOW" inom 2.0s har de redan tröttnat och klickat på nästa länk.

Mänskligheten (den ekonomiskt utvecklade delen av oss iaf) har kollektiv DAMP i ordets rätta bemärkelse, inte den som används i populär skällsordning.
.........................................

Men ordagrant mot trådrubriken:
Nej, du måste inte kunna efterbehandla för att vara en bra fotograf. Absolut inte. Men idag, när det är ganska omöjligt att ha någon som gör det åt dig (innan du har nått den absoluta världseliten) måste du kunna ta hand om dina bilder själv om du vill att de ska publiceras och tas väl emot.

Större delen av de "bra" fotograferna som tar hand om båda delarna själv och lyckas som arbetande fotografer får dock lära sig att efterarbeta så att resultatet är naturligt, det ska inte se ut som om bilden är hårt bearbetad. Och för att kunna göra detta måste grundmaterialet, dvs BILDEN, vara bra från början.

Så frågan är - Vem är frågan ställd till?
Den arbetande fotografen, eller den pretentiösa hobbyfotografen?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto