Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En basic digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara.N.

Ny medlem
Jag ska köpa en digital systemkamera är tanken, men har givetvis kval gällande mitt val.

Har plåtat analogt i fem-sex år, först med en gammal Olympus OM-1 helt manuell (vilken sorg när den kraschade!), och sedan med en Nikon F90x. Jag gillar min Nikon, men använder inte en enda av funktionerna, jag gör alltid manuella inställningar med ljus och bländare och använder inte autofokus. Och då känns det onödigt att ha en såpass "avancerad" kamera.

Så nu när jag köper en digital system, finns det någon utan massa extrafunktioner men som fortfarande är en bra kamera? För tillfället är jag inne på Nikon D40, är jag ute och cyklar?

Om du kan hitta en gammal Pentax istD så är den säker billig. Mycket välbyggd,fysiskt liten, stor bra sökare för manuell fokusering och 100% bakåtkompatibel med äldre optik. En del funktioner får man så klart på köpet varken man vill eller inte.

Hej Sara! Automatiken måsste du nog ta med på handelen, när du köper en D-SLR i dag. Men det svåraste är nog å hitta en kamra med samma stora ljusa sökare som du är vana med.
I en D40 (och de flesta andra kamror) är det när omöjlig att jobba med manuell fokusering. Det är endast de dyraste modeller av Nikon och Canon som har goda mattskivor och goda sökare.
Varför inte hitta en bra begagnad OM eller Nikon analog. Dom finns ju i överflöd for en spottstyver.
Jag har samma gleda av mina gml. Canoner. Inte är roligare enn att komponera bild med en New F-1, med goda microprismer och super ljusmätning.
Hadde någon produserat et digitalt bakstycke til dessa.................
/Erik J

Sara.N. skrev:
Jag ska köpa en digital systemkamera är tanken, men har givetvis kval gällande mitt val.

Har plåtat analogt i fem-sex år, först med en gammal Olympus OM-1 helt manuell (vilken sorg när den kraschade!), och sedan med en Nikon F90x. Jag gillar min Nikon, men använder inte en enda av funktionerna, jag gör alltid manuella inställningar med ljus och bländare och använder inte autofokus. Och då känns det onödigt att ha en såpass "avancerad" kamera.

Så nu när jag köper en digital system, finns det någon utan massa extrafunktioner men som fortfarande är en bra kamera? För tillfället är jag inne på Nikon D40, är jag ute och cyklar?

Har du mkt gammal nikon optik? i så fall är nog inte D40 bästa valet då AF på den endast funkar med modern AF-S optik. D40 saknar AF motor i kamerahuset. Om du har nikon optik som inte är AF-S skulle jag rekommendera D50 eller möjligtvis en D70s, ny eller beg om du inte vill byta system helt och hållet. Dessa modeller har AF motor i kamerhuset.

Problemet med digitala kameror är att sökaren ofta upplevs som liten och mörk och därmed svår att ställa in skärpan manuellt med.

Ett annat problem som kan uppstå om du har gammal manuell optik(ai, ais) du vill använda är att ingen av nikons instegsmodeller ger stöd för ljusmätning med dessa objektiv.

Sedan är ju frågan hur mkt du är beredd att betala för en DSLR. D40 är en bra instegskamera och utmärkt för den som är helt nybörjare eller går från enklare kompaktdigitalare. Är man van vid och inkörd på en analog SLR så kan nog en D40 kännas lite väl liten och enkel tror jag och F90x motsvarar mer en D70/D80 än D40 och extra funktioner, det får du vad du än väljer oavsett märke.

Det bisarra med teknikframstegen är att det idag är mycket dyrare att köpa kameror som är befriade från teknikfrossa. Det är iofs ingen slump att till exempel Leicas modeller är mer traditionella - eller dyrare - än Canon och Nikon et.al.

Det finns inga vanliga billiga d-slr kameror utan AF och "grön ruta" idag. Man skulle säkert kunna tillverka sådana, men efterfrågan är för liten och då drar kostnaderna iväg.

Vill du nödvändigtvis ha en sådan, då är Nikon D80 med katzeye mattskiva och sökarförstorare den billigaste varianten. Eller om du är rik finns Canon 5D, men du måste fortfarande modifiera den för att kunna jobba riktigt snabbt med manuell fokus. Jag hade nöjt mig med AF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar