Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En blöt D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, då kanske vi har identifierat problemet. Annars ett i mitt tycke mycket bra objektiv.

Jo, den optiken är finfin. Det är ju inte alltid som tätningen behövs....beror lite på vart/hur man fotograferar. Skall bli intressant att höra vad det var för fel (förhoppningsvis inget stort och dyrt).

Lycka till.....

/U
 
Jodå. En tydlig skillnad finns mellan otätad och tätad optik. Den tätade optiken är skyddad mot fukt och damm genom bla en gummiring vid bajonetten, och förhindrar väta att tränga in mellan optiken och huset. Jag är tämligen säker på att 16-85:an inte hör till kategorin "tätad optik".

/U

16-85 har tätningen runt bajonetten du skriver om....Hur övrig tätning ser ut låter jag däremot vara osagt...
 
Använde du vädertätad optik? Om inte...så kan detta vara en möjlig förklaring till dina problem. En del medlemmar på fotosidan har hävdat att D300:an har samma goda tätningsegenskaper som prohusen. Ibland också bättre på vissa punkter (ex. batteriluckan). Har själv varit tveksam till detta påstående hela tiden..... D300 är en kamera som skall tåla mkt för den kategori fotografer som den marknadsförs. Men....att den skall tåla lika mkt som ex. en D2:a eller en D3:a är jag som sagt skeptisk till. Jag inbillar mig att lösa komponenter (popup blixtar, batterigrepp etc) ger sämre förutsättningar när det gäller vatten/elektronikproblem. Har kanske fel här, men känslan finns i alla fall där. Hur som helst hoppas jag att det löser sig för dig...

/U

Faktum är att batterifacket på en D300 med MB10 är tätad. D2 är helt otätad runt öppningen till batteriet. Ni som har en D2:a kan själva kika in i batteriplatsen och garanterat hitta damm där. Efter nästan ett år med en D300 i alla möjliga miljöer så kan jag intyga att batterifacken på min D300 och MB10 är snustorra och dammfria.

Däremot är kontakterna mellan hus och grepp helt otätade när greppet är monterat. När greppet monteras av så kan man montera tillbaks gummitätnignen över kontakterna på kameran. Packningen har en förvaringsplats i greppet.

Hur övriga tätningar ser ut i D300 och D2 serien har jag däremot inte en susning om mer än de sprängskisser jag sett och på dessa så ser de rätt likvärdiga ut, men som sagt: inga garantier för övrig tätning
 
Kameran har nu vaknat till liv. Jag tror att problemet låg i att väta trängt in i batterifacket (hade kameran hängande upp och ned i en BlackRapid rem). Skall ändå lämna in den vid tillfälle för kontroll av övriga tätningar och ev om man kan hitta ngt sätt att täta till batterifacket.
 
Jag tror att problemet låg i att väta trängt in i batterifacket (hade kameran hängande upp och ned i en BlackRapid rem).


Och är det inte batterifacket som pekar mot molnen är det "popuppblixten" som utgör det potentiella läckagestället!
 
Var ju det jag skrev....(men med min formulering gavs utrymme för misstolkning....mitt fel).

/U

Nja. Det var nog jag som borde lära mig att läsa. Så här när jag läser ditt inlägg igen så inser jag att du uttryckte dig mycket tydligt.

Men jag borde nog lära mig att citera istället. Mitt inlägg var inte riktat enbart till dig eller ens som ett svar på ditt inlägg.....

Ber om ursäkt för slarvet
 
Vore intressant att veta vilka extrema situationer som D300 har blivit utsatt för? Någon som har ngt att berätta?

Jag har använt mina prylar i riktigt dåligt väder flera gånger utan problem. Min D300 blev rejält blöt i snöoväder förra vintern!

(Ursäkta dåliga mobilbilder...)
 

Bilagor

  • testd300.jpg
    testd300.jpg
    37.3 KB · Visningar: 289
  • test70200.jpg
    test70200.jpg
    28.7 KB · Visningar: 287
Kanske inte så extremt men ändå imponerande för mig: Min D300 + 17-55/2,8 har i timmar varit ute i snöblandat regn som krävt avtorkning av frontlins, sökare och glasögon före nästan varje exponering. Därefter oftast någon timmes bilåkning med max värme i sällskap med ett antal genomblöta passagerare, alltså i maximal luftfuktighet.
Kameran har hela tiden fungerat perfekt.

Vore intressant att veta vilka extrema situationer som D300 har blivit utsatt för? Någon som har ngt att berätta?
 
Kanske inte så extremt men ändå imponerande för mig: Min D300 + 17-55/2,8 har i timmar varit ute i snöblandat regn som krävt avtorkning av frontlins, sökare och glasögon före nästan varje exponering. Därefter oftast någon timmes bilåkning med max värme i sällskap med ett antal genomblöta passagerare, alltså i maximal luftfuktighet.
Kameran har hela tiden fungerat perfekt.

Det leder mig till att tro att det finns en tätning som inte funkar på min. 2.400 kr kostar kalaset att fixa - byte av strömkrets och en del annat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.