Annons

En bild, tjänst eller vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saeco12

Aktiv medlem
Har sålt mina första bilder vilket är superkul.

Men, är en bild en tjänst eller produkt/vara? Jag har enskilt företag, och skall då inkomsten för bilden skattas som om det vore en tjänst (med arbetgivaravgift mm) eller som en vara?

Om det är en vara blir det väl varken inkomstskatt eller arbetsgivaravgifter?

Jag tog alltså bilder som en kommun senare ville köpa, så det handlar inte om att jag jobbat på uppdrag per timme eller så.
 
Oavsett hur Du tjänar pengarna blir det skatt. (Arb.givavg. etc.)
Det blir alltså ingen skillnad om du köper blanka fotopapper som Du sedan säljer med en bild på, som en produkt, eller :
Om Du gör ett arbete som kräver insatsmaterial som blir en kostnad som sänker "arbetslönen".

Men... borde Du inte ta hjälp av nån med bokföring, momsdeklaration, fakturering etc. ?
 
Oavsett hur Du tjänar pengarna blir det skatt. (Arb.givavg. etc.)
Det blir alltså ingen skillnad om du köper blanka fotopapper som Du sedan säljer med en bild på, som en produkt, eller :
Om Du gör ett arbete som kräver insatsmaterial som blir en kostnad som sänker "arbetslönen".

Men... borde Du inte ta hjälp av nån med bokföring, momsdeklaration, fakturering etc. ?

Men självklart ... oavsett vart pengarna kommer ifrån blir det skatt när de betalas ut som lön. Vart så självklart när du skrev svaret, att jag inte tänkte på det innan. Tackar.

Jag har en redovisningsbyrå men vill förstå själv, så jag kan kolla att de gör rätt!
 
Oavsett hur Du tjänar pengarna blir det skatt. (Arb.givavg. etc.)
Det blir alltså ingen skillnad om du köper blanka fotopapper som Du sedan säljer med en bild på, som en produkt, eller :
Om Du gör ett arbete som kräver insatsmaterial som blir en kostnad som sänker "arbetslönen".

Men... borde Du inte ta hjälp av nån med bokföring, momsdeklaration, fakturering etc. ?

Vilken attityd?!

Arbetsgivaravgifter blir det bara: om, när och på den summa man tar ut som lön frän bolaget.
Så detta med att det finns två konton i bokföringen, att redovisa som vara eller tjänst, är bara "för skojs" skull?


Michael - Vill ha tillbaka 30 sekunder att mitt liv -
 
Vilken attityd?!

Arbetsgivaravgifter blir det bara: om, när och på den summa man tar ut som lön frän bolaget.
Så detta med att det finns två konton i bokföringen, att redovisa som vara eller tjänst, är bara "för skojs" skull?


Michael - Vill ha tillbaka 30 sekunder att mitt liv -

Handlar inte om "två konton" utan det var helt enkelt jag som tänkte fel.
 
Den stora skillnaden om det är en produkt eller tjänst har att göra med om du har F-skattsedel eller inte.

Om du säljer en TJÄNSToch INTE har F-skattsedel så ska köparen göra avdrag för skatt från fakturabeloppet. Om du som fakturerat är en fysisk person (ett aktiebolag t ex är en juridisk person) så ska även fakturamottagren betala arbetsgivaravgifter. Om du har F-skattsedel sköter du själv alla skatter och avgifter.

Om du säljer en produkt ska mottagaren inte göra några avdrag.

Från Skatteverkets sida:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/registreraandraavsluta/ffaskatt.4.58d555751259e4d661680006355.html

"Varför behövs F-skattsedeln?
Innehavet av F-skattsedel är av avgörande betydelse både när du anlitar uppdragstagare och när någon anlitar dig för ett arbete. En uppdragsgivare ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter på ersättningen om mottagaren har F-skatt. Din F-skattsedel innebär att du är en företagare som själv sköter dina skatter och avgifter.

Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas"


Finns även mer om skattsedlar här:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/skattsedlar.4.18e1b10334ebe8bc8000148.html

Jag har själv momsregistrerad enskild firma och anställning så jag har en FA-skattsedel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.