Annons

En bra digitalkamera med manuella möjligheter

Produkter
(logga in för att koppla)

bojesper

Aktiv medlem
Hej!

Total nybörjare på foto är jag och funderar på att skaffa mej en digitalkamera. Vet absolut ingenting så därför skulle lite tips uppskattas enormt!
Vet knappt vad en systemkamera och objektiv är men det är väl kanske i stil med nåt sånt som jag är ute efter.. :) Fast billigare...
Vill kunna göra manuella inställningar och allt sånt för att kunna fota med lite konstnärligt syfte. Priset får tyvärr råda över kvalitén i den här frågan, 3000-5000:- hade jag väl tänkt mej.
Helt enkelt är jag nog ute efter en kamera som är rolig att ha och göra med.
Vad ska jag köpa?

Tack på förhand! mvh Jesper

Om du kan tänka dig att köpa begagnat så tycker jag Minolta Dimage 7i är ett bättre köp..28-200mm med 5mp.
Alla tänkbara inställningsmöjligheter, mekanisk zoomring, motljusskydd och filtergänga.
Kan hittas för runt 4000-4500:-

Senast ändrad:
Håller helt klart med Kim. Om du vill ha något mindre kan du ju kolla på
Minolta G400
Minolta G500
Minolta G600

Tack för tipsen!

Ja den där Dimage 7i var nog precis vad jag letade efter. Perfekt! Det får nog bli en begagnar sådan.
Nåt man ska tänka på när man köper begagnat förresten?

Mvh Jesper F

Jääklar va billigt. Tack för tipset!
Ojoj. Hmm, hade ju en begegnad på gång..
Får fundera nu.
Är lite bekymrad över andrahandsvärdet.
Vad tror ni om det? 3500:- borde väl denna kameran kunna vara värd om ett par månader??

Mvh Jeppe

Jag var också inne på att köpa begagnat, men när nu prisskillnaden inte var större så valde jag att köpa nytt. Känns bra med 1 års garanti.

Man vet ju inte vad man får när man köper begagnat över nätet. Har man otur så kanske det är ett måndags exemplar någon vill bli av med. Jag har en känsla av att det inte är billigt att lämna in för reparation.

Jag tittade på en massa nya och begagnade kameror innan jag bestämde mig. Ett stort plus med kameran (Dimage 7i) är att den drivs med 4 st vanliga AA batterier. Om man nu inte använder kameran under en längre tid så brukare ju batterierna ibland vara förstörda. Har i alla fall den erfarenheten från tidigare videokameror. Då slipper man leta dyra originalbatterier som i värsta fall kanske inte ens går att få tag på.

Överväg och lycka till...mvh /Janne

Janne_A skrev:
Om man nu inte använder kameran under en längre tid så brukare ju batterierna ibland vara förstörda. Har i alla fall den erfarenheten från tidigare videokameror.
Det är inget problem med dagens moderna Li-ion och även Ni-MH batterier..de tål lagring utan att användas på ett helt annat sätt.
Det är de äldre NiCd som är dålig på de mesta..tål inte att laddas utan att tömmas varje gång...klarar inte långlagring.

sagan skrev:
Ska du köpa kameran för att sälja den om ett par månader?

Njaae.. Låter ju lite konstigt kanske och det hoppas jag absolut att jag slipper. Just nu ser ekonomin bra ut och jag är väldigt sugen på en kamera, men eventuellt så kommer jag behöva extra pengar om ett par månader (4-6 månader) och då blir kameran förmodligen det första som ryker om dessa extrapengar inte behagar att infinna sej på något annat vis..

dahlgren skrev:
Även fotogungen säljer den billigt. http://www.fotokungen.com/minolta/
5190:-

Allright! Tack för tipset!

Nån mer som vågar sia om hur mkt 7i:an kan tänkas vara värd om kanske 4-6 månader..? Eller rättare sagt vad någon faktiskt kan tänkas köpa den för.
Har ju inte följt digitalkamerans utveckling men det verkar som om kameran inte hänger med i mer än ett år ungefär..
7i:an var ju tydligen väldigt bra på AF när den kom, och nu så är det det stora minuset i diverse recensioner.

Jah har ingen specifik länk att hänvisa till, men två här på jobbet har 7i och de är törstiga på batterier. Jag tycker den är aningens plastig, fast det är ju inte plasten som tar bilden...

Alternativ:
Canon A80
Sony V1
Canon S50
Pentax 555 (överskrider prisgränsen något)
Nikon 5400 (överskrider prisgränsen något)
Casio EX-P600 (som jag köpte till slut, gusto mucho) (överskrider också prisgränsen något)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar