Annons

En bild som berör

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna bild berörde mig djupt då jag tog den och den berör mig fortfarande djupt när jag ser den. Tyvärr verkar den inte nå fram till så många andra. Förklaringen kan vara hur man relaterar till bilden. Bilden är tagen vid ett av Japans tre heliga berg, Osore-zan. Platsen ligger i kratern av en slocknad vulkan. Detta var en av de vackraste platser jag någonsin varit på. I kratern finns ett stort tempelområde där man tillber de döda och där det sägs att man kan få kontakt med de döda. Inne på tempelområdet fanns många gravar och små figurer som skulle föreställa avlidna personer. Vid stranden av kratersjön fann jag detta lilla altare gjort av några lava-stenar där det låg en liten bäbis-figur med en vindsnurra brevid. Det stack till i hjärtat då jag tänkte på de stackars föräldrarna som förmodligen förlorat sitt barn och för att ändå hålla kontakten har byggt detta lilla altare på denna underskönt vackra plats.

Problemet med bilden är att det inte går att relatera till bilden utan texten. Bilden berättar inte historien som du berättar. Det är problemet. Utan texten blir det bara en öde ganska ointressant strand där något tycks ha glömt kvar någon barnleksak i sanden. Tror att det är just det som de flesta bilder har som berör oss; en egen berättelse som inte behöver en förklarande text, kanske där texten till och med skulle vara överflödig. En del av de bilder som verkligen berör skulle förstöras av en förklarande text. Man förstår ändå. Texten tolkar bilden åt oss och det vill vi inte. En bra bild som berör låter oss tolka den, ingen reporter eller någon annan. Det blir vår upplevelse, inte dens som råkade ta bilden.

Mvh

David

David Appelgren skrev:
Problemet med bilden är att det inte går att relatera till bilden utan texten. Bilden berättar inte historien som du berättar. Det är problemet. Utan texten blir det bara en öde ganska ointressant strand där något tycks ha glömt kvar någon barnleksak i sanden. Tror att det är just det som de flesta bilder har som berör oss; en egen berättelse som inte behöver en förklarande text, kanske där texten till och med skulle vara överflödig. En del av de bilder som verkligen berör skulle förstöras av en förklarande text. Man förstår ändå. Texten tolkar bilden åt oss och det vill vi inte. En bra bild som berör låter oss tolka den, ingen reporter eller någon annan. Det blir vår upplevelse, inte dens som råkade ta bilden.

Mvh

David

Tack David!

Det var ungefär hit jag ville komma med denna tråd! En diskussion om VARFÖR en bild berör mig. Jag håller helt med dig i ditt resonemang. Bilden Adjö min vän tog jag då jag bearbetade sorgen av att en barndomsvän hastigt hade avlidit. Den förhåller sig dock neutral till just den tragedin och alla som förlorat någon kan relatera till bilden vilket jag tror gör att man upplever den som starkare. Bilden Osore-zan 3 skildrar också en förlust men är förmodligen svårare att relatera till som svensk om man inte har varit på platsen och kännt atmosfären. Detta gör att bilden måste stöttas av en förklarande text vilket naturligtvis förtar effekten av bilden. Jag har dock provat bilden på en japan som direkt kunde relatera till symbolerna i bilden (barnfiguren, altaret och vindsnurran) och som därför reagerade starkt på bilden. Det tyder på att olika kulturer kan reagera väldigt olika på bilder. Ett annat exempel på detta var när jag var i Paris för något år sedan och tittade på en fotoutställning tillsammans med några fransmän. Det visade sig att vi reagerade väldigt olika inför vissa bilder. Det fanns bilder som fransmännen reagerade starkt på men som inte berörde mig speciellt och andra bilder som jag reagerade på som fransmännen inte tyckte var speciellt starka. Vissa bilder reagerade vi dock lika inför.

Det är intressant att se vilka bilder som berör många människor. Visa gärna fler exempel på bilder som berör er!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar